פרסם אצלנו
צור קשר
יום שני 17.06.2024
חשש באירופה: גל הקור הקיצוני עלול לגרום למשבר אנרגיה
05/02/2012 19:50

לפחות 221 אנשים מתו במהלך גל הקור, בו צנחו הטמפרטורות מתחת למינוס 30 ■ הנציבות האירופית העבירה לכוננות את ועדת תיאום הגז לנוכח הידלדות באספקת הגז מרוסיה

מאת: סוכנויות הידיעות , דהמרקר

לפחות 221 אנשים מתו במהלך גל קור באירופה שבו צנחו הטמפרטורות מתחת למינוס 30 באירופה המזרחית, בעיקר באוקראינה. חשש נוסף הוא שגל הקור, הקשה ביותר במזרח אירופה זה עשרות שנים, יגרום למשבר אנרגיה, בשל הידלדלות באספקת גז להסקה מרוסיה. לפי הערכות, פולין, סלובקיה, אוסטריה, הונגריה, בולגריה, רומניה, יוון ואיטליה סובלות מנפילה של עד 30% באספקת הגז אליהן. מחיר הנפט להסקה עלה ב-2% ביום שישי ל-311.44 דולר לגאלון. מחיר הנפט הגולמי עלה ב-1.5% ל-97.84 דולר לחבית ביום שישי.

ברחבי אוקראינה ומדינות אחרות הוקמו 3,000 מקלטים עם חימום ומזון כדי לסייע לחסרי בית ואחרים לשרוד את הקור הנורא. ההשפעות של גל הקור שנמשך זה שבוע כוללות הפסקות חשמל, שיבוש באספקת המים הקופאים בצינורות וסגירת בתי ספר, מעונות יום, שדות תעופה ונתיבי נסיעה.

ביום חמישי אמר מונופול הגז הרוסי, גזפרום, כי הוא אינו אחראי לצמצום האספקה, וכי נראה כי אוקראינה, שהצינורות עוברים בשטחה, לוקחת יותר גז ממה שהיא מצהירה. ממשלת אוקראינה הכחישה את ההאשמות. הנציבות האירופית העבירה לכוננות את ועדת תיאום הגז שלה, אולם אמרה כי לא הכריזה מצב חירום.

במוסקווה נרשמו במשך 3 שבועות רצופים טמפרטורות שמתחת למינוס 15 מעלות צלזיוס. הנמוכות ביותר נרשמו בקמצ'טקה, שם חזויות טמפרטורות של מינוס 48.

למרות שהם רגילים לתנאי מזג אוויר קשים, ברוסיה נרשמו טמפרטורות הנמוכות ב-7 עד 12 מעלות מהרגיל. שימוש מוגבר בתנורי חימום במקום בהסקה מרכזית גרם לעלייה של 30% במספר השריפות הביתיות מאז החודש שעבר.

פעילים חברתיים שהתכוננו למחאה נגד הקרמלין ביום שבת קראו למפגינים להתחמם באמצעות בגדים תרמיים וכסיות עבות בטמפרטורה של מינוס 18 מעלות. שר הבריאות של רוסיה, גנדי אונישנקו, קרא להם לא להשתתף בהפגנות. "שום תה או משקה חם לא יציל אתכם - וזה אפילו יסכן אתכם".

ממערב לשם, ירד ביום שישי שלג נדיר ברומא, והוביל לסגירת אתרים כמו הקולוסיאום והפורום הרומי, כדי למנוע החלקה של תיירים. בצפון איטליה שובשה תנועת הרכבות בשל קרח ושלג, והטמפרטורות באלפים נפלו למינוס 22.

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy