פרסם אצלנו
צור קשר
יום ראשון 16.06.2024
יעד הפחתת הפליטות של ישראל אינו מספיק; להפחית חסמים לאנרגיות מתחדשות
13/12/2011 08:19

ה-OECD: גם אם תעמוד ישראל ביעדי הממשלה, יעלו פליטות הפחמן עד 2020 ב-16.5%; הארגון ממליץ לקבוע מס פחמן, לעודד תחבורה ציבורית ולהפחית הטבות מס על רכבי חברה

במסגרת סקירתה הכלכלית של ישראל לשנת 2011, בחן ארגון ה-OECD גם סוגיות סביבתיות. לפי הדו"ח, גם בהשגת יעד פליטות הפחמן של ישראל, הפחתה של 20% מצפי הפליטות בשנת 2020 ללא מעורבות ממשלתית ובהתאם לגידול הצפוי מהצמיחה הכלכלית וגידול האוכלוסין, יעלו הפליטות מרמתן הנוכחית בכ-16.5%. הארגון ממליץ לנטר באופן רציף את הפליטות, לבחון באופן מתמיד את היעדים להשגה, וכן לנקוט בשורה של צעדים, בהם: הטלת מס פחמן או העלאת הבלו על דלקים לייצור חשמל, עידוד תחבורה ציבורית, והפחתת הטבות מס לרכבי חברה.כך מדווח היומון דהמרקר. 

ההמלצות עקביות עם דו"ח הביצועים הסביבתיים הראשון של ישראל, שהוגש לראש הממשלה לפני כחודש. הארגון מציין כי יחסית לצריכת האנרגיה הגולמית של ישראל, פליטות הפחמן בה גבוהות מאוד. אחת הסיבות לכך, על פי הארגון, היא הסתמכות על דלקים פוסיליים בייצור החשמל. הדו"ח מתריע בפני חסמים משמעותיים העומדים בפני יצרני חשמל באנרגיות מתחדשות, בעיקר כשנדרש אישור חורג בקרקע להקמת מתקן ייצור חשמל. עם זאת קובע הדו"ח, שתורגם בידי משרד האוצר, כי "תהליך הקצאת המכרזים וקביעת תעריפי הזנה התקדם באופן סביר".

הדו"ח מדגיש כי על ישראל להציע אופציות משופרות לחלופות לשימוש ברכב פרטי. בצד שיפור השירות באוטובוסים והרחבת מערך הרכבות, ממליץ הדו"ח למסות את השימוש ברכב, בין היתר, על ידי הרחבת השימוש באגרה, כגון בנתיב המהיר בכניסה לתל אביב מירושלים. כמו כן, מוצע להפחית את ההטבות המיסוי לרכבי חברה, ולבטל הטבות הכרוכות בהוכחת בעלות על רכב פרטי, בעיקר במגזר הציבורי.

בנושאים אחרים, הדו"ח ממליץ להעלות את מרכיב הארנונה, כך שישקף נאמנה את עלות הטיפול בפסולת, לאור השינויים האמורים להתרחש באיסוף ובטיפול על מנת לאפשר אילטרנטיבות להטמנה. בנושאים אקולוגיים, הדו"ח ממליץ על שימוש במכשירי שוק כגון איגרות על שירותי המערכת האקולוגית בפיתוח תשתיות ומגורים. כמו כן, ממליץ הדו"ח להרחיב את את היקף המחקר על המערכות האקולוגיות השונות בישראל ולחצים המופעלים עליהן.

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy