פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 02.05.2024
רשות החשמל חותכת בחצי את תעריפי החשמל הסולארי במכרזי המינהל
24/09/2012 20:36

התעריף הקיים בגובה 102.5 אגורות לקוט"ש, יוחלף בתעריף של 52 אגורות לקוט"ש


24.09.2012
מאת: איתי טרילניק,דהמרקר

רשות החשמל פירסמה לשימוע תעריפים חדשים לחשמל סולארי המיוצר במתקנים שהוקמו במסגרת מכרזי קרקע של מינהל מקרקעי ישראל. על פי השימוע, יוחלף התעריף הקיים בגובה 102.5 אגורות לקוט"ש, בתעריף של 52 אגורות לקוט"ש. באם יתאפשר להאריך את הרישיונות מ- 20 ל- 25 שנה, יופחת התעריף ל- 47 אגורות לקוט"ש. התעריף לא יחול על פרויקטים שיקומו במכרזים שכבר הושלמו, ולפיכך תקף רק עבור מכסה של כ- 34 מגה וואט.

תעריפים אלו מתייחסים למתקנים שיוקמו במסגרת מכסה מיוחדת של 60 מגה וואט, שיוחדה למתקנים המוקמים במסגרת מכרזי קרקע של מינהל מקרקעי ישראל. עד כה זכו הושלמו שלושה מכרזים מעין אלה, שניים במצפה רמון ואחד בעברונה, בהספק כולל מקסימאלי של כ- 16 מגה וואט. השטח הכולל שהוצא בשלושת המכרזים היה כ- 305 דונם, עבורו התחייבו הזוכות, סופר-סולאר (של סופרגז מקבוצת גרנית הכרמל) וחברת EDF, לשלם למינהל סכום כולל של 63 מיליון שקל.

על רקע ירידת מחירי הפאנלים הסולאריים, מפחיתה רשות החשמל את תעריפי החשמל הסולארי בחודשים האחרונים. כך, פירסמה הרשות לשימוע גם הפחתה של התעריף לשדות גדולים (בהספק מעל 12 מגה וואט) מ-98 אגורות לקוט"ש ל-65 אגורות בלבד. זאת, למרות תלונות היזמים הסולאריים על דרישות תשלום גבוהות של מינהל מקרקעי ישראל על הקרקע, המגיעות ל- 100 אלף שקל לדונם. בין היתר, טענו אנשי הרשות בעבר כי המינהל מבקש את הסכומים הללו משום שהוא רואה פוטנציאל רווח גדול בתעריפים הקיימים, ולפיכך בכוונתם "לשבור את מעגל השוטים" ולפרסם תעריפים נמוכים יותר.

גם כנגד התעריף הקיים למכסת המתקנים הסולאריים, במכרזי המינהל, 102.5 אגורות לקוט"ש, עלתה ביקורת. זאת, משום שאת הפער בין מחיר החשמל לצרכן לבין התעריף הסולארי משלמים כלל צרכני החשמל. לפיכך, נטען, מדובר ב "מס חשמל", המותיר בידי המדינה (שקיבלה את ההצעה הזוכה במכרז הקרקע) סכומים גדולים שהיו יכולים להשאר בידי הצרכנים, אם התעריפים היו נמוכים יותר.
 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy