פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 19.03.2024
מנכ"ל דלק אנרגיה: קידוח תמר יספק את צרכי הגז של ישראל ל-20 שנה
29/11/2011 16:36

גיורא איילנד, יועץ לגבעות עולם: "היו פערים בין הצהרות של ממשלה שרוצה לקדם משק אנרגיה, לבין כמות המקלות בגלגלים" "בשנה האחרונה השקענו כ-400 מיליון דולר בפרויקטים. אנחנו מתאימים את השסתומים כדי להתאים לצריכת החשמל, אך אף אחד לא צפה את הפסקת הגז המצרי, ואנו עושים ככל שביכולתנו כדי להקדים את האספקה", כך אמר לוסון פרימן, סגן נשיא נובל אנרג'י, בוועידת אנרגיה ועסקים בכפר המכביה.


"בשנה האחרונה השקענו כ-400 מיליון דולר בפרויקטים. אנחנו מתאימים את השסתומים כדי להתאים לצריכת החשמל, אך אף אחד לא צפה את הפסקת הגז המצרי, ואנו עושים ככל שביכולתנו כדי להקדים את האספקה", כך אמר לוסון פרימן, סגן נשיא נובל אנרג'י, בוועידת אנרגיה ועסקים בכפר המכביה.

גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה , אמר בכנס כי "מאגר תמר יכול לספק את צרכי הגז של ישראל ל-20 שנה. עשויות להיות תגליות נוספות בפעולות האקספלורציה שכל החברות עושות באזור. מה יעשה עם כל הגז הזה? בוועדת ששינסקי, היה ויכוח על חלוקת העוגה. ברגע שהויכוח הזה הוכרע, נשאלת השאלה כיצד מגדילים את העוגה. הוקמה הוועדה לשימושים בגז הטבעי, והיא בוחנת גם ייצוא של הגז".

"ישראל יכולה להיות שחקן בשוק ה-LNG העולמי. השוק הזה נותן היום לישראל הזדמנות להיות שחקן. יש חלון הזדמנויות של ביקושים עודפים גם בשוק האסייאתי וגם באירופה. ישראל נמצאת באמצע, עם אפשרות לספק ביקושים בשווקים האלה. ישראל, יחסית למקומות אחרים, נחשבת אי של יציבות פוליטית. אם מסתכלים מה קורה היום בתורכיה, בלבנון, ובמצרים, מבינים שחלון ההזדמנות הזה עלול להיסגר. אם זה יקרה, הגז יישאר באדמה", אמר תדמור.

מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו הסכים עם תדמור ואמר שאסור לחזור על טעויות העבר. "חוסר המשילות מנעה הבאה של הגז מ'תמר' לאזור זכרון יעקב בשנת 2012, מה שגורם כבר עכשיו שאזרחי ישראל ישלמו מיליארדי שקלים דרך חשבון החשמל המתייקר. משילות תאפשר הקמת מתקני ייצוא שיאפשרו לאזרחי ישראל להינות מהכנסות של מיליארדי שקלים בשנים הקרובות".
גיורא איילנד, יועץ לגבעות עולם , אמר כי "היו פערים בין הצהרות של ממשלה שרוצה לקדם משק אנרגיה, לבין פרקטיקה של תרגום ההצהרות לנהלים. כמות המקלות בגלגלים הולכת וגדלה".

"אם הייתה תחלופה מוחלטת בין נפט וגז, היינו יכולים לומר שלקידוחי הנפט אין חשיבות רבה. אבל אין תחלופה מלאה, ועדיין התחבורה נוסעת על נפט, וגם הטנקים והמטוסים. הצורך בעצמאות בנפט היא כורח המציאות. גבעות עולם נותנת לישראל תעודת ביטוח חיונית בתחום הנפט. אנחנו מדברים על מספרים של 220,000 חביות ביום אשר נצרכות בישראל, כאשר שטח הפיתוח של גבעות עולם צריך להיות כ-10% מהצריכה היומית. זה מאפשר לייצר רזרבה, ואי תלות באספקת נפט במצבי קיצון", אמר איילנד. לדבריו, איום הטילים על ישראל הולך ומתפתח, ושדה נפט נותן מענה טוב יותר לאיומים אלה.

"לאחרונה עלה ויכוח בינינו לבין לבנון לגבי הבעלות על שטח גז מסויים. שני הצדדים צודקים, כי יש שתי צורות מקובלות לסימון גבול ימי: אחת של 90 מעלות מקו החוף, ואז הוא שלנו, ואחרת של המשך קו ישר של קו הגבול, ואז לבנון צודקת. השאלה היא לא מי צודק, אלא מה הכי טוב לעשות. בראייה אסטרטגית, כדאי אולי לבחון פיתוח משותף של השדה בין ישראל ולבנון, כדי להוריד תמריצים לעשות דברים אחרים. טיוואן וסין עומדות לפתח פעולה בנושא כזה. טאיוואן אחראית ל-40% מההשקעות הזרות בסין, דבר שמונע אולי עימותים צבאיים".

בנושא ששינסקי, "הממשלה אמרה שהיא רוצה להגיע להסכמה עם היצרנים. מצד אחד, לקחת תמלוגים יותר גבוהים, ומצד שני, להוריד חסמים לפיתוח - וזה לא קורה. יש חולשה והתקפלות, וקבלת החלטות בלתי נכונה אסטרטגית בהבאת הגז לישראל בשל קבוצות לחץ מסויימות. מדינה צריכה להבין שעצמאות אנרגטית פירושה גם התמודדות עם תושבים. הממשלה מפגינה הרבה חוזק מול המתמחים, אבל בנושאים כאלה לא רואים כאלה עוצמות".

"היום, כדי לאשר את שלושת הקידוחים הבאים של גבעות עולם, התהליך הוא בוועדה מחוזית, כמו בניין משרדים רגיל. הוועדה שדנה בעניין, לפני פרסום ההחלטה, אומרת לנו שמשרד הפנים עצר את התהליך כי הטפסים לא מתאימים. התהליך שצריך היה לקרות, הוא שבמסגרת ששינסקי היה צריך לקבוע שפיתוח העצמאות האנרגטית לא יעשה בוועדות תכנון רגילות", אמר איילנד.

אוהד מראני, מנכ"ל הכשרה אנרגיה (של הכשרת היישוב) ובעבר מנכ"ל האוצר, יו"ר נתג"ז, בז"ן, אמר כי "ישראל יכולה להיות מעצמה אזורית בגז. גם אנחנו מקווים למצוא נפט בקרוב. בים אין קידוחים מסחריים מוכחים".

"צריך לאפשר יבוא של LNG, וגם לאפשר יצוא - זה אינטרס של המדינה. בניגוד לתעשיות האחרות, שמבקשות סובסידיות ליצוא, התעשייה הזאת לא צריכה סיוע ביצוא. אבל כן צריך שממשלה תחליט שאפשר לייצא. ישראל יכולה לייצא 15-20 BCM בשנה בשווי כ-4 מיליארד דולר בשנה, מה שיגדיל את הכנסות המדינה מתקבולים. תנאי נוסף לתעשייה חזקה הוא חברות מקומיות חזקות, הפועלות בארץ ובחו"ל. חברה שתפעל רק בארץ לא תוכל לעשות את קפיצת המדרגה.

"אנחנו מתכננים לקדוח בפברואר את רשיונות שרה ומירה הידועים, ומקווים למצוא הרבה גז. אנחנו נקדח גם למטרות נפט, ומקווה לתרום את חלקנו בקידום תעשיית הנפט", אמר מראני.

יגאל לנדאו, מנכ"ל רציו , אמר בכנס כי "האוצר ישלם ב-2012 20 מיליארד שקל נוספים בשל העיכובים בגז. תוספת ההכנסות ממסקנות ששינסקי ייכנסו עוד שנים רבות. אני שומע גם קולות על איסור ייצוא הגז, שאני לא מבין אותן. צריך לעודד את התעשיות והקידוחים. אם לא יהיה ייצוא, לא תהיה מוטיבציה להשקעה נוספת. צריך לחשוב פעמיים על הכוונות הטובות".

"הרגולטור צריך לשמור על האינטרס הציבורי, הציבור שאין לו פה ולא מופיע בכנסים כאלה, מול היזמות הברוכה ורווחיה, תוך איזון של שני הגורמים", כך אמר שוקי שטרן, מנהל רשות הגז. "הצפי הוא להשקעה של כ-9 מיליארד דולר נוספים בגז בשנים הקרובות. החיסכון בשל השימוש בגז טבעי היה של כ-7 מיליארד דולר ב-7 השנים האחרונות".


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy