פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 07.05.2024
מעלות איימה להוריד דירוג - האוצר ויתר על התייעלות בחברת החשמל
21/08/2012 13:28

חברת הדירוג הזהירה כי תחתוך את דירוג החוב של חברת החשמל בשלוש דרגות ■ בעקבות הלחץ, משרד האוצר ויתר על הדרישה להתנות את ערבויות המדינה לחברת החשמל בריקון קרן ההטבות של העובדים - ואף הגדיל את היקף הערבויות בחצי מיליארד שקל
21.08.2012
מאת: איתי טרילניק, אבי בר-אלי ,דהמרקר

בכירי חברת הדירוג הבינלאומית מעלות S&P, שדנו עם אנשי האוצר במצבה הפיננסי של חברת החשמל, הודיעו בשיחותיהם כי בכוונתם לחתוך בשלוש דרגות את דירוג החוב של החברה, מ-AA מינוס - ל-A מינוס. זאת, אם הממשלה לא תאשר לחברה מיידית סיוע תזרימי.

בעקבות האזהרה, אישר משרד האוצר בסוף השבוע שעבר לחברת החשמל חבילת סיוע חירום נוספת נוכח מצוקתה התזרימית, בהיקף של 3 מיליארד שקל.

השלכותיה האפשריות של הורדת הדירוג על החוב העצום של החברה, בסך 64 מיליארד שקל, ועל מצבם של הגופים המוסדיים המלווים לחברה, הביאה את שר האוצר, יובל שטייניץ, לאשר לחברה את הסיוע מיידית - ולוותר על כוונת משרדו להתנות כל סיוע בביצוע התייעלות פנימית בחברה ובריקון קרן ההטבות של העובדים (שמאפשר לעובדים חשבון חשמל חינם בפנסיה). בנוסף, שטייניץ הסכים להגדיל את סכום הערבויות שתעמיד המדינה לטובת גיוסי החוב של החברה מ-1.5 מיליארד שקל ל-2 מיליארד שקל.

דירוג חברת החשמל במעלות הוא -AA, ובאפריל הוכנס לאופק שלילי. מעלות ציינה אז כי כדי להסיר את החשש מהפחתת הדירוג ב-1-2 דרגות, על תזרים המזומנים להשתפר. ביולי, לפני גיוס אג"ח בהיקף 2.9 מיליארד בערבות מדינה, פירסמה מעלות כי האופק השלילי יוארך בשבועיים. ואולם גם לאחר הגיוס השאירה מעלות את האופק השלילי.

לפיכך, חברת החשמל נמצאת באופק שלילי כבר יותר מארבעה חודשים, כאשר בדרך כלל מדובר בסטטוס שנמשך שלושה חודשים, שבמהלכם ניתנת לחברות הזדמנות לשפר את מצבן. גם בחברת מידרוג, שם דירוג החברה הוא Aa3, הוכנסה חברת החשמל לאופק שלילי במאי, ועד כה הוא לא עודכן פעם נוספת.

חברת החשמל ומשרד האוצר הודיעו ביום חמישי שעבר על מתווה לתמיכה בחברה, שנקלעה למצוקה פיננסית קשה בעקבות המחסור בגז והצורך לרכוש דלקים חליפיים ויקרים. על פי ההודעה, הוחלט לתת לחברה ערבות לגייס עוד 1.5 מיליארד שקל באמצעות הנפקת אג"ח באופן מיידי, ועוד חצי מיליארד בנובמבר. החברה נדרשת לפעול "בכל אמצעי העומד לרשותה" כדי לממש 1.4 מיליארד שקל מקרן הטבות העובדים לפנסיה, שלטענת הרגולטורים הופקדו שלא כדין, אך קבלת הערבויות אינה מותנית בצעדים קונקרטיים בנושא. זאת, אף שצוות הרגולטורים של החברה דרש כבר באפריל לשחרר את כל הכספים בקרן, שהגיעו אז לכ-2.1 מיליארד שקל, למעט 200 מיליון שהופקדו בה במסגרת הסכמי העבודה עם עובדי דור א' בחברה.

חברת החשמל החלה לפעול למשיכת 600 מיליון שקל מהקרן, שצברה הטבות כגון חשמל חינם ושי לחג. ואולם, הצעד נתקל בהתנגדות עזה של ועד העובדים, שאף החל בעיצומים. החברה העבירה את הכספים לקרן הפנסיה של העובדים, תוך חיסכון בהפרשות הפנסיוניות מהתקציב השוטף. כך מתפנים לחברה עשרות מיליוני שקלים בחודש לצורך רכש דלקים.

הקפאת ניכויי מס של 150 מיליון שקל

צעדים נוספים לתמיכה בחברה, שעליהם סוכם עם האוצר בשבוע שעבר, הם דחיית העברת תשלומים בסך כ-150 מיליון שקל לרשות המסים, ביניהם ניכויי מס הכנסה מהעובדים, לחודשים אוגוסט וספטמבר 2012. בנוסף, החברה לא תצטרך להעביר כספים בהיקף 167 מיליון שקל לקרן החירום לבניית תחנות כוח שברשות החשמל, ותבדוק אפשרות לצמצם את מלאי הדלקים ולדחות תשלומים לספקים.

חברת החשמל צופה כי הוצאות הדלקים שלה ב-2012 יהיו 25 מיליארד שקל, לעומת כ-12.8 בשנה שעברה. זאת, בשל המחסור בגז, המחייב אותה לשרוף דלקים יקרים יותר כמו סולר ומזוט. במטרה להתמודד עם עלויות הדלקים, קיבלה החברה התחייבויות לערבויות בהיקף 4.5 מיליארד שקל, שמומשו בשני גיוסים בחודשים האחרונים. הערבויות הנוספות יינתנו לחברה רק לאחר אישור של ועדת הכספים של הכנסת, והיא צפויה לדון בכך בקרוב, למרות הפגרה.

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy