פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 16.04.2024
לנדאו הזכיר את הויכוח שהיה לו עם יו"ר רשות החשמל שפירה, שלכאורה "הטעה אותי ביודעין עם תעריפי החשמל. אני מסתכל על הקיר שבמשרדי שם תלויות כל התמונות שלכם (שרי האנרגיה - ל"ג) ואני לא מוצא מקום לתמונה שלי, אבל הפקידות קיימת שם שנים", סיכם.
28/11/2011 12:14

שר התשתיות הנוכחי, עוזי לנדאו, נאלץ להסכים עם כל הדוברים שלפניו. "כשמשה שחל היה שר אנרגיה הוא היה טייקון. מה שהממשלה רצתה היא עשתה. מאז אמרו שהפוליטיקאים מושחתים. תרמנו לזה לא מעט, אבל תראו מה קורה: הפקידות הממשלתית, בעיקר באוצר ובמשפטים, אומרים שיש להעביר את קבלת ההחלטות לגופים מקצועיים. התוצאה? לקחו את הסמכויות ונתנו אותה לפקידות. לי יש את רשות המים ורשות החשמל. היא יכולה לקבל החלטה להוריד או להעלות את תעריפי החשמל ולך אסור להתערב. זה לא נורמלי".
"בשנת 2002 הייתי שלושה חודשים בתפקיד. יום אחד נכנסת המזכירה ואומרת שעומד מישהו בחוץ ורוצה להיפגש איתי. שאלתי מי זה, והיא ענתה לי שמדובר בקבלן מנתניה שקוראים לו יצחק תשובה. נפגשנו. הוא מספר לי שהוא מצא גז ואם לא יביאו אותו מהר לישראל אז המדינה תהייה בצרות. אם מישהו היה מסביר לי שבסוף העשור הגז הזה יניע את תחנות הכוח של חברת החשמל הייתי מסתכל עליו עקום". כך מספר היום תא"ל (מיל') אפי איתם, שכיהן כשר התשתיות לפני כעשר שנים. כך מדווח היומון כלכליסט.
איתם, שדיבר בפאנל שרי תשתיות ואנרגיה שנערך ב"וועידת האנרגיה והעסקים" שנערכת היום (ב') בכפר המכביה, אמר כי עד 2030 הנפט ימשיך לשמש כדלק עיקרי בעולם. "למדינת ישראל יש גז וכמויות גדולות אבל אם ישראל רוצה יציבות אנרגטית היא צריכה להפיק את הגז ולאפשר לה להגיע לישראל בצורה בטוחה. כל חימוש ים או חוף ים הוא מטרה ולכן צריך לשקול הקמה של מאגר תת-קרקעי של אנרגיה שיהיה חסין לפגיעות", אמר.
איתם משמש כיום כנשיא "ג'ני אנרג'י אינטרנשיונל", חברה שתחתיה פועלת חברת IEI, שמתכננת להפיק נפט באמצעות פצלי שמן בחבל עדולם שבעמק האלה. לטענתו, IEI יכולה להפיק כ-40 מיליארד חביות נפט. במהלך נאומו הפריעו פעילי סביבה מארגון גרינפיס כנגד הכוונה להפיק בעדולם נפט.
מפחדים לבוא כי ישראל שינתה את חוקי המשחק
אחד הדוברים שמכיר את תחום הגז היטב היה עו"ד יוסף פריצקי, ששימש כשר תשתיות בתקופה שבה נחתם הסכם הגז עם חברת EMG. "יש בחופי מדינת ישראל 14 או 15 TCF (טריליון רגל מעוקב) גז. יש חברות בינלאומיות שמתחננות לרישיון ואומרים לה אין. למה? כי משקיעים אומרים לי ששינו את כללי המשחק באמצע (ששינסקי - ל"ג). חייבים להבין שחברות בינלאומיות יודעות לעשות הכל אבל לא להתמודד עם שינוי בשיעור המיסוי. זה לא רק מיסוי זה גם שינוי מכסות ייצור חשמל. כנגד אלמנט היציבות אי אפשר לשחק כל יום מחדש", אמר. לטענתו לא תהייה עצמאות אנרגטית בלי לקבע את חוקי המשחק.
עו"ד משה שחל, שהיה השר שהוציא בסוף שנות ה-80 את חיפושי הנפט והגז מידי המדינה לרשות יזמים פרטיים, הלין על חוסר יכולת קבלת ההחלטות בממשלה. "למשוך משקיעים שיוציאו פה מיליארדים לא יתבצע בימים בהם אין יציבות. אני רוצה לעזור למדינה ותחליטו כבר איפה לחבר את הגז לחופי ישראל. אבל אם אתם לא מצליחים לכו ועשו חקיקה ראשית תוך שיתוף הציבור. אז יהיה אפשר לדעת למה המדינה מתכננת", אמר. שחל הזכיר שבספר החוקים של מדינת ישראל קיים חוק רידינג, הוא החוק שמבטיח את פעילות תחנת הכוח ששוכנת בצמוד לנמל תל אביב. "עשינו תסקיר סביבה, עשינו בדיקות, אבל החלטנו מה שהחלטנו והתחנה עובדת", אמר.
שר התשתיות הנוכחי, עוזי לנדאו, נאלץ להסכים עם כל הדוברים שלפניו. "כשמשה שחל היה שר אנרגיה הוא היה טייקון. מה שהממשלה רצתה היא עשתה. מאז אמרו שהפוליטיקאים מושחתים. תרמנו לזה לא מעט, אבל תראו מה קורה: הפקידות הממשלתית, בעיקר באוצר ובמשפטים, אומרים שיש להעביר את קבלת ההחלטות לגופים מקצועיים. התוצאה? לקחו את הסמכויות ונתנו אותה לפקידות. לי יש את רשות המים ורשות החשמל. היא יכולה לקבל החלטה להוריד או להעלות את תעריפי החשמל ולך אסור  להתערב. זה לא נורמלי".
לנדאו הזכיר את הויכוח שהיה לו עם יו"ר רשות החשמל שפירה, שלכאורה "הטעה אותי ביודעין עם תעריפי החשמל. אני מסתכל על הקיר שבמשרדי שם תלויות כל התמונות שלכם (שרי האנרגיה - ל"ג) ואני לא מוצא מקום לתמונה שלי, אבל הפקידות קיימת שם שנים", סיכם.





מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy