פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
יו"ר ועדת הפנים והסביבה "הממשלה לא עומדת ביעדיה בכל הקשור לאנרגיה מתחדשת"
17/07/2012 06:39

ועדת הפנים והסביבה של הכנסת נפגשה היום לדיון הבוחן את ישום החלטת הממשלה בדבר יצירת מקורות אנרגיה חלופיים בהשתתפות שר האנרגיה והמים ח"כ עוזי לנדאו. השתתפו: משרד האנרגיה והמים, משרד הפנים, משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, מינהל מקרקעי ישראל, חברת החשמל, הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, מועצת יש"ע ועוד.

ועדת הפנים והסביבה של הכנסת נפגשה היום לדיון הבוחן את ישום החלטת הממשלה בדבר יצירת מקורות אנרגיה חלופיים בהשתתפות שר האנרגיה והמים ח"כ עוזי לנדאו. השתתפו: משרד האנרגיה והמים, משרד הפנים, משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, מינהל מקרקעי ישראל, חברת החשמל, הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, מועצת יש"ע ועוד. כך מדווח פורטל תשתיות.

שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו :

בסוף 2013 עוד תקום מעין תחנת כוח קטנה וסולארית. הודעה בראשות יוג'ין קנדל תציין את כל הטכנולוגיות שאיתן רצוי להתקדם. החשוב בעבודת הועדה הוא איתור הטכנולוגיות שאיתן כדאי להתקדם ואת המחיר הכלכלי של טכנולוגיות אלה. התחום מתפתח מבחינה כלכלית אבל רשת החשמל דואגת לכך שהמחיר לא יהיה יקר מדי וייפול על הציבור. הצריך להיזהר מהסתערות על השוק כמו איטליה וספרד".

לגבי אנרגיית הרוח טוען לנדאו שהנושא תלוי בממשק עם משרד הביטחון. וכי "המשרד בקשר עם גוף שאמור היה לבנות מתקן של 150 מגה וואט אבל משרד הביטחון צריך לתת את האישור. משרד הביטחון טוען שיש עמודי טורבינות כאלו שבעייתיות למערכת וכי הוא עושה עושה כמיטב יכולתו אך ייתכן ולא יאשרו את הטורבינות. משרד החקלאות מגביל היכן ניתן והיכן לא ניתן לפתח. הדרך לא פשוטה, אבל אנחנו מנסים להסיר את כל החסמים.

בשבוע שעבר התכנסה ועדת השרים לאנרגיות מתחדשות להתמודד עם חסמים. הועדה מתכנסת שוב בספטמבר, שיציגו את ההתמודדות עם חסמים. יש ארנונות של עיריות, מיסי שבח – גופים שלמים רואים כיצד הם מייצרים הכנסות מתחום שהופך כלכלי. רשות החשמל דואגת לכך שמחיר הסולארי לא יושט על הצרכנים ולכן הרשות מורידה את התעריפים. אולם עסק כלכלי מושך אחרים המחפשים "בוננזה"."

בנושא בצורת החשמל התייחס לנדאו להסבת תחנת הכוח ברידינג תל אביב להפעלה במזוט והתקנת הסולקנים בתחנת הכוח בחדרה "מילה על סולקנים: הפרויקט הזה עלה 2.5 מיליארד דולר. זה בערך ההיקף של בסיס העסקה של עסקת מטוסי החמקן. את ההחלטה להרוס את המיכלים של המזוט ברידינג- אני קיבלתי. להגיד שלא היה לי פרפור בלב- יהיה לא מדויק. תמיד יש הסיכוי שאולי נצטרך להשתמש בזה. ליבי עם תושבי תל אביב אבל יש תושבים גם באשקלון ובחדרה. יש בצורת חשמל ואם נשתמש באנרגיה באופן מושכל- לא נזהם כל כך.

מנכ"ל מנהל מקרקעי ישראל בועדת הפנים והסביבה, בנצי ליברמן :

בראייה הממלכתית – אנחנו נגררים אחרי רשות החשמל אחרי המחיר ועל ידי לשכת התכנון הארצי. יש שתי בעיות מרכזיות – אחד זה המחיר על הדונם. ויש את השאלות המשפטיות שנוצרות מכך שרוב הקרקעות נמצאות בשטחים של קיבוצים ומושבים. למרות המציאות המורכבת נבנה הוראות שעה בכדי להתגבר על בעיית המכרזים. יש היום כשבעים מכרזים שנמצאים בקנה שלנו שנכללים בתוך הוראות השעה. שלושים מתוכם כבר ממש נחתמו בתחום הפוטו וולטאי. יש שלושה מכרזים חיצוניים וכאשר הוצאנו למכרז חיצוני – קיבלנו 150 אלף שקל לשנה למשך 20 שנה.

אנחנו לא מעוניינים למקסם רווחים. הקיבוצים והמושבים לא הקלו עלינו. היינו צריכים להפעיל כל מיני פטנטים. 75 אלף שקל לדונם זה מחיר שהחברות קבעו עליו. בפגישה עם קנדל הייתה מחשבה לעבור מדמי חכירה רגילים לתמלוגים. כך לא נצטרך לדון מחדש על ערך הקרקע. זה גם פותר לנו את הבעיה של טורבינות הרוח. אנחנו רוצים לתמרץ את טורבינות הרוח כי שם השטח קטן והתצרוכת גדולה. מחיר הקרקע בא אחרון ולא ראשון".

נתנאל עודד, נציג ועדת קנדל לגריד פאריטי :

החלטה הממשלה ב-2009 הייתה משק אנרגיה שמבוסס על מכסות. אנחנו צריכים להעריך את התועלת הכלכלית לכל מקור אנרגיה. עמידה של 10 אחוז מייצור החשמל על ידי אנרגיה חלופית עד 2020. לתמרץ את היעילות והחדשנות במחקר ובפיתוח. לייצר מנגנון שקוף שייתן מושג ליזמים לאן מתפתח התהליך. בשביל לכמת את התועלת הכלכלית: תועלת ישירה למשל החשמל , תועלת סביבתית. אנחנו בעיצומה של עבודה אינטנסיבית אבל אין עדיין מסקנות ברורות. נגיש את המסקנות במהלך אוגוסט לממשלה.

אלי גליקמן, מנכ"ל חברת החשמל :

אנחנו נמצאים ברזרבה נמוכה ופועלים בשקיפות. אנו פועלים בשיתוף משרד האנרגיה על אישור העקרונות של הפסקות חשמל מאולצות. ההחלטה שיוויונית ואין אפשרות לתעדף.הפסקות תהינה באורך של עד שעה והציבור ייודע באמצעי התקשורת. אתמול נחסכו 250 מגה בעזרת הציבור שמשתף פעולה ומבין את גודל השעה. לפני שנה שנתיים דיברנו על 25 מעלות והיום זה הוטמע.

עקרונות הניתוק – הצעה שתאושר על ידי משרד האנרגיה. לקוחות קריטיים, חיוניים, עסקיים וביתיים. הפסקות החשמל בניהול הביקוש. לא נפסיק לקוח במתח נמוך אלא במתח גבוה (ניתוק ההולכה ולא החלוקה). בתי חולים לא ינותקו. כל האחרים, עשויים להיפגע.

טורבינות גז – היינו שותפים להבאת הטורבינות ועלותן גבוהה. בין התשובות להצגת מידע להצגת מחיר, יש הבדל גדול בתעריפים. הראשונים הצליחו לייבא טורבינות בספטמבר ואוקטובר כשזה לא יעיל. פעלנו לקבל את האישורים – חח"י מספקת חשמל, אבל צריכה לקבל רשות להתקין טורבינות. אנחנו צריכים טורבינות כאלה – והן טובות גם במצב חירום. לא לקיץ אך גם אחרי הקיץ טוב שתהיינה לטובת הרזרבה.

עודד אגמון, ראש אגף הסדרה ברשות החשמל:

רשות החשמל חילקה רשיונות בהיקפים משמעותיים למתקנים סולאריים. הגענו לבדיקה של 51 מגה וואט. 204 מגה וואט עובדים כבר. הכפלנו את כמות האנרגיה המתחדשת בשנה האחרונה. נכון להיום מייצרים חצי אחוז מכלל הייצור. חסמים: חוסר בהירות לגבי תעריף הקרקע, דרישה להיטלי השבחה, תוכנית מתאר ארצית לחוות רוח – בלי המתקנים האלו לא נגיע להישגים הרצויים. היעדר סקרי רוחות. בשונה מהסולארי- דורשים עבודה מקדימה. בעיה נוספת היא פיננסית – אין מי שילווה כספים לטובת המתקנים.

ב-2014 אנו נשאף להגיע ל-4 אחוז ואנחנו מאמינים שנגיע ל-3.5. על מנת להגיע ליעדי ה-20/20 חייבים להסיר את החסמים. הישימות של האנרגיה הסולארית מאד מיידיות. חלופה שנייה- האם ייעדי הממשלה הם ריאליים? נדרשת עבודה של מנהל התכנון- עריכה של תמ"א 10/ד/12 לטורבינות רוח. אשר תסדיר את ההליכים של אישור טורבינות רוח. במקביל, בכל הקשור לקידום של התוכניות של אנרגיית רוח- תיאום עם משרד הביטחון- ועדה בין משרדית (ביטחון ונוספים) שיבחנו את הפוטנציאל לטובת העניין. שני המהלכים אמורים להסתיים בתוך שנה. מדובר בתהליך מורכב ועמוס איזונים. תורן של 80 מטר ולהבים של 50 מטר – מהווים בעיות מהרבה בחינות. צריך למצוא את הנתיב בין כולם. יש היום תוכניות שנמצאים בתהליכים סטטוטוריים.

איתן פרנס, יו"ר איגוד חברות אנרגיה מתחדשת בישראל:

האנרגיה המתחדשת בישראל לא באמת מתעניינת באנרגיה מתחדשת. הקמנו בארץ 204 מגוה וואט- במידנות מתוקנות מקימים את התשתית הזו תוך שבועיים. השוק תמיד מנוהל באופן משברי. אנרגיה מתחדשת מנצחת כל סוג אנרגיה אחרת. כלכלת דלקים יום אחד תסתיים – את זה כולם מבינים. ישראל שכל כך עשתה דברים יפים בעולם הסולארי הלכה לאיבוד בתכנון ארוך הטווח. רשימת הכשלים: אין מילה אחת בחוק בקשר לאנרגיה מתחדשת. החוק היחידי שהושם על השולחן קיבל התנגדות ממשרד האנרגיה. שורש הבעיה. יעד מנחה של הממשלה זה כאילו יעד. שואלים איפה היזמים והתשובה לכך היא שמנהל מקרקעי ישראל מזלזל ברשות החשמל ובמחי יד מוחה את כל הקרקע שעליו אמורים לבנות את הפרויקט. שנת 2007 יש החלטה לכנס ועדת מנכ"לים – על התקדמות במשק האנרגיה המתחדשת-בפועל היא התכנסה 3 פעמים מאז 2007. אני מבקש ממך לקרוא לה להתכנס ולדווח על בסיס חודשי על ההתקדמות בנושא.

יהודה ניב, ראש מינהל החשמל במשרד האנרגיה והמים:

החלטה להגיע תוך 4 שנים ל-5 אחוז אנרגיה מתחדשת – היא לדעתי הייתה קצת נמהרת כי היא לא נתנה זמן להיערכות ותכנון. התחנכנו על נעשה ונשמע אבל בדברים כאלו יש תהליכי תכנון. השאלה היא איך מממשים מהלך כזה בעשר שנים. רשות החשמל הייתה צריכה להכין רשיונות ומתווה תעריפי. שנה וחצי אחרי ההתחלה וחושבים שהחיים נגמרו אז יש איזה סדר ויש שכל לכל דבר. הליכים נורמלים מתקדמים ככה שהם מתחילים לאט ואז מתקדמים מהר. אחת התוצאות לכך הוא נושא המחירים. המחיר שנקבע היה יקר מדי אז מי שמרוויח הוא היזם ומנהל מקרקעי ישראל אבל מי שישלם את המחיר הוא הצרכן. לא נעמוד ביעד הביניים כי הוא יעד שאפתני ומוגזם. מחיר החשמל שנקבע ליחידות שנכנסו לעסק הוא מחיר מאד גבוה ולכן צריך לקחת את הדברים יותר לאט.

ח"כ דב חנין, סיעת חד"ש :

אין ספק שכולם מבינים שאנו נמצאים במשבר אמיתי של משק החשמל. מדובר בהצטברות של הזנחה של שנים. אני רוצה לומר שאת המשבר הזה אסור לנו לזבז. זו בדיוק ההזדמנות לעשות את השינוי המתבקש. כך נראה משבר אמיתי. מציעים לנו ללכת שלושה צעדים אחורה- ללכת למקום מזהם. אלו לא גישות נכונות. צריך ללכת קדימה. תוכניות מרחיקות לכת להתייעלות אנרגטית. יחד עם משרד האנרגיה והמים העברנו את חוק התייעלות אנרגיה במגזר הציבורי. צריך לעזור לאנשים להתייעל באנרגיה. שיהיה משתלם לחסוך באנרגיה. שיהיה להם כדאי לעשות את זה. החיסכון לטווח הקצר הוא הפסד לטווח הארוך. אנחנו רוצים משק אנרגיה נקי ונכון יותר. אם אין לנו אלא לסבסד את הסינים משהו כמה שנה או שנתיים על הדרך אז אולי נעשה את זה. אחרת נשאר עם משק חשמל מזהם.

יו"ר הועדה, ח"כ אמנון כהן, ש"ס :

הממשלה לא עומדת ביעדיה בכל הקשור לאנרגיה מתחדשת. היא לא מייצרת פתרון בשביל הקיץ הקשה. לחנך זה טוב אבל המדינה צריכה למצוא פתרונות של ממש. אנחנו נפנה גם לוועדת המנכ"לים כדי לבדוק את החסמים ומניעתם שיבחנו את נושא החסמים שעומדים לרעת הנושא, כל אחד רוצה קופון ולכן הכל תקוע. נפנה לועדות על מנת למצוא פתרון להיטל השבחה על הגגות. אנו דורשים פיילוט בתחום אנרגיות הרוח עד שיסתיים נושא תמ"א 10/ב/12 תוך מספר חודשים.

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy