פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
הטכניון בחיפה תכנית לימודים בהנדסת אנרגיה
31/10/2011 07:40

בעקבות גילוי מאגרי הגז בישראל: ''יידרשו כ-300 מהנדסים בשבע השנים הקרובות'' הטכניון בחיפה פותח תכנית לימודים לתואר שני בהנדסת אנרגיה תכשיר מהנדסים בתחום הנדסת גז טבעי ונפט, תהיה משותפת עם אוניברסיטת חיפה ותלווה על ידי המשרד לתשתיות לאומיות

"בשבע השנים הקרובות יידרשו כ-300 מהנדסים בתחום הפקת, הובלת והפצת הגז הטבעי". כך אמרה יועצת שר התשתיות, ד"ר ברכה חלף, בכינוס נרשמים לתכנית לימודים חדשה של הטכניון בהנדסת אנרגיה לתואר שני, בשיתוף פעולה עם החוג למדעים גיאו-ימיים באוניברסיטת חיפה, ובליווי של משרד התשתיות הלאומיות. התכנית נולדה בעקבות גילויי מאגרי גז מול חופי ישראל ולאור העובדה שאין עדיין בארץ די מומחים בתחום זה. הניצול היעיל והבטוח של משאב חדש זה יהווה אחד מהאתגרים ההנדסיים חשובים של המדינה בעשורים הקרובים. כך דיווח לאחרונה המקומון זה-פה.

מדובר במהפכת הגז הטבעי בישראל", הוסיפה ואמרה ד"ר חלף. "אלה תגליות בהיקף בינלאומי עם פוטנציאל כפול מהתגליות עליהן אנו כבר יודעים. חשוב שגז מקידוח 'תמר' יהיה במערכת החלוקה וההובלה כבר בשנת 2013, אנו עומדים בלוח הזמנים ומקדמים במרץ כניסה נוספת לגז בצפון הארץ".

לדברי ד"ר חלף, על פי תחזיות הביקוש לעובדים יפעלו בארץ 20 חברות לחיפוש והפקה, חמש חברות ייעוץ ושירותים, מוסדות מחקר וחברות נתגז (הולכת הגז למתקנים וחיבור מפעלים גדולים או חברות חלוקת הגז לצרכנים נוספים). לאור הצורך הדחוף במהנדסים בתחומים אלה, מעניק המשרד לתשתיות לאומיות לסטודנטים מלגות בסך 50 אלף שקלים בשנה.

ד"ר איציק מקובסקי מאוניברסיטת חיפה אמר כי מדובר במחסור עולמי במהנדסים בתחום זה וכי הוא שואף לכך שבתוך 15 שנה בישראל תהיה מומחיות בחיפושי נפט וגז.

המשנה הבכיר לנשיא הטכניון, פרופסור פאול פייגין, אמר כי בוגרי המחזורים הראשונים של התכנית יהיו חוד החנית בתעשייה החדשה המתפתחת בישראל.

ראש התכנית החדשה, פרופסור יאיר עין-אלי מהפקולטה להנדסת חומרים בטכניון, אמר כי התכנית תכלול קורסים בסיסיים בנוסף לקורסים בשלושה תחומים ספציפיים: הנדסת קידוחים; הנדסת הפקה, הובלה ואחסון; ניהול מאגרים. היא תימשך כשנה ורבע, חמישה ימים בשבוע ובשלב הראשון נועדה ל-20-25 סטודנטים. בגלל שחלק מהמרצים יגיעו מארה"ב ומאירופה, הלימודים יתקיימו בשפה האנגלית.

בין הנושאים שיילמדו – תעשיית הגז הטבעי, גיאולוגיה, הפקה, אחסון, הובלה ובטיחות, תחיקה וכלכלה של גז טבעי ונפט, פעולות קידוח ושליטה על בארות במים עמוקים, הפקה תת קרקעית ותת ימית. הסטודנטים יידרשו לעשות פרוייקט סיום, אישי או קבוצתי, שמטרתו לשלב את הנושאים שנלמדו, לזהות פרוספקט ימי, תיאורטי או אמיתי, ולתכנן את החיפוש והניצול. אפשרות אחרת לפרוייקט – לעבוד ולדווח בפרויקט אמיתי שיסופק על ידי חברת אנרגיה לאומית או גלובלית. "הטכניון מתכנן לפתוח בתוך חמש שנים מרכז מחקר לגז ונפט ואני מקווה לראות אחדים מכם בין חברי הסגל והחוקרים במרכז זה", הוסיף פרופסור עין-אלי. לדבריו, התכנית החדשה הוקמה מתוך רצון לתרום למדינת ישראל בתחום חשוב ומתפתח זה וכי לפחות עשרה מרצים יגיעו מחו"ל כדי ללמד בה.
גלן פרי, סגן נשיא חברת "אדירה", אמר כי החברה מחפשת נפט בשלושה אתרים בישראל וכי הוא משוכנע שתגלה נפט בארץ.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy