פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
ירון זליכה: החשמל הסולארי הוא התשובה למשבר הגז המצרי
24/04/2012 15:21

החשב הכללי לשעבר באוצר קרא לממשלה לקדם את ייצור החשמל הסולארי כהפקת לקחים ממשבר הגז המצרי ■ האוצר הוא המתנגד העיקרי להרחבת מכסות הייצור לחשמל הסולארי בנימוק שהדבר יוביל להתייקרויות נוספות בתעריף החשמל
עמירם ברקת ,גלובס
החשב הכללי לשעבר באוצר, פרופ' ירון זליכה, קרא היום (ב') לממשלה לקדם את ייצור החשמל הסולארי כהפקת לקחים ממשבר הגז המצרי.

האוצר הוא המתנגד העיקרי להרחבת מכסות הייצור לחשמל הסולארי בנימוק שהדבר יוביל להתייקרויות נוספות בתעריף החשמל.

ואולם זליכה, המייעץ לחברת SBY המתמחה בהתקנת מערכות סולאריות על גגות, פרסם לאחרונה חוות דעת שממנה עולה כי בחישוב כלל התועלות הכלכליות שלו למשק, החשמל הסולארי אינו זקוק לסבסוד כלל.

לדבריו, "הפער בין מחיר החשמל הגלוי לציבור ובין עלות החשמל האפקטיבית המוטלת עליו יצטרך להיות מוסבר לציבור על ידי קובעי המדיניות. ברם, לא אכחיש, כי משימה זו אינה פשוטה בוודאי כאשר הציבור סובל מפערי אינפורמציה קשים בתחום ואילו החלטתם תזכה בוודאי לביקורת מצד בעלי עניין ואינטרסנטים המעוניינים להנציח את מונופול חברת החשמל ואת תלותו במונופולים של ספקי הגז מקרב בעלי ההון".

זליכה מתח ביקורת על כוונת שר האנרגיה, ד"ר עוזי לנדאו, לייבא לארץ גנראטורים שיספקו את המחסור הצפוי בקיץ ביכולת ייצור חשמל ואמר כי מדובר ב"השקעה מיותרת, יקרה ומזהמת".

לדבריו, "אם תתקבל המלצתי להסיר את המכסות ממתקני הגגות הפוטו וולטאיים (או לכל הפחות להסיר את המכסות לזמן קצוב) יזכה המשק במתקני קבע אשר כפי שראינו כבר עלויותיהם האמיתיות זולות במידה לא מבוטלת מעלות החשמל הממוצעת כיום ובוודאי זולות לאין שיעור מעלויות הגנראטורים והפעלתם בסולר יקר ומזהם".

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy