פרסם אצלנו
צור קשר
יום ראשון 05.05.2024
חדש בישראל: ציוד החוסך בעלויות חשמל בתחנות שאיבה
17/08/2008 08:06

חברת מגטרון שהביאה את מערכת "זניט 140" במגעים עם מחלקת ייעול צריכה בחברת החשמל כדי שתגרום לרשויות להשתמש בה. בראיון ל-Energianews.com חושף המנכ"ל, טוביה גרנות פרטים

מאת אלכס דורון


ציוד חדש, המאפשר חסכון בעלויות האנרגיה של הרשויות המקומיות וגופים ציבוריים אחרים, בכל הנוגע להפעלת משאבות בבורות הביוב שלהם – נכנס עתה לשימוש בישראל.
חברת מגטרון מחיפה, העוסקת ביצור ושיווק ציוד מיכשור, מדידה ובקרה מגוון ביותר, עבור המגזר התעשייתי והעסקי, מנסה עתה לשכנע את חברת החשמל להרתם ל"דחיפת" הכנסתו של הציוד הזה.

בראיון ל-Energianews.com אמר מנהל מגטרון, טוביה גרנות, כי עד היום המערכות הרגילות המיועדות להזרמת מי הביוב מהבורות, אל מתקני הטיהור, לא כללו את הרכיבים שאיפשרו חסכון בעלויות האנרגיה הכרוכות בפעולות אלו. אבל עתה, הציוד – מערכת "Zenith 140 " של חברת PULSAR האנגלית, שאותה מייצגת מגטרון בישראל, השתכלל והחברה במגעים עם מחלקת ייעול צריכה בחברת החשמל, כדי שהרשויות ומשתמשים אחרים יצטיידו בו.
מגטרון פועלת מאז סוף 1972 והיא מייצרת מערכות שונות למגזר התעשייתי ומייצגת בישראל 30 חברות מובילות מחו"ל. הציוד שבו היא מטפלת, כולל מיכשור מדידה, בקרה ומדידת מפלסים של נוזלים ומוצקים, גששים טבולים, סובבים ורוטטים, מתמרים, סימולטורים, מפסקים, רגשי מפלס, מראי-גובה, מצופי פיקוד, מערכות התרעה, וציוד למדידת זרימה, לחצים וטמפרטורות, אנלייזרים ועוד.
-מהו הציוד שמיועד באופן יותר חדשני לחסכון בעלויות האנרגיה, קרי חשמל, עבור משאבות?
גרנות: "מערכת אולטרה 3 או 5" לדוגמא היא בקר אולטרה סוני סטנדרטי למשאבות.. אבל מערכת "זניט 140" היותר משוכללת והיותר יקרה – מכוונת לחסכון בעלויות החשמל של המשאבות. היא עושה את הפעולה של המשאבה ליותר חכמה"
-הכיצד?
"בכך שמתכנתים אותה לפעול על פי תעריפי השיא, השפל והתעריף הממוצע של התעו"ז, של חברת החשמל בישראל. יש בה שעון זמן פנימי שתואם עם תעו"ז וזה דואג לכך שהמשאבה תפעל כמה שפחות בשעות השיא של תעריף החשמל".
-מי אמור להשתמש במשאבות מסוג זה?
"רשויות מקומיות בבורות השאיבה של מערכת הביוב, כדי לרוקן אותם ולהזרים את מי הביוב למכון טיהור השפכים הקרוב ביותר. גם בתי חולים, בתי-מלון ומוסדות ציבור למשל זקוקים לתחנות שאיבה.
מי השפכים נאספים בבור ביוב וכשהבור מתמלא, נכנסות המשאבות לפעולה להזרמת מי הביוב למכון הטיהור. פעולת השאיבה, בידי משאבות גדולות, זוללת חשמל. פעילות חכמה – תחסוך בסעיף זה הרבה מאד כסף לרשויות, למשתמשים השונים".
-וכיצד מתבצעת הפעולה החכמה של אותה מערכת?
"קודם כל הציוד הזה דואג לכך שלא תהיה גלישת מי ביוב מהבור. ומנגד – שיהיה מרוקן לגמרי, לקראת קליטת הביוב בהמשך ההזרמה למכון הטיהור. הדבר צריך להתבצע תוך התאמה לשעות השפל בתעריף החשמל ולא להפעיל את המשאבה בשעות היקרות. לפני שנגמר פרק שעות השפל, המערכת מרוקן את הבור. מדובר איפוא במשטר הפעלה מאד מתוחכם"
-מה ייחודה של זניט 140?
"טכנית מדובר בבקר מתקדם ביותר לתחנת שאיבה עם 7 כניסות דיגיטליות ו-1 אנלוגית, 6 ממסרי יציאה ועוד 1 אנלוגי, נוסף. תפקידו לדאוג שתימנע פעולת המשאבה בשעות השיא של תעריף החשמל".
-כמה מערכות אולטרסוניות מכרה מגטרון בישראל?
"מהציוד הסטנדרטי, עדיין ללא המערכת שמבטיחה עתה חסכון בעלויות חשמל למשתמש, ביצענו עד היום מעל 13 אלף התקנות בישראל. הגיע הזמן לעבור למערכות היותר מתוחכמת. הצגנו לראשונה את הנושא הזה ביום עיון שקיימנו בתחילת השנה בחיפה. הגיע נציג מיוחד של החברה האנגלית וגם שוחחנו כבר בנושא הזה עם נציג חברת החשמל. אין כל ספק שמערכת זניט 140, הבקר לתחנות השאיבה תחסוך הרבה כסף לרשויות ולגופים שיפעילו אותה".
מגטרון גם משווקת בארץ אנלייזר לחמצן שמאפשר חסכון באנרגיה בדודי קיטור. מדובר בדוודים ענקים שתפקידם לדאוג לכך שבעירת החמצן במתקן התעשייתי תהיה מושלמת. המערכת גם בודקת ריכוזי חמצן כדי שלא לזהם את הסביבה.
-מי משתמש בציוד כזה?
"למשל בתי הזיקוק באשדוד. המערכת, של החברה הגרמנית ENOTEC שאותה אנחנו מייצגים כבר שנים רבות, מיועדת למדוד ולנתח ריכוזי חמצן. גם כאן הכוונה היא להשיג חסכון באנרגיה ומניעת זיהום סביבה ובפליטת מוצרי הבעירה בתהליך תעשייתי – לאוויר. כשיש בעירה ואין מספיק חמצן – נפלט מהארובה פחמן חד-חמצני, שהוא גז רעיל. ואם בתהליך מוזרם יותר מדי חמצן, נזרק מהארובה אויר חם. כך או כך מדובר בבעירה שאינה מושלמת והיא בזבזנית אנרגיה. המערכת של ENOTEC היא רגש-חמצן שמותקן בארובות והוא שולט על כמות ה-CO שנפלטת בעקבות התהליך התעשייתי".





מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy