פרסם אצלנו
צור קשר
יום ראשון 05.05.2024
המהלך הקפריסאי מכה קשה לישראל
31/07/2012 18:04

השתעבדות כלכלית קפריסאית לרוסיה תשאיר לגז הישראלי רק אפשרות שימוש בעקבה כבסיס ליצוא לאסיה

המהלך הקפריסאי מכה קשה לישראל


מאת יגאל לביב
הצהרת ממשלת קפריסין היום על החשת המהלכים לקבלת מילווה ענק מרוסיה להצלת כלכלת האי ,אם תתבצע,היא מכה לישראל וסיבוך קשה לתגליות הגז הישראליות.
כלכלת האי נפגעה בגלל היותה חלק בלתי נפרד מיוון. המדינה ניצלה לפני שנה מהמשבר הכלכלי הודות להלואת חירום של 2.5 מיליארד יורו שקיבלה מרוסיה. אין מתנות חינם גם במוסקבה. רוסיה קיבלה מקפריסין התחיבויות לזיכיונות לחיפושי גז ונפט בתחום הים הקפריסאי ועוד התחיבויות סמויות .
קפריסין חשובה לרוסיה לא רק בגלל רזרבות הגז והנפט אלא בהיותה בסיס ימי חשוב היכול לשמש את הצי הרוסי המשתמש בים התיכון רק בנמלים בסוריה. אי הודאות על המשך שליטת אסד מחייבת את רוסיה לדאוג לאלטרנטיבה אם אסד יקרוס ורוסיה תסולק מהנמל הסורי.
קפריסין יודעת מזה חצי שנה כי ללא מילווה נוסף של כ-5 מיליארד יורו היא לא תשרוד כלכלית. היא פנתה בבקשות למילווה לרוסיה ולאיחוד האירופאי. מה היא מבטיחה לרוסיה לא ידוע. מה שהובטח לאיחוד האירופאי התפרסם בקפריסין. היא מציעה לאירופה שימוש בתגליות הגז שלה ושל ישראל ויצואו לאירופה או בצינור גז או בהפיכת הגז הטבעי לגז נוזלי במיתקן בקפריסין וממנו לאירופה במיכליות. האיחוד שלח משלחת של ראשי הכלכלה שלו לקפריסין בשבוע שעבר והידיעות שהתפרסמו סביב בדיקותיהם העלו בודאות כי האיחוד ידרוש כתמורה להלואה אם תינתן גם שינוי במבנה הכלכלי של האי שיפגע קשות במירקם החברתי.
כ-40% מצריכת הגז של אירופה מגיעה מרוסיה והיא רוצה להקטין את תלותה ברוסיה.קפריסין ניסתה לשכנע את האיחוד כי כדאי לו להציל את קפריסין מקריסה ולסייע בתשתית הולכת הגז כדי לא להיות תלוי ברוסיה. בימים רגילים ייתכן והאיחוד היה נענה.אולם כאשר עליו לממן את חילוץ יוון וספרד האיחוד לא מתלהב להציל גם את קפריסין.
הצהרת ממשלת קפריסין היום היא ניסיון ללחוץ על האיחוד האירופאי למתן את דרישותיו הכלכליות ולמהר בהלוואה. קפריסין תיאלץ לקבל את התכתיב הרוסי שאינו מבקש ממנה גזירות כלכליות אלא השתעבדות מדינית.
ישראל השתיתה את אסטרטגיית הגז שלה על קפריסין. בשנה האחרונה היו ראש הממשלה ,שר האוצר, שר החוץ ושר האנרגיה פעמים רבות באי השכן וכמעט חתמו סופית על אמנה בנושאי האנרגיה.
איך הגז ייוצא?

חברות האנרגיה שגילו את רזרבות הגז והנפט בים התיכון יודעות כי בלי יצואו הוא לא יהפוך לרווחים.הדרך הקלה והמהירה ביותר ליצוא הגז היא דרך טורקיה,המחוברת כבר בצינורות להולכת גז לאירופה. אולם טורקיה וקפריסין נמצאות במצב איבה ועל סף מלחמה וישראל אף היא בגלל מדיניות כוחנית ויהירה הגיעה לסף איבה עם טורקיה.
קפריסין הפכה לאלטרנטיבה הישראלית לטורקיה שמאפשרת לראשי ישראל להמשיך בקרע עם טורקיה.החגיגה התקשורתית והתיירותית נמשכה עד לאחרונה ובמהלכה ביקרו ראשי האי וישראל אחד את השני כמדי יום ביומו. כמה התפתחויות הופכות את האלטרנטיבה הקפריסאית לבלתי אפשרית.הראשונה היא עמדה חד משמעית של מערכת הביטחון הישראלית כי מיתקן הפיכת הגז הטבעי לנוזלי יהיה בישראל. עמדה זו שונתה בחודשיים האחרונים כשהתברר כי הליכי אישור הקמת מיתקן כזה בישראל יימשכו כעשר שנים. במקביל לשינוי העמדה הבטחונית הישראלית נכנסה קפריסין לסחרור כלכלי שהעמיד בסימן שאלה את יכולתה להשתתף בהולכת הגז לאירופה. בנוסף, חברות הגז ובעיקר נובל אנרג'י הבהירו חד משמעית כי כמויות הגז שהתגלו בקפריסין לא מצדיקות הקמת מיתקן הנזלה.

הפיתרון בדרום

ראשי האנרגיה בישראל בממשלה וכן בחברות האנרגיה קיוו כי המהלך של קפריסין לקראת האיחוד האירופאי יעלה יפה. אולם במקביל החלו להכין אלטרנטיבה של יצוא הגז לאסיה. שליחת הגז מזרחה תהיה רווחית הרבה יותר למוכרי הגז כי מחירו באסיה פי שניים מאשר באירופה. לשם כך חזרה השאלה היכן יקום מיתקן הפיכת הגז לנוזלי.לפני כחודש גוייס ראש הממשלה לעשות מעשה ולהקים את המיתקן באילת. אלוף עמוס ירון,יו"ר חברת קו צינור אילת אשקלון, שכנע את ראש הממשלה בנימין נתניהו כי שטחי קו צינור אילת באילת מהווים מקום מתאים למיתקן. נתניהו החל בהליכי מינוי עמוס ירון כפרוייקטור לנושא מתחת למנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר.
במקביל ראשי האנרגיה ידעו כי לתכנית הפיכת אילת לעיר נפט וגז תהיה התנגדות אדירה קודם כל של תושבי אילת,תעשיית המלונות וכל הירוקים. בשקט בשקט החלו לבחון אפשרות של הקמת המיתקן בעקבה כך שישמש גם את ירדן הזקוקה לגז נואשות וכן את סעודיה הגובלת בירדן.
בפגישה לפני שלושה חודשים בין מלך ירדן לנשיא נובל אנרגי בעמאן נתן המלך אור ירוק לתכנית ומאז נמשכים מגעים למימוש הרעיון.
בסופו של דבר ייתכן כי מעז ייצא מתוק.אם נתניהו לא יסכים להתפייס עם טורקיה כולל התנצלות נשארת האפשרות של ירדן-סעודיה כדרך היחידה של ישראל לייצא את הגז שגילתה.דרך זו מובילה מאליה להסדרים מדיניים.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy