פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
פטנט ישראלי: חומר חדשני לאיטום – חוסך בעלויות חשמל
09/07/2008 08:59

אייל אדרעי, מנכ"ל חברת EMAT מגוש שגב בראיון ל-Energianews.com: "מקבלי החלטות בתחום האנרגיה צריכים להוביל מהלך לעידוד השימוש בטכנולוגיות מתקדמות לחסכון בחשמל"

מאת אלכס דורון

פטנט ישראלי מיוחד במינו, המאפשר לחסוך משמעותית בצריכת החשמל הנדרש לחימום/קירור של מבנה באמצעות מערכת מיזוג אויר - פותח בידי צוות של חברת EMAT מפארק התעשייה תרדיון שבגוש שגב בגליל התחתון. החברה, רק בת שנתיים ומחצה, ביצעה כמה ניסויים בחומר החדשני שלה וגם ביצעה פרוייקטים גדולים אחדים באפריקה .לפני כ-8 חודשים החלה למכור את המוצר שלה, גם בישראל. כל המהלכים הללו נעשו בצנעה – והם נחשפים כאן לראשונה.
בראיון מיוחד ל-Energianews.com, מסר מנכ"ל EMAT , אייל אדרעי, פרטים על הפטנט ויתרונותיו. "הטכנולוגיה שלנו היא אחת מכמה שפותחו בישראל ובעצם מחכות לכך שגורם מקבל-החלטות יתחיל להוביל מהלך משמעותי לעידוד השימוש בהן – על מנת שהמשק הישראלי באמת יוכל להשיג חסכון של ממש בצריכת אנרגיה ובשימוש בחשמל. המצב כיום, בכל הנוגע למחירי הדלקים מחייב זאת – וכמה שיותר מהר", הדגיש אדרעי. "הבעיה שלנו, הוסיף, היא שעדיין קיים כאן פער גדול מדי בין מה שכולם רוצים, לבין מה שבפועל מתבצע. עבור כמה תחומי תעשייה, החומר מהסוג שפיתחנו ואף רשמנו עליו פטנט, ממש מתבקש. אלא שבפועל אנחנו מגלים עד כמה מקבלי ההחלטות בנושא הזה מפגינים גישה ארכאית. לא משתמשים מספיק במוצרים החדשים והמתקדמים. יחד עם זאת חובה להודות: יחסית למדינות אחרות במערב, אנחנו ב'מקום טוב באמצע'. אלא שהמדינות האחרות הן גדולות ועשירות בהרבה מאיתנו, ואולי יכולות משום כך להרשות לעצמן להמשיך ולהתנהל באיטיות לעבר החדשנות - בעוד שאנחנו, שאיננו משופעים בחומרי גלם ובמשאבי אנרגיה פוסילית – צריכים לאמץ חידושים אלו, ומיד".
-מהו הפטנט שלכם?
אייל אדרעי: "החומר הוא ממשפחת חומרי ה-PVC - משפחה גדולה מאד של פולימרים. חומר הגלם מיובא מגרמניה, אבל כאן מצאנו דרך להפוך אותו לתמיסה קרה שניתן להתיז אותה על צנרת המים, קרים או חמים, כדי לשפר את הבידוד. התמיסה יוצרת מעין עטיפה אטומה על הצנרת או מכל המים (הציפוי עבור צנרת מים חמים מוגבל לטמפרטורה של 70 מעלות). כן אפשר להשתמש בציפוי הזה לשם איטום יעיל של גגות וקירות מיבנים. במקור, ה-PVC יועד למנוע קורוזיה, אבל תכונותיו כמבודד יעיל, שנתגלו רק לפני כמה שנים, הופכות אותו לכן לחומר מעולה, בעזרתו ניתן לחסוך משמעותית בצריכת החשמל והאנרגיה הנדרשים להפקת מים חמים וגם למערכות מיזוג-האויר, חימום או קירור של מיבנים. גג או בית עליו תותז התמיסה שלנו (או תימרח ב'רולר') יזכה למעין יריעה שתאטום אותו היטב".
-מי פיתח את הרעיון הזה לכלל פטנט?
"כבר לפני כ-10 שנים עלה על הרעיון הזה אצל משה ליפר שעבד במפעל פרוטרום כשמלווה אותו בפיתוח ד''ר פליקס לרנר, כיום המדען הראשי של המפעל. הוא ביצע ניסויים ב,חצר האחורית' שלו עד שהשיג את מבוקשו. אבל כמו שזה קורה להרבה ממציאים, לא נמצאה הדרך לקדם את הרעיון לכלל מוצר מסחרי. אני רכשתי ממנו את מלוא הזכויות וגם רשמתי על כך פטנט. החברה שהוקמה לשם כך, גייסה כמה מדענים והם שיכללו את החומר לכלל מוצר מסחרי. שנה ומחצה של עבודות פיתוח הושקעו בו".
-ניסיתם אותו בחו"ל?
"כן. למשל בנמל גדול בגאנה, אפריקה – שם עבדנו עבור חברה גרמנית. הם חיפשו חומר לציפוי מבדוקים כדי שיעמדו בתנאי לחות גבוהים, חום וגם מים מזוהמים. הציפוי שהצענו להם – ענה על הדרישות. הוא תורם שם גם בכל הנוגע לחסכון באנרגיה וגם מצמצם זיהומי סביבה. אנחנו מעניקים עליו אחריות ל-5-3 שנים גם למקומות קשים מאד מבחינת מזג האויר ותנאי סביבה, כמו באפריקה. אחד מיתרונותיו כחומר ידידותי לסביבה זו העובדה שניתן למחזרו. כלומר: יש צורך לקלף את שכבת הציפוי הראשונה, ובחומר הממוחזר שעובר טיפול מסויים – ניתן לשוב ולהשתמש לאותה מטרה".
-ציינת שמדבר בחומר מבודד ואוטם. מכאן שיש לו שימושים נוספים, לא כן?
"שימוש אחר של התמיסה הזאת הוא ליצירת מעטפת אטימה לאסבסט. בישראל בלבד יש כיום 10 מיליון מ"ר של מיבני אסבסט. יש דרישה לפרקם עקב העובדה שהאסבסט מסרטן – אבל חייבים לטמון אותו במטמנות, כשהוא עטוף ואטום, אחרת יגרום לזיהום מי תהום. גם למטרה זאת משתמשים ב-PVC שלנו".
-במה יכולה להיות תרומתו המשמעותית הנוספת לחסכון בחשמל?
"כחומר לציפוי גגות, למשל, הוא בעצם חומר רפלקטיבי – מחזיר/דוחה קרינה. מי שישתמש בו – יגלה שצריכת החשמל שלו על מיזוג אויר וקירור המבנה – קטנה".
-אם כך, ניתן לרתום את התמיסה הזאת גם ליצירת חשמל מאנרגיית השמש...
אדרעי: "המחשבה הזאת קיימת אצלנו. זוהי תוכנית לעתיד לשימוש בתמיסה במערכת חכמה יותר, להמרת קרינה מהשמש – לחשמל. המעטפת הרפלקטיבית תסייע בריכוז יעיל יותר של קרני השמש מהקולטים. יהיה אז פחות איבוד קרינה, בהשוואה למצבם כיום של קולטי השמש, גם המשוכללים ביותר. הכיוון יהיה אז שמי שיתקין מערכת חכמה ויסתייע בחומר הרפלקטיבי – ייצר חשמל שמקורו בהמרת האנרגיה מהשמש, לצרכיו והעודף – יכנס לרשת החשמל הארצית".
-האם ה-PVC איננו בעצם חומר בלתי-ידידותי לסביבה, לבריאות המשתמש?
"זו אגדה שכבר הוכחדה. כל הטענות בעניין הזה היו בעיקר מסיבות פוליטיות כאלו ואחרות. ה-PVC מבוסס על כלור שנפלט מיצור מלח ונכלא בפולימר. נכון שכאשר החומר הזה נשרף הוא פולט אדי-מים. אבל בתמיסה שפיתחנו, יש כמה תוספים מעכבי בעירה. לכן אין סכנת שימוש בחומר הזה".
-ואילו תוכניות יש לכם בתחום השימוש ב-PVC שפיתחתם, כחומר בעל יעיל באופן ישיר להשגת חסכון בחשמל?
"יש ניצנים ראשונים של רעיון ישים לעטיפת חוטי חשמל דקים מאד בחומר המבודד הזה. בניסוי הוברר כי בכך הושגה צריכת אנרגיה בכדי 30% פחות מהרגיל, בהשוואה למערכת הולכת חשמל שלא צופתה במעטפת הזאת.. אלא שפיתוח הכיוון הזה, מתנהל עדיין באיטיות".









.









מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy