פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 19.03.2024
שאמה-הכהן למשרד התשתיות: הכריזו על הסולר כמוצר מפוקח
29/11/2011 19:25

שאמה: "יש כאן עיוות שמשווע לתיקון, והממשלה גוררת רגליים"; סמנכ"ל חברת הדלק טן: "מי שחושב שמחיר הסולר בפיקוח יחזור להיות שני שקלים - טועה"

מאת: צבי זרחיה ,דהמרקר

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד), דורש ממשרד התשתיות להכריז על הסולר כמוצר מפוקח עד לסוף השנה. בישיבת הוועדה שנערכה בצהריים התברר כי מאז הוסר הפיקוח על הסולר עלה מחירו בעשרות אחוזים.

לדברי שאמה-הכהן, "בדו"ח טרכטנברג נכתב כי הסרת הפיקוח על הסולר הובילה לעלייה במחירו, וכי אומדן הנזק שנגרם לציבור בשל כך מוערך ב-400 מיליון שקל בשנה. הממשלה נוקטת בסחבת בקבלת ההחלטות בנושא, יש פה עיוות שמשווע לתיקון, והממשלה גוררת רגליים. זו ישיבת מעקב אחרונה שנקיים, ואם לא נשמע תשובות ברורות מהממשלה יהיו לכך השלכות. לא נוכל להמשיך לעמוד מנגד".

מנהל מינהל הדלק במשרד התשתיות, חן בר יוסף, הסביר כי ההחלטה מתעכבת מאחר שחברות הדלק לא העבירו למשרד את כל הנתונים הדרושים. הוא הבהיר כי ניתן לזמן את החברות לחקירה ולדרוש מהן את הנתונים, אך רק אחרי שהסולר ייכנס לפיקוח.

בתגובה לכך אמר שאמה-הכהן כי "מה שקורה זה קטסטרופה. אם עד 31 בדצמבר לא יתקבלו הנתונים, והמשרד לא יתחיל בתהליך הכנסת הסולר לפיקוח, ועדת הכלכלה לא תקדם שום תקנה או חקיקה שקשורה למשרד התשתיות. לא יכול להיות שהציבור ימשיך לשלם את המחיר".

נציגי תחנות הדלק טענו כי הם לא יכולים להשתחרר מאחיזת חברות הדלק, וכי נוצר בשוק קרטל של ארבע חברות הדלק הגדולות, שמוכרות להם את הסולר במחיר כפול מהמחיר לצרכן. בר יוסף התייחס לכך ואמר כי "גם המשרד מתייחס לכך, והשאלה איך משחררים את הקשר בין החברות לתחנות היא שאלה לדיון בפני עצמו". עם זאת הבהיר בר יוסף כי גם אם יוחזר הסולר לפיקוח, מחירו היום גבוה ממחיר הבנזין בעקבות השינויים שחלו בעולם בשנים האחרונות.

נציגי ארגוני המוניות טענו כי מ-2009 ועד היום עלה הבלו על הסולר ב-74 אגורות לליטר, כחלק מתכנית הממשלה משנת 2005. "אם היו מורידים גם את הבלו על הסולר אולי לא היינו מתלוננים, אבל אם המצב יימשך אנחנו נסגור את תחנות הדלק והם לא ימכרו כלום", אמר יו"ר איגוד נהגי המוניות הארצי יהודה בר אור.

סמנכ"ל חברת הדלק טן, יוגב רגב, אמר כי "מי שחושב שמחיר הסולר בפיקוח יחזור להיות שני שקלים טועה, ומי שחושב שהפיקוח יעשה טוב למוניות ולחברות ההסעה טועה גם הוא". עם זאת, הוא ציין כי "במקומות בהם אנחנו מנסים להכניס תחרות בערים הגדולות, חוסמים אותנו בכל מיני ועדות ואולי גם אנשים מסחריים".

על כך הגיב שאמה-הכהן ואמר כי הפיקוח יגרום לכך שהמחירונים של החברות יעודכנו בצורה הוגנת יותר. "אותי מטריד איך החברות מתמחרות באופן פיקטיבי את אותו מוצר ועדיין מגיעות לאותו מחיר, ופה אני חושב שבממונה על ההגבלים העסקיים נרדמו בשמירה", אמר.

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy