פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 19.03.2024
בפעם השמינית: חברת החשמל מבקשת לדחות הרפורמה ל-2013
28/11/2011 07:59

בדו"חות החברה נרמז כי תבקש לייקר את התעריף בעקבות כניסת יצרנים פרטיים מתחרים

מאת: אבי בר-אלי ,דהמרקר.
חברת החשמל פנתה לפני כשבועיים אל שר התשתיות בבקשה להאריך את תוקף רישיונותיה בשנה נוספת - עד ינואר 2013 - מאחר שרישיונותיה אמורים לפקוע בינואר 2012, ועד אז היא היתה אמורה ליישם את הרפורמה במבנה החברה. ואולם, כפי שנחשף באחרונה ב-TheMarker, רק לפני כחודש החלו הממשלה והעובדים בחברה לדון בתנאי השינוי המבני ובתוכנית ההתייעלות הנלווית שזכתה לשם "תנופת אור".

חברת החשמל פירסמה בסוף השבוע את תוצאותיה לרבעון השלישי של 2011 - הנחשב לרבעון החזק שלה, בשל עונת הקיץ. משבר הגז הטבעי שהביא את החברה לשימוש חלופי עודף בסולר ובמזוט היקרים הזניק את הכנסות החברה ברבעון ב-24% מ-6.5 מיליארד שקל אשתקד ל-8 מיליארד שקל.

צריכת החשמל ברבעון השלישי נותרה ללא שינוי, לעומת גידול של 9.2% ברבעון המקביל. העלייה בביקושים לחשמל מתחילת השנה היתה 2.5%, לעומת גידול של 5.5% בתקופה המקבילה אשתקד.

בדו"חותיה הכספיים התייחסה החברה לאיום שנשקף לה לכאורה מכניסתם של יצרני חשמל פרטיים מתחרים. כפי שפורסם בשבוע שעבר, החברה רומזת כי עם כניסת תחרות בהיקפים ניכרים היא תדרוש מרשות החשמל את העלאת תעריף החשמל, כדי לפצותה על אובדן הייצור בפועל, ובגין עלויות הרזרבה שבהן היא תידרש לשאת עבור גיבוי היצרנים הפרטיים. רכש החשמל הפרטי של החברה זינק ברבעון האחרון ב-71% ל-149 מיליון שקל.

הרכש המוגבר של הסולר והמזוט הזניק את עלות הדלק של חברת החשמל ברבעון ב-40% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-4.3 מיליארד שקל. רכש הסולר גדל בתקופת הדו"ח בכמיליארד שקל, ורכש המזוט גדל ב-87 מיליון שקל. הפחם שרוכשת חברת החשמל התייקר ב-24.7%, ותרם לגידול של 390 מיליון שקל ברכש הדלקים של החברה ברבעון. גידול של 16.2% בעלות הגז הטבעי שרוכשת החברה קוזז בהפחתת הגז הנרכש ב-244 מיליון שקל בשל הפסקת הזרמת הגז המצרי וצמצום האספקה מים תטיס.

הרווח התפעולי של החברה רשם עלייה של 11% ל-1.59 מיליארד שקל. ואולם, פיחות של 8.62% בסל המטבעות של החברה - לעומת תיסוף ריאלי של 4.36% בתקופה המקבילה אשתקד, הביא את החברה לעבור מהכנסות מימון של 58 מיליון שקל ברבעון המקביל - להוצאות מימון של 866 מיליון שקל. אלה הפחיתו את הרווח הנקי שרשמה חברת החשמל בסוף הרבעון ב-53% ל-584 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 1.24 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד.

את תשעת החודשים הראשונים של 2011 מסיימת לפיכך החברה עם זינוק של 24% בהכנסות ל-18.4 מיליארד שקל, ועם רווח נקי של 1.09 מיליארד שקל - לעומת רווח נקי של 155 מיליון שקל בלבד בתקופה המקבילה אשתקד.

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל, אמר כי: "אין לטעות בהקשר לתוצאות החיוביות המוצגות בדו"חות, שכן בעיית התעריף עדיין עומדת בעינה ומונחת כאבן ריחיים על צוואר החברה".

למרות נתונים אלה, חברת החשמל הציגה בסוף הרבעון השלישי תזרים שוטף של 6 מיליון שקל בלבד - לעומת תזרים מזומנים של 344 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. תזרים המזומנים להשקעה היה שלילי בסך 836 מיליון שקל לעומת תזרים שלילי של 553 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עודף המזומנים שיצרה החברה מפעילות שוטפת נוצל בעיקרו לפירעון הלוואות ואיגרות חוב בסך 3.4 מיליארד שקל, וחלקו הופנה לפעילות פיתוח בסך כ-3 מיליארד שקל. יתרת המזומנים בקופת החברה בסוף ספטמבר היתה 741 מיליון שקל בלבד - לעומת 3.98 מיליארד שקל במועד המקביל אשתקד.

סך ההתחייבויות האקטואריות של החברה היה בסוף הרבעון 18.8 מיליארד שקל, כאשר מתחילת השנה הזרימה החברה לקופת הגמל של עובדיה 512 מיליון שקל. בחשבון הנאמנות שבו צוברת החברה את ההטבות לעובדיה בגין חשמל חינם, שי לחג ומענקי פרישה הצטברו עד כה כ-2.1 מיליארד שקל. מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, אמר כי "החברה תמשיך במאמצי ההתייעלות הפנימיים ובקיצוצים תקציביים לצורך התמודדות עם הקשיים התזרימיים והצורך בגיוס החוב המתוכנן".









מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy