פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 17.05.2024
משרד התשתיות שוקל: מכרז להפקת מאגר הגז אור
11/12/2011 07:55

לאחר שחברות הגז התנו את פיתוח המאגר שמול חופי אשדוד בהתחייבות ממשלתית לכסות על הפסדיהן - יכריע היום משרד התשתיות אם להפקיע מהן את התגלית

מאת: אבי בר-אלי , דהמרקר.

משרד התשתיות ידון היום בעתידו של מאגר הגז הטבעי אור שמול חופי אשדוד, לאחר שהשותפות בו החליטו שלא לפתח את המאגר, חרף הנחיית הממשלה. המשרד אמור להכריע בשאלת הפקעת זכויותיהן של השותפות במאגר ובין היתר יבחן אם לפרסם מכרז פומבי לפיתוח המאגר בידי חברות הפקה אחרות.

עם זאת, ברקע מהלכים אלה המשיכו באחרונה נציגי המשרד והשותפות בהתדיינות שקטה לגבי התנאים שיאפשרו בכל זאת את פיתוח המאגר. ואולם, דרישת חברות הגז לסיוע כלכלי מצד המדינה מסכלת לפי שעה כל הסכמה.

בעלי הזיכיון העיקריים במאגר אור הן שותפויות הנפט של קובי מימון וחיים צוף (ישראמקו, חנ"ל ונפטא) המחזיקות בכ-76.6% מן הזכויות במאגר, לצד רציו חיפושי נפט (12.3%), ושותפי מיעוט אחרים דוגמת פטרוכימיים (5.5%), אלון גז ודור כימיקלים (2.8% כל אחת).

כפי שנחשף לפני כשבועיים ב-TheMarker,-12 שנה לאחר שהתגלה מאגר הגז הקטן יחסית, טענו השותפות בו כי אין הצדקה כלכלית לפיתוחו המסחרי - אלא אם המדינה תבטיח להן כיסוי לכל הפסד או נזק שיגרם להן במהלך הפיתוח. בממשלה הורו לשותפות במאגר לפני כחצי שנה למהר ולפתח אותו נוכח משבר הגז הטבעי שאליו נקלע המשק והמחסור הצפוי בגז בעוד כשנה.

בממשלה חוששים כי מדובר לכאורה בניסיון "סחיטה" של המדינה העומדת בפני מצוקה קשה, ולחלופין, בניסיון לעכב את פיתוח המאגר כדי שלא יתחרה בפרויקטים מקבילים אחרים של השותפות על שיווק הגז ללקוחות, או על המקורות התקציביים המוגבלים של השותפות לשם מימון כל הקידוחים.

לפי לוחות הזמנים שקבע הממונה על חיפושי הנפט, אמורות היו השותפות להגיש תוכניות קידוח פיתוח מפורטות עד אמצע אוקטובר, ועד סוף השנה להגיש חוזה עם קבלן קידוח וקבלת הנחת צנרת. אם השותפות לא יעמדו בהוראות אלה - יפקע למעשה תוקף החזקה, והזכויות במאגר יועברו לידי המדינה. אלא שמדובר בהליך משפטי סבוך, שלאחריו צפויה המדינה להתדיינות גם סביב הוצאת הזכויות במאגר למכרז מחודש. אלה עשויים לפיכך לארוך זמן רב שייתר למעשה את הצורך בגז לכשיופק.

במכתב ששיגר אל הממשלה מנכ"ל ישראמקו וחנ"ל, אבי גפן, (בתמונה)נטען כי חברת הייעוץ ההנדסי J.P.S הבריטית, שאותה שכרו השותפות כדי לבדוק את ההיתכנות הכלכלית וההנדסית של פיתוח השדה, העבירה לידן טיוטה שלפיה אין הצדקה כלכלית לפיתוח המאגר. הטיוטה מתבססת על גובה הרזרבות המשוערות במאגר, הסיכונים הכרוכים בקידוח ומחירי המכירה הצפויים של הגז, בהתחשב בעלות הפיתוח שנאמדת ב-98 מיליון דולר. מהערכת הרזרבות שביצעו השותפות עולה כי מאגר אור מכיל 1.2 BCM. שווי הגז מוערך ב-200 מיליון דולר.

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy