פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 19.03.2024
גילעד אלטשולר: "אם יצחק תשובה לא ישלם לא ניתן לו כסף. ובלי כסף אין גז. ובלי גז אין תשובה"
29/11/2011 19:17

אלטשולר יוצא נגד ההסדר המוצע בדלק נדל"ן: "תשובה צריך להתאמץ; היום אין לו כסף אבל כשהגז יזרום זה ישתנה; נראה לי שפשוט נמאס לו מדלק נדל"ן" ■ מנכ"ל גוף מוסדי גדול: "יש לתשובה כסף - שיחזיר. מצידי שימכור את הפלאזה במנהטן"

מאת עירן פאר, גלובס. 

"דלק נדל"ן היא חברה בע"מ, תשובה לא חייב לשלם אבל זה השם שלו. ואם לא ישלם, איך הוא יוכל להסתכל לאנשים בעיניים? ואם לא ישלם, למה שניתן לו עוד כסף? ובלי כסף אין גז ובלי גז אין תשובה". את הדברים הללו אומר ל"גלובס" גילעד אלטשולר, המנכ"ל והבעלים של בית ההשקעות אלטשולר שחם.

אלטשולר הוא מנהל יוצא דופן בשוק ההון, בהתנהלות, בתפיסת ההשקעה וגם באומץ הלב הציבורי. בשבועות האחרונים קשה למצוא מנהל בגוף מוסדי שידבר בגלוי על הסדר החוב שמציעה דלק נדל"ן. בשיחות שלא לציטוט ולא לייחוס כולם מוכנים לשפוך על יצחק תשובה אש וגופרית, אבל כשהם נדרשים להזדהות, נעלם האומץ. אצל אלטשולר הפה והלב שווים, והוא לא מהסס להביע את דעתו בסוגיה.

"עד היום תשובה עשה מאמץ אמיתי לעזור לדלק נדל"ן, הזרים הון, התאמץ. לא אמר שלא מעניין אותו, אלא ניסה באמת לפתור את הבעיות", הוא אומר. "עכשיו זה נהיה גדול עליו. כל הדיבורים שתשובה יביא חצי מיליארד או מיליארד שקל לא רציניים. אני מבין שברמה האישית הוא לא נזיל. אבל זה היום. כשהגז מהים יתחיל לזרום, המספרים יהיו לגמרי אחרים, לתשובה יהיה כסף והוא כן יוכל לשלם את החובות על בסיס דיבידנדים שיקבל מדלק. לכן צריך לדחות את החוב. לא לעשות 'תספורת' אלא לתת גרייס של שלוש שנים אולי ארבע".

- ואם הוא בכל זאת ישתמט מחובותיו, לדעתך השוק צריך להעניש אותו ולא להשתתף בהנפקות של דלק?

"תשובה צריך להראות נכונות, להתאמץ. אבל כמו שהוא מתנהל עכשיו, לא נראה שיש לו נכונות לתת משהו. נראה לי שפשוט נמאס לו מדלק נדל"ן".

מנכ"ל גוף מוסדי גדול, שביקש לדבר שלא לייחוס, מביע עמדה דומה ואף אגרסיבית יותר. "תשובה סופר מתוחכם. הוא זרק לנו הצעה מגוחכת ורוצה לגמור את ההסדר מהר ולהמשיך הלאה. זה לא יעבור. לא אצלנו ולא אצל אף מוסדי. אנחנו לא נאפשר את זה. יש לו כסף - שיחזיר. בואו נשים את הקלפים על השולחן: כל החוב של תשובה אצלנו זה פחות מרבע אחוז מהנכסים המנוהלים. אנחנו לא צריכים אותו, הוא צריך את שוק ההון".

- מה אתה מציע?

"למה שאני אציע? שהוא יציע, ולא הצעה מגוחכת. כולם יודעים שדלק נדל*ן פושטת רגל ואין לה נכסים. מאיפה הוא יוכל לשלם את האג*ח שינפיק עכשיו, מאיפה הוא יביא 1.2 מיליארד שקל? הרי הנכסים של דלק נדל"ן שווים במקרה הטוב 300-400 מיליון שקל. נניח שהשווי יוכפל. עדיין, איך בדיוק תשובה ישרת את החוב החדש?.

"לכן הוא צריך להזרים עכשיו כסף. מצידי שימכור את הפלאזה במנהטן, שימכור מניות קבוצת דלק. הוא מחזיק 64%, אם ימכור 13% מהמניות וירד ל51%, הוא יוכל לקבל עבורן מעל מיליארד שקל ולשלם לנו. אהיה נדיב, אם הוא ירצה, נסכים לתת לו אופציה לקנות את המניות בחזרה בעוד כמה שנים, כשהכסף מהגז יכנס".

"אחריות אישית לנושאי משרה"

היום שלחו עוה"ד רענן קליר ואלון בנימיני, המייצגים את מחזיקי אג"ח ה', מכתב תוקפני לדלק נדל"ן והודיעו כי לא יתייחסו להצעות כלשהן להסדר שאינו כולל תרומה מספקת של בעל השליטה. לטענתם, תשובה אישית וכל אחד מנושאי המשרה בדלק נדל"ן נושאים באחריות לחובותיה של החברה. "במשך תקופה ארוכה שילמה החברה חובות לנושים שונים, שאינם מחזיקי איגרות החוב, לרבות לבעל השליטה וחברות בשליטתו בהיקף של מיליארדי שקלים, הכל בחסות נושאי המשרה... לטובת בעל השליטה ובאופן המעדיף נושים בצורה הפסולה ביותר", הם טוענים.

לטענת עורכי הדין, נושאי המשרה בדלק נדל"ן "לא שימשו אלא כידו הארוכה של בעל השליטה, כאשר החברה מתנהלת לפי צרכיו וכאשר טובת החברה נסוגה מפני טובת בעל השליטה ומפני טובת שאר עסקיו, והכל על גבם של מחזיקי איגרות החוב".


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy