פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
לאחר כשנה וחצי - נסתם הקידוח הדולף לוויתן 2
06/11/2012 07:49

מהקידוח שננטש פרצו מים ולא נפט, אך התקלה עוררה חששות כבדים בהקשר לפיקוח על הקידוחים. ארדן: "המדינה לא נערכה להגן על האזרחים מפני תקלות בקידוחים" ■ לנדאו: "ההחלטות אינן קלות, מי שרוצה אפס סיכון שיוותר גם על חשמל, תחבורה ותעשייה"


06.11.2012
מאת: איתי טרילניק,דהמרקר

  שנה וחצי מאז שהתגלתה, סיימה בימים האחרונים חברת נובל אנרג'י להתגבר תקלה חמורה בקידוח "לויתן 2," ועצרה את שפיעת המים מן הקידוח. כבר בחודש מאי 2011, במהלך הקידוח, התגלה כי מים פורצים בין צינורות דיפון בעומק הבאר וזורמים ללא בקרה אל קרקעית הים. התקלה עוררה דאגה רבה, שכן אילו היה מדובר בנפט היה עלול להגרם אסון סביבתי כבד. השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, אמר אתמול כי המדינה אינה ערוכה להגן על אזרחיה מפני תקלות בקידוחים שבים.

מאגר לויתן מוחזק בידי קבוצת דלק (45%), המפעילה נובל אנרג'י (40%) ורציו (15%). בחודש מארס 2011 התחילה נובל אנרג'י החלה נובל לקדוח באר שניה במאגר הגדול (מוערך כעת בכ- 470 מיליארד מ"ק גז), על מנת לאמת את תגלית הגז מהקידוח הראשון. ואולם, בקידוח ארעה תקלה, ומים שפרצו משכבה גיאולוגית החלו לזרום ללא בקרה אל קרקעית הים.

על פי סקרים שביצעה נובל, לזרימת המים מן הבאר אין השפעה על הסביבה הימית. ואולם, לו היה מדובר בנפט או גז טבעי, היה עלול להגרם אסון סביבתי חמור בכל האזור. בהוראת משרד האנרגיה, שהתקבלה לאחר חודשים רבים של בדיקות, החלה נובל בנטישה מסודרת של הקידוח, בעלות מוערכת של 47 מיליון דולר. על מנת לסתום את הבאר, השתמשה נובל בשיטת direct intervention, והזריקה למעשה כמויות גדולות של בטון וחומרי איטום אחרים.

הפיקוח הסביבתי על קידוחי הגז והנפט היה הנושא המרכזי בכנס השנתי של החברה להגנת הטבע, שנערך אתמול בבניני האומה בירושלים. בכנס דיבר השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, שאמר כי משרדו אינו יכול לפקח כראוי על הקידוחים בשל מחסור במשאבים. "משרד האוצר, שהזדרז לקדם חקיקה שתגדיל את הכנסות המדינה ממשאבי הגז, עדיין גורר רגליים בהקצאה מינימלית בכוח אדם ותקציבים למניעת האסון סביבתי שעלול להתרחש", אמר ארדן.

ארדן הוסיף כי "איננו מתנגדים לתעשיית חיפושי הנפט. המצב שישראל הייתה תלויה בייבוא מקורות אנרגיה, כנראה שלא נחיה בו בעתיד. בעיקר לאור הפסקת הגז המצרי, ראינו את חשיבות העצמאות האנרגטית. מעבר הדרגתי בשימוש בגז כתחליף בסולר, בנזין ופחם יפחית באופן משמעותי את זיהום האוויר במרכזי האוויר, ויפחית את פליטות גזי החממה. ישראל היא אחת המדינות הצפופות והאורבניות בעולם, ולכן חשיבות המעבר לגז חשובה מאוד לבריאות הציבור."

שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, שאמר בכנס כי "כאשר תוקם הממשלה הבאה, אם יתקיימו התנאים ואשאר במערכת הפוליטית, אבקש להשאר גם בתור שר האנרגיה והמים." בנושא הפיקוח על הקידוחים אמר לנדאו כי "אני תומך בהקצאת כל המשאבים הדרושים למשרד להגנת הסביבה. אבל הדרך לפיתוח הים אינה דרך שיתוק כלכלת ישראל, או הנחת מכשולים בלתי סבירים בפני יזמי הגז והנפט, כל עוד הם עובדים על פי הנהלים". לנדאו הוסיף כי "ההחלטות שאותן יש לקבל בנושא הים אינן קלות, דרושה גישה מאוזנת. מי שרוצה שהסיכוי לזיהום ים מנפט ירד לאפס, יכול פשוט לעצור את עצירת מיכליות הנפט לישראל. אז לא יהיה זיהום, אבל לא יהיה גם חשמל ותחבורה ותעשייה".


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy