פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 03.05.2024
ברייטסורס אנרג'י הקימה את המתקן התרמו-סולארי הגדול מסוגו בעולם לשאיבת נפט מוגברת עבור חברת שברון (Chevron)
03/10/2011 17:05

החלה הפעלת הפרויקט באמצעות הטכנולוגיה התרמו-סולארית LPT של ברייטסורס המתקן יפיק 29 מגה-וואט אנרגיה תרמית, ויופעל על-ידי שימוש בטכנולוגיה תרמו-סולארית LPT של ברייטסורס אנרג'י. המתקן ישתמש באנרגיית שמש ליצירת קיטור בלחץ ובטמפרטורה גבוהים למטרת שאיבת נפט מוגברת. המתקן המשתרע על פני כ- 400 דונם כולל 3,822 הליוסטטים, כאשר כל הליוסטט בנוי משתי מראות בגודל 2*3 מטר המוצבות על עמוד מתכת בגובה של כ-2 מטר. המראות ממקדות את אור השמש כלפי דוד המוצב בראש מגדל שמש בגובה של 100 מטר.


ברייטסורס אנרג'י (BrightSource Energy), חברה מובילה בטכנולוגיה תרמו-סולארית, העניקה זיכיון שימוש בטכנולוגיה תרמו-סולארית LPT לפרויקט הגדול בעולם לשאיבת נפט מוגברת בטכנולוגיה סולארית. המתקן הסולארי, שנבנה עבור חברת שברון טכנולוגיות (Chevron Technology Ventures), השייכת לשברון ארה"ב, החל לפעול היום בקואלינגה, קליפורניה, ומדגים את השימוש בטכנולוגיה תרמו-סולארית לשאיבת נפט מוגברת בדרך נקייה וחסכונית.

המתקן יפיק 29 מגה-וואט אנרגיה תרמית, ויופעל על-ידי שימוש בטכנולוגיה תרמו-סולארית LPT של ברייטסורס אנרג'י. המתקן ישתמש באנרגיית שמש ליצירת קיטור בלחץ ובטמפרטורה גבוהים למטרת שאיבת נפט מוגברת. המתקן המשתרע על פני כ- 400 דונם כולל 3,822 הליוסטטים, כאשר כל הליוסטט בנוי משתי מראות בגודל 2*3 מטר המוצבות על עמוד מתכת בגובה של כ-2 מטר. המראות ממקדות את אור השמש כלפי דוד המוצב בראש מגדל שמש בגובה של 100 מטר.

"בחירתה של שברון בטכנולוגיה התרמו-סולארית LPT שלנו, מדגישה את הדרכים המגוונות בהן המערכות שלנו מסוגלות לייצר אנרגיה נקייה וחסכונית", אמר ג'ון וולארד, נשיא ומנכ"ל ברייטסורס אנרג'י. "זה זמן רב שחברות החשמל מכירות בעובדה שהטכנולוגיה שלנו הינה מובילה בייצור אנרגיה אמינה וחסכונית. כעת אנו מראים כיצד טכנולוגיה זו מסייעת לאנרגיה העולמית ולחברות תעשיה לייצר אנרגיה המצמצמת פליטת מזהמים, וגם תשמש פתרון כנגד חוסר היציבות של מחירי הגז הטבעי".

מערכת האנרגיה התרמו-סולארית LPT של ברייטסורס אנרג'י משתמשת בשדות הבנויים ממראות עוקבות, המכונות הליוסטטים, ונשלטות ע"י תוכנה שפותחה בברייטסורס המרכזת את אור השמש כלפי דוד סולארי המוצב בראש מגדל. הדוד מייצר קיטור בלחץ ובטמפרטורה גבוהים. במקרה של שאיבת נפט מוגברת, הקיטור נדחס עמוק אל מתחת למאגרי הנפט התת-קרקעיים במטרה לחמם את האיזור, להגביר את הלחץ במאגר ולהפחית את צמיגות הנפט, דבר שמקל על העלאתו אל פני השטח. במטרה לחסוך בשימוש במים, הקיטור מקורר ומוזרם בחזרה למערכת במעגל סגור.

אחד משדות הנפט הוותיקים באמריקה, מתחם שברון בקואלינגה, החל את פעילותו בשנות ה-90 של המאה ה-19. הנפט הגולמי שהופק בשדה אינו זורם בצורה טבעית, ועל כן יש צורך להחדיר קיטור למאגרים העשירים בנפט במטרה לחמם את חומר הגלם, ובכך להפחית את צמיגותו, מה שמקל להזרימו מעלה כלפי פני הקרקע. באופן רגיל, הקיטור בקואלינגה הופק עד היום באמצעות הבערת גז טבעי.

קידוח מאגרי נפט, כמו אלה הקיימים בקואלינגה, הוא אתגר גלובאלי. דו"ח שפורסם לאחרונה על-ידי SBI, מראה כי שיטות שאיבת נפט קונבנציונאליות מאפשרות שאיבה של בין 10% ל-30% מכמות הנפט הקיימת בכל מאגר, כך שנותרת כמות של בין 70% ל-90% מהנפט באדמה .

"עוצמת האנרגיה הנחוצה לשאיבת נפט כבד גבוהה מאוד. הדבר מהווה אתגר משמעותי בהפחתת פליטת מזהמים ואספקת הדלק, כמו גז טבעי למשל, עבור תהליך זה", הסביר פול מרקוול, מנהל בכיר בחברת Upstream Research בשיתוף עם IHS CERA. "חלק גדול ממאגרי הנפט הכבד הגדולים בעולם הינם בעלי גישה מוגבלת למקורות אנרגיה זולים, ולרוב ממוקמים באזורים עם משאבים סולאריים גבוהים. דבר המספק סביבה אידיאלית לשימוש בטכנולוגיה תרמו-סולארית עבור שאיבת נפט מוגברת".

על פי מחקר BCC, השוק העולמי לטכנולוגיות שאיבת נפט מוגברת עמד על 4.7 מיליארד דולר בשנת 2009, וצפוי לגדול במהלך חמש השנים הקרובות בקצב של 28% עד לכדי 16.3 מיליארד דולר בשנת 2014.

שברון טכנולוגיות בחרה בטכנולוגיית LPT של ברייטסורס לפרוייקט התרמו-סולארי לאחר תהליך מיון ארוך, ובנייתו החלה בשנת 2009. ברייטסורס מספקת את הטכנולוגיה, שירותי ההנדסה, הייצור וההקמה. שברון טכנולוגיות תנהל את הפעלת הפרוייקט



אודות ברייטסורס אנרג'י
ברייטסורס אנרג'י מתכננת, מפתחת ומוכרת מערכות אנרגיה תרמו-סולארית המספקות אנרגיה נקייה לחברות חשמל וחברות תעשייתיות. החברה חתומה על חוזים למכירת חשמל בהיקף של כ-2.6 גיגהוואט שיופק באמצעות הטכנולוגיה התרמו-סולארית שפיתחה.

 

 

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy