פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
החברה לישראל כבר לא מתעניינת בגז הפוטנציאלי של הכשרה אנרגיה
19/12/2011 17:00

בחודשים האחרונים התנהל משא ומתן בין הצדדים והפסקתו מנומקת בבכך שה"צדדים לא הגיעו להסכמות במספר נושאים"
מאת: ליאור זנו ,דהמרקר

המשא ומתן בין החברה לישראל לבין הכשרה אנרגיה , המחזיקה בנתחים מרישיונות חיפושי הגז הימיים "מירה" ו"שרה" הופסק - כך דיווחה היום חברת החיפושים שבשליטת עופר נמרודי. בחודשים האחרונים התנהל משא ומתן בין הצדדים על רכישת גז טבעי על ידי החברה לישראל, צרכנית הגז הטבעי השנייה בגודלה בישראל לאחר חברת החשמל - אם אכן יימצא כזה ברישיונות. הפסקתו של המו"מ מנומקת בלקוניות בכך שה"צדדים לא הגיעו להסכמות במספר נושאים". המסחר במניית הכשרה אנרגיה הופסק בעקבות הידיעה.

הכשרה אנרגיה היא השותפה הגדולה ברישיונות חיפושי הגז הימיים "מירה" ו"שרה" שקידוח האקספלורציה (היתכנות) שיוכיח האם קיים בהם גז או נפט צפוי להתחיל בחודשיים הקרובים. החברה לישראל בחנה השקעה ישירה בהכשרה אנרגיה, שצריכה לגייס כמה מיליוני דולרים לקופתה או רכישת גז טבעי ממנה.

לגבי הנושאים השנויים במחלוקת, ההערכות הן כי מדובר במחיר הגז הטבעי שתשלם החברה לישראל, כאשר השבוע הודיעה חברת החשמל כי סגרה על מחיר של כ-5.13 דולרים ליחידה. כעת נראה כי החברה לישראל שבה להתמקד בגז הטבעי של תמר.

נושא שנוי במחלוקת נוסף הוא מועד ההשקעה, שכמובן תלוי רבות באם יימצא גז בשני הרישיונות. את התשובה צופים המשקיעים כי יקבלו ברבעון הראשון של 2012, עם הגעתה של אסדת הקידוח, ההומר פרינגטון, למקום.

קידוחי "שרה" ו"מירה" נמצאים בים העמוק, והשותפות העיקריות בהם הן הכשרה אנרגיה (כ-50%, יחד עם השותפות הבת עמנואל ועם אחוזים נוספים שעדיין לא אושרו) ומודיעין של צחי סולטן ונוחי דנקנר (כ-25%). האחים עופר באמצעות חברה פרטית כבר מחזיקים 6.8% מהרישיונות, אחרי שרכשו 50% מהשותפה הקנדית IPC.

ביולי האחרון פירסמו השותפות את תוצאות הבדיקות הגיאולוגיות שנערכו בשני הרישיונות, שלפיהן קיימת הסתברות של 54% לממוצע כלכלי של 6.5 TCF בכשמונה מאגרים אופציונליים בשני הרישיונות. המשקיעים לא התרשמו מהתוצאות הטובות והמניות צנחו, מכיוון שהנתון הגיאולוגי שאותו דורשת רשות ני"ע לפרסם - החציון של טווח הנתונים המכונה ההערכה הטובה ביותר (P50) - מורה על כמות של 2.9 TCF בלבד בשני המבנים יחד (1.4 TCF בכל מבנה). מאז תחילת ספטמבר החלה המניה לרשום עליות והוסיפה 7% לערכה, בעוד השוק כולו איבד 5%.

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy