פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 19.03.2024
ישראמקו למדינה: רוצה גז? כסי לנו הפסדים
28/11/2011 07:43

בלעדי 12 שנה לאחר שהתגלה, השותפות במאגר הגז הטבעי אור טוענות כי אין כדאיות כלכלית בהפקתו. לנוכח "הצורך הלאומי" בגז, הן מוכנות לשאוב אותו - אך בתנאי שהמדינה תשפה אותן מפני הפסדים. בממשלה הגיבו בזעם

מאת: אבי בר-אלי , דהמרקר

התפכחות כלכלית או ניצול עסקי של מצוקה לאומית? השותפות במאגר הגז הטבעי אור, שהתגלה מול חופי אשדוד לפני 12 שנה, טוענות כעת כי אין הצדקה כלכלית לפיתוחו המסחרי. זאת, אלא אם המדינה תבטיח להן כיסוי לכל הפסד או נזק שייגרם להן במהלך הפיתוח.

בממשלה הורו לפני כחצי שנה לשותפות במאגר למהר ולפתח אותו לנוכח משבר הגז הטבעי שאליו נקלע המשק. זאת בעקבות הידלדלות מאגר ים תטיס והשיבושים בהזרמת הגז ממצרים, ולנוכח המחסור הצפוי לפיכך בגז בעוד שנה. משום כך, הודעת השותפות התקבלה בממשלה בכעס רב, ובבחינת האפשרות להפקיע את זכויות השותפות במאגר.

בממשלה חוששים כי מדובר לכאורה בניסיון "סחיטה" של המדינה, העומדת בפני מצוקה קשה, ולחלופין בניסיון לעכב את פיתוח המאגר כדי שלא יתחרה בפרויקטים מקבילים של השותפות על שיווק הגז ללקוחות, או על המקורות התקציביים המוגבלים של השותפות לשם מימון כל הקידוחים. מנגד, צפויות השותפות לטעון כי המורכבות הטכנית של הקידוח ושל הולכת הגז אינן מצדיקות את ההכנסות שיניב שיווקו.

בעלות הזיכיון העיקריות במאגר אור הן שותפויות הנפט של קובי מימון וחיים צוף (ישראמקו, חנ"ל ונפטא), המחזיקות בכ-76.6% מהזכויות במאגר, לצד רציו חיפושי נפט (12.3%) ושותפי מיעוט אחרים כמו פטרוכימיים (5.5%), אלון גז ודור כימיקלים (2.8% כל אחת).

קבוצת ישראמקו נמנית על בעלי הזכויות בתגליות הגז תמר ודלית (28.75%). באחרונה נדרשה ישראמקו ליטול הלוואת גישור בסך 350 מיליון דולר לצורך מימון פיתוח מאגר תמר, ולנטילת הלוואה נוספת בסך 400 מיליון דולר כחוב ארוך טווח. בנוסף, מתעתדת קבוצת מימון-צוף לצאת במארס 2012 לקידוח נוסף ברישיון שמשון שבגבול הדרומי של המים הכלכליים של ישראל, בעלות של 65 מיליון דולר לפחות. חברת אלון גז מחזיקה אף היא ב-4% מהזכויות בתגליות תמר ודלית, וממתינה בימים אלה לסגירה הפיננסית של חלקה במימון פרויקט תמר. שותפות רציו מחזיקה ב-15% מהזכויות בתגלית לווייתן ובנתחים משמעותיים ברישיונות קידוח נוספים בים התיכון.

במכתב ששיגר לממשלה בשבוע שעבר מנכ"ל ישראמקו וחנ"ל, אבי גפן, נטען כי חברת הייעוץ ההנדסי J.P.S הבריטית, שאותה שכרו השותפות כדי לבדוק את ההיתכנות הכלכלית וההנדסית של פיתוח השדה, העבירה לידן טיוטה שלפיה אין הצדקה כלכלית לפיתוח המאגר. זאת, בהתבסס על גובה הרזרבות המשוערות במאגר, מחירי המכירה הצפויים של הגז ובהתחשב בעלות הפיתוח שנאמדת ב-98 מיליון דולר.

לפי הערכה מעודכנת שביצעה לפני חודשיים חברת NSAI האמריקאית, עולה כי מאגר אור מכיל 0.7-1.7 BCM גז טבעי, כאשר ההערכה הטובה יותר מייחסת לו נפח גז של 1.2 BCM. זאת, לעומת הערכה של 0.74 BCM בלבד, שפירסמה ישראמקו לפני כחצי שנה.

נפח גז זה דומה לנפח שנמצא במאגר הקטן נועה צפון, הממוקם בסמוך לשדה אור, ומפותח בימים אלה בידי השותפות בו: קבוצת דלק (53%) ונובל אנרג'י האמריקאית (47%). גם מאגר נועה לא פותח במשך שנים מחשש להיעדר כדאיות כלכלית. משהורה משרד התשתיות לשותפות במאגר לפתחו, חששו אלה מפני פגיעה במאמצי גיוס ההון שניהלו במקביל עבור פיתוח מאגר תמר. לבסוף, החלו השותפות בפיתוח לאחר שכמות הגז במאגר נמכרה במחיר גבוה יחסית לקבוצת בז"ן של החברה לישראל בסכום כולל של כ-350 מיליון דולר.

השותפות בנועה יחברו בעוד כחצי שנה את נועה אל התשתית שהקימו בסמוך לקידוחי ים-תטיס (מארי-B), ומשם יוזרם הגז אל החוף. מדובר בהשקעה כוללת של כ-200 מיליון דולר - הכפולה מזו הנדרשת במאגר אור. אגב, הממונה על חיפושי הנפט במשרד התשתיות הורה לשותפות אור לבחון שימוש במערכת ההולכה שיניחו שותפות נועה המתחרות, כדי שיחסכו בכך את עלויות ההקמה של תשתית חדשה.

למרות נתונים אלה, טוענת חנ"ל, מפעילת הקידוח, לחוסר כדאיות כלכלית בהפקת המאגר. "לנוכח הצורך בפיתוח שדה אור ברמה הלאומית, אנו מבקשים כי תבחנו את האפשרות ששדה אור יפותח על ידינו בהקדם האפשרי, במתווה שעל פיו ככל שייגרם לשותפים לחזקה נזק, ו/או הפסד כתוצאה מפיתוח השדה - המדינה תשפה את השותפים בגדר ההפסד האמור", כתב גפן לממשלה.

קן הזהירה ב-2006 מבעלות צולבת במאגרים

שדה אור התגלה ברישיון מד יבנה, בסמוך לגבול המים הכלכליים של ישראל והרשות הפלסטינית, עוד ב-2000, והוכרז כחזקה - כלומר כתגלית מסחרית. לפי חוק הנפט, בעלי החזקה מחויבים לפתח את המאגר בתוך שלוש שנים, אך זה לא פותח עד כה עקב חוסר כדאיות כלכלית, ומשום ששרי התשתיות לא חייבו את השותפות לפתחו.

ביוני השנה הורה משרד התשתיות לשותפות לפתח את המאגר, מחשש למחסור בגז ב-2012-2013, עד להגעת הגז ממאגר תמר. לפי לוחות הזמנים שקבע הממונה על חיפושי הנפט, השותפות היו אמורות להגיש תוכניות קידוח ופיתוח מפורטות עד אמצע אוקטובר, ועד סוף השנה להגיש חוזה עם קבלן קידוח וקבלת הנחת צנרת. במידה שהשותפות לא יעמדו בהוראות אלה - יפקע למעשה תוקף החזקה, והזכויות במאגר יועברו לידי המדינה.

אלא שמדובר בהליך משפטי סבוך, שלאחריו צפויה המדינה להתדיינות גם סביב הוצאת הזכויות במאגר למכרז מחודש. אלה עשויים להימשך זמן רב שייתר את הצורך בגז כשיופק.

יש לציין כי את החשש מפני פגיעה בתחרות, בעקבות אחזקות צולבות של חברות חיפושי גז בכמה תגליות, הביעה הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, עוד ב-2006. זאת, כשישראמקו פנתה אל הרשות בבקשה לאשר לה פטור מהסדר כובל עבור רכישת 40% מהזכויות ברישיון אחר, רישיון חוף (מול פלמחים), בידי דלק. קן ציינה כי שיתוף הפעולה בין הקבוצות עלול לפגוע בתחרות, בייחוד אם תתברר תגלית גז מסחרית בקידוח תמר.

"במקרה המיוחל של הצלחה כפולה, יישללו מהמשק הישראלי פירות התחרות שיכולה היתה להתקיים בין הצדדים, במקרה שכל אחת מזכויות הגז הרלוונטיות היתה מוחזקת על ידי יזמים מתחרים", כתבה קן.

ואולם חרף חששות אלה החליטה לבסוף קן לאשר את בקשת הפטור, בטענה כי היקף ההשקעה ומידת הסיכון הכרוכה בפרויקט מחייבת לכאורה את שיתוף הפעולה בין הצדדים.

מקבוצת ישראמקו לא נמסרה תגובה.

במשרד התשתיות אישרו כי המכתב התקבל.

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy