פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 23.04.2024
ישראל הציעה לבנק העולמי ללוות את ביצוע פרויקט תעלת הימים
19/02/2012 15:24

בקרוב יתפרסם סקר היתכנות שערך הבנק לבדיקת השפעות הזרמת המים על ים המלח

מאת: אורה קורן ,דהמרקר

ישראל הציעה לבנק העולמי ללוות את פרויקט תעלת הימים (מוביל השלום) מים סוף לים המלח, שעיקרו העברת מים והתפלת חלק מהם. הפרויקט יתבצע ברובו המכריע בירדן והוא משותף גם לישראל ולרשות הפלסטינית. הבנק העולמי ערך סקר היתכנות, שצפוי להתפרסם בקרוב, הכולל תמיכה בניסוי כשלב ראשון בהיקף של 10% מהפרויקט. זאת כדי לבחון את השפעת ההזרמה על ים המלח וסביבתו.

את ההצעה העביר בסוף השבוע השר לשיתוף פעולה איזורי, סילבן שלום, בפגישתו עם סגנית נשיא הבנק העולמי, אינגר אנדרסן. שלום הדגיש את החשיבות העמידה בלוחות הזמנים וקידום ההליך.

הפגישה התקיימה ערב פרסום דו"ח ההיתכנות של הפרויקט ולפני השימועים האחרונים שלו. אנדרסן אמרה כי הבנק רואה בפרויקט יתרונות, בהם הצלת ים המלח, סיוע בנושא מאזן המים שהינם משאב חסר באזור ועצם קיום השיחות בין שלושת הצדדים המעורבים.

שלום השיב כי נוכח הגישה המקצועית שנקט הבנק במהלך כל השנים שהם עוסקים בנושא יהיה זה נכון שהבנק ימשיך ללות את הפרויקט גם בשלב היישום. "הבנק העולמי נקט בגישה מאוזנת ומקצועית מבלי להיכנס לשיקולים או מלכודות פוליטיות ובכך רכש את אמון כל הצדדים המעורבים", אמר. לדבריו, יש לקדם את ביצוע הפרויקט בשלבים על מנת לוודא שלא ייגרם נזק סביבתי ושמטרות הפרויקט אכן מושגות. לגבי המשך הדרך והליווי של הבנק העולמי בשלבי היישום, אמרה אנדרסן כי אם שלושת הצדדים יפנו בבקשה מסודרת, הבנק ידון בנושא וישקול ליווי כזה.

פרויקט תעלת הימים (מוביל השלום) נועד להעלות את מפלס ים המלח ולספק מים מותפלים למדינות האזור. בנוסף, מתוכנן לאורכו פיתוח אזורי חקלאות ותיירות תוך שיתוף פעולה אזורי.

בתגובה אמר גדעון ברומברג, מנכ"ל ישראלי בארגון ידידי כדור הארץ - המזרח התיכון: "מוזר מאד שמדינת ישראל מציעה לבנק העולמי ללוות פרויקט כה שנוי במחלוקת, שעדיין כלל לא הוחלט לקיימו בפועל. המדינה רותמת את העגלה לפני הסוס וים המלח ישלם את המחיר. נראה שמנסים לקבוע עובדות בשטח, בלי לאפשר לציבור לבחון את תוצאות המחקר שעדיין לא הושלם וחלקים נרחבים ממנו עדיין לא נחשפו לציבור".

לדבריו, "לפני שמציעים הצעות לגוף שיהיה אחראי על יישום הפרויקט, חובה לסיים את מחקר החלופות ולבדוק באופן יסודי את כדאיות הפרויקט - הן מבחינה כלכלית והן מבחינה סביבתית".

ידידי כדור הארץ במזרח התיכון הוא ארגון סביבתי חוצה גבולות, הפועל בישראל, ירדן והרשות הפלסטינית ומתמקד בסוגיות המים: ניהול בר קיימא של משק המים, חלוקה אזורית צודקת של משאב המים, והגנה על מקורות מים מזיהום ומשאיבת יתר. הפרויקטים עליהם עובד הסניף הישראלי כוללים את שיקום מורד הירדן, הצלת ים המלח והסכם מים ישראלי-פלסטיני.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy