פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 03.05.2024
נובל אנרג'י בוחנת הנחת צינור גז נוסף מים תטיס לאשדוד
12/06/2012 08:49

משרד האנרגיה הורה לשותפות במאגר הגז תמר כי הצינור הנוסף יגיע לאשקלון - כדי לאפשר כניסה שנייה של הגז לישראל. השותפות מסרבות, ומפעילת הקידוח, נובל, הציעה שתי חלופות: התקנת מדחסים או הנחת צינור שני בסמוך לקיים

מאת: איתי טרילניק ,דהמרקר

נובל אנרג'י בוחנת הנחת צינור גז נוסף מאסדת ים תטיס למתקן קבלת הגז הקיים באשדוד, בסמוך לצינור הקיים, כדי להכפיל את הספק צינור הגז ממאגר תמר ליבשה. זאת, בעקבות דרישת משרד האנרגיה והמים להניח צינור נוסף בין האסדה לאשקלון, כדי לפזר את נקודות כניסת הגז לישראל.

השותפות במאגר תמר מסרבות להנחת הצינור לאשקלון בשל עלותו הגבוהה, ובוחנות כמה חלופות, ובהן הכפלת הצינור כאמור, או התקנת מדחסים שיגבירו את קיבולת הצינור הקיים בכ-20%. חלופות אלה ידרשו את הגדלת תחנת קליטת הגז הפועלת כיום באשדוד.

מאגר תמר אמור היה לספק את הגז דרך נקודת קליטה באזור הצפון, אך הקמת המתקן סוכלה בלחץ תושבי האזור. לפיכך, הונחו שני צינורות, בעובי 16 אינץ' כל אחד, לאורך תוואי של כ-130 ק"מ בין בארות הגז שבמאגר תמר למאגר ים תטיס.

באזור זה, ובסמוך לאסדה הקיימת של ים תטיס, תוצב אסדת ההפקה של מאגר תמר, שאותה מסיימת נובל לבנות בימים אלה במספנה בטקסס. האסדה החדשה תשלוט בבארות הגז שבמאגר תמר, ותעביר את הגז למערכת ההולכה הקיימת לאשדוד, המשמשת כיום את מאגר ים תטיס. ההעברה מתבצעת כיום באמצעות צינור יחיד בקוטר 30 אינץ', המגיע למתקן הקליטה והטיפול שבאשדוד. מאחר שמאגר ים תטיס צפוי לאזול כליל לקראת סוף השנה, תשתית הולכת הגז ממנו לחוף תוכל לשמש גם את הגז ממאגר תמר.


התוכנית לפיתוח מאגר תמר אושרה כאשר הגז המצרי עדיין זרם לישראל, והמאגר לא תוכנן להיות ספק הגז הבלעדי של ישראל. לפיכך, הצינור היחיד מים תטיס, בהספק של כ-7 מיליארד מ"ק (BCM) בשנה, אינו מספיק לכלל צורכי המשק. לכן, הורה משרד האנרגיה לפני יותר משנה לשותפות תמר להתחיל בשלב ב' של פיתוח המאגר, הכולל הנחת צינור גז נוסף מאסדת ים תטיס לאשקלון, כדי להכפיל את כמות הגז המועברת ולפתור את "צוואר הבקבוק". הדרישה להקים את הצינור דווקא לאשקלון, בהתאם לתוכנית המקורית, נובעת מהרצון לגוון את נקודות כניסת הגז לישראל, כדי להימנע מהשבתה מוחלטת של זרימת הגז במקרה של תקלה או חבלה.

למרות דרישות משרד האנרגיה, התמהמהו שותפות תמר בהנחת הצינור האמור לאשקלון. השותפות טענו כי היקף הסכמי הגז שעליהם חתמו אינו מצדיק את עלות הצינור ותחנת הקבלה החדשה, בעלות של בין 400 ל-500 מיליון דולר. במקום זאת, הציעה מפעילת קידוח תמר, נובל, להתקין מדחסים על האסדה הקיימת, שיגדילו את כמות הגז שיוכל לספק הצינור בכ-20%, בעלות של כ-100 מיליון דולר בלבד.

כעת בוחנת נובל הקמה של צינור שני בתוואי שונה, המקביל לזה הקיים מאסדת ים תטיס. הצינור יגיע לאותה תחנת קבלה באשדוד, ומתקן הטיפול בה יורחב. עם זאת, פתרון זה ישאיר נקודת קליטה יחידה לגז טבעי בחופי ישראל, שעליה יתבסס בשנים הקרובות חלק ניכר מייצור החשמל ומצריכת האנרגיה בתעשייה.

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy