פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 18.04.2024
הפרישה בחברת החשמל: פיצוי לעובדים שיוותרו על חשמל חינם; 150% פיצוי לפורשים
28/11/2011 20:44

"גלובס" חושף את תוכנית ההנהלה של חברת חשמל לפרישת 2,000 מעובדי החברה מעל גיל 50 ובעלות של 3.5 מיליארד שקל ■ ההנהלה מקדמת רעיון לצמצם את הירידה הצפויה בתעריף החשמל אחרי חיבור מאגר "תמר" למשק הישראלי
 
מאת עמירם ברקת ,ליומון גלובס.
הנהלת חברת חשמל מציעה לעובדים לקבל פיצוי בכסף עבור הטבת החשמל חינם במסגרת הרפורמה בחברה. מדובר בתוספת לשכר היסוד שתגולם גם לצורך הפנסיה של העובדים. עד כה טענה הנהלת החברה כי העובדים יוותרו מרצונם על ההטבה ההיסטורית המוענקת להם מאז ראשית ימי החברה לפני 85 שנה.

ההצעה שהוצגה לעובדים כוללת פיצויי פיטורים בשיעור 150% ל-2,000 עובדים שיפרשו, בעלות כוללת של 3.5 מיליארד שקל.כי מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, החליט להגיש את ההצעה ללא תיאום עם האוצר. נציג הממונה על השכר במו"מ, ברק שטרוסברג, לא הגיע לישיבה שבה הוצגה הצעת המנכ"ל.

נודע כי אחד הרעיונות שמקדמת ההנהלה הוא לצמצם את הירידה הצפויה בתעריף החשמל, אחרי חיבור מאגר תמר למשק, ולהשתמש בכסף למימון פיצויי הפרישה לעובדים.

ואולם באוצר מתנגדים עקרונית לכל מימון ישיר או עקיף של התוכנית על-ידי הציבור או אוצר המדינה. באוצר הבהירו להנהלה כי משמעות המונח תוכנית התייעלות היא חיסכון בעלויות לחברת החשמל, ולפיכך אם החברה אינה מסוגלת לממן את התוכנית בעצמה - עליה לסגת ממנה.

יחד עם זאת, באוצר סבורים כי מתווה התוכנית שהציג על-ידי גליקמן אכן כלכלי ויחזיר את ההשקעה בתוך פרק זמן קצר של 5-3 שנים. אחת האפשרויות שהועלו בהקשר זה, היא שימוש בכספי קרן הפנסיה של העובדים כמעין מימון ביניים לצורך כיסוי העלויות הכבדות של התוכנית בשנים הראשונות.

תוכנית הפרישה ההמונית של עובדי חברת החשמל נדונה במשא ומתן המתנהל בין הנהלת החברה, ועד העובדים וההסתדרות, האוצר ורשות החברות. התוכנית היא חלק מארבעה פרקי הרפורמה בחברת החשמל.

התוכנית כוללת פרישה של 2,000 עובדים מבין 3,500 העובדים שגילם 50 ומעלה, על פני 5 שנים. מספר התקנים בחברה יצומצם בכ-1,700 והיא צפויה להחזיר את ההשקעה לאחר 5 שנים. כל עובד יהיה זכאי לפיצוים של 150% בנוסף לפנסיה מוקדמת מרגע פרישתו.

עלות החבילה לעובד מוערכת בכ-1.7 מיליון שקל (ראו טבלה). התוכנית מציעה פיצוי לעובדים שיסכימו לפרוש למרות שלא צברו את מלוא הזכויות. ההנהלה לא הבהירה מהו גובה הפיצוי, וגם אינה מציינת מה היא מתכוונת להציע כפיצוי לעובדים שיישארו לאחר הרפורמה תמורת הסכמתם לשינויים. בחברת החשמל אומרים כי יש תיאום רב בין המדינה להנהלה לאורך המו"מ על הרפורמה, וכי האוצר התחייב לשמור על האיתנות הפיננסית של החברה.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy