פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
פטנט ישראלי: שיטה חדישה להולכת חשמל שתחסוך בכ-50 אחוז מעלויות התשתית
06/04/2013 14:35

בראיון מיוחד ל"חדשות האנרגיה" חושף אבי השיטה ובעל הפטנט, פרופסור מיכאל בנק מ"מכון לב" בירושלים את הפרטים. השיטה החדישה שפיתח להולכת חשמל – שעליה נרשם פטנט רק לפני כחודשיים - אמורה לדבריו לחסוך בכ-50% מעלויות ההרכבה והבנייה של תשתיות הכרוכות בהולכת החשמל. כמו כן שיטה זו טובה יותר, הדגיש, עבור הגנת הסביבה ומבטיחה גם חשיפה מוקטנת לקרינה אלקטרו-מגנטית.

 

מאת אלכס דורון
מומחים של משרד האנרגיה מגלים עניין רב בפטנט ישראלי חדש: שיטה ייחודית להולכת חשמל החוסכת בעלויות שונות הקשורות בהולכה, עד כדי 50% לעומת שיטת ההולכה הקיימת כיום. החידוש כבר נבחן, הלכה למעשה, בפיילוט, במתקני "מכון לב" – בית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים. הותקנו בו שני קווי הולכת חשמל, בין שני מבנים בקמפוס, כאשר קו הולכה אחד הוא למרחק של 100 מטר והשני 300 .  מאחורי הפטנט עומד פרופסור מיכאל בנק, מרצה וחוקר בנושאי אנרגיה המלמד כיום ב"מכון לב".
בראיון בלעדי ל"חדשות האנרגיה" מסר פרופסור בנק כי "אנשי משרד האנרגיה ששמעו על הפטנט שלי ביקשו להיפגש איתי כדי לבחון מקרוב את החידוש ומשמעויותיו".
פרופסור בנק עלה לישראל לפני כ-20 שנה מסט.פטרבורג, רוסיה. הוא עבד שם במכון מחקר גדול שעסק בהעברת אותות – חשמל ותקשורת . בטרם עלייתו לישראל, רשם 30 פטנטים בינלאומיים בתחום הטכנולוגי הזה. עוד ארבעה פטנטים רשם מאז עלה לארץ. הוא כתב 4 ספרים מקצועיים ופרסם 100 מאמרים בעיתונות ההנדסית. בישראל עבד כיועץ לחברת "בזק" ולימד במכללות שונות, ביניהן במכון הטכנולוגי בחולון ובמכללת סמי שמעון בבאר-שבע.
השיטה החדישה שפיתח להולכת חשמל – שעליה נרשם פטנט רק לפני כחודשיים - אמורה לדבריו לחסוך בכ-50% מעלויות ההרכבה והבנייה של תשתיות הכרוכות בהולכת החשמל. כמו כן שיטה זו טובה יותר, הדגיש, עבור הגנת הסביבה ומבטיחה גם חשיפה מוקטנת לקרינה אלקטרו-מגנטית.
-במה ייחודית השיטה שפיתחת?
פרופסור  בנק: "אנחנו יודעים כבר למעלה מ- 150 שנה כיצד להוליך חשמל ממערכת הייצור, על גבי כבלים וחוטים, עד לצרכן. מערכת הכבילה המקובלת כיום מורכבת משניים עד ארבעה חוטים – מנחושת או אלומיניום בדרך כלל, שמהם עשוי הכבל המוליך. כאשר הכבל מורכב מארבעה חוטים, הוא משמש להולכת חשמל תלת-פאזי. הרעיון שאני פיתחתי הוא : להשתמש בכבל עשוי חוט מוליך אחד בלבד בדומה להולכת אותות בסיב אופטי".
-ועד היום איש לא חשב על שימוש בחוט יחיד?
"יש כמה פטנטים ישנים המבוססים על הרעיון הטכני הזה. יש למשל פטנט שנרשם על שמו של טסלה כבר לפני מאה שנה. יש גם פטנט צרפתי ופטנט רוסי. אבל בכולם היו חסרונות: אפשר היה להוליך חשמל מנקודה לנקודה, אבל הדבר היה כרוך גם בהפסד אנרגיה. כמו כן גם לא ניתן היה להעביר אינפורמציה בכבל שכזה".
-מה הפתרון שהצעת ושעליו רשמת פטנט?
"השיטה החדשה והייחודית שפיתחתי בשיתוף תלמידי ב-'מכון לב' בירושלים מבוססת על הובלת אנרגיה חשמלית או העברת מידע כלומר אותות תקשורת אלקטרונית (סיגנלים) באמצעות חוט נחושת בודד. הרעיון נרשם כפטנט בינלאומי וכבר נמצא בשלב ה- PCT  - כלומר ממתין לאישור על-פי אמנת PCT לשיתוף פעולה בינלאומי המנוהלת בידי האו"ם. השיטה שנרשמה כפטנט מכונה  B-Line. ניתן להעביר את האנרגיה ו/או את המידע בחוט אחד, בכל תדר ומתח כלשהם. כמו כן, על בסיס הפטנט הזה ניתן לבנות אנטנות טובות יותר וקטנות יותר שיכולות לשמש גם להולכת התקשורת הסלולארית".
-האם אין מגבלה של מרחק לחוטי החשמל בפטנט שלך? האין השפעה על "תופעת קורונה"?
"השיטה החדישה שהצענו בפטנט, איננה מגבילה את אורך חוטי החשמל. קווי מתח גבוה פולטים קרינה מסוכנת – זו התופעה הידועה בשם 'תופעת הקורונה'. לצד הנזק לאדם ולטבע, תופעת הקורונה גורמת להפסדי אנרגיה נוספים. כשמשתמשים בחוט אחד, במקום בשניים או בארבעה להולכת חשמל, השפעתה המסוכנת של אותה תופעת הקורונה – יורדת".
-היכן מושג החיסכון?
"אמנם, החוט שבכבל אחד יהיה קצת יותר יקר מאשר כל אחד מבין שניים או ארבעה החוטים שבמערכות הכבילה של היום. אולם עלות החוט שבמערכת B-line  נמוכה בהרבה מעלות כל החוטים שבמערכות הקיימות.  כמו כן, יש לקחת בחשבון שהעמודים אשר מחזיקים בחוט אחד בלבד, יהיו הרבה יותר קלים וזולים. ההערכה: העלות הכוללת של תשתית המבוססת על כבל הולכה בן חוט יחיד, תגיע, אולי, להוזלה של עד פי שלושה מאשר במצב הנוכחי".
-מה הפוטנציאל של הפטנט שלך? מהי תוכנית הפיתוח הבאה בפרויקט?
"הפוטנציאל הוא גדול מאד ואפשר יהיה לכן להעביר על גבי הכבל החדיש הזה, חשמל וגם תקשורת. כעת, לצוות שלנו, יש תוכנית לפתח מערכת שתעביר הספק ומתח הרבה יותר גדול, שיוכל להגיע למשל מירושלים עד למבשרת. זה יהיה ניסוי-שטח ראשון. לאחר מכן ננסה אף לשווק את השיטה החדישה הזאת למדינות שבהן נעשה שימוש בשיטת SWER שם התשתית מותאמת לשיטה והתהליך יהיה פשוט יותר. אין צורך בשינוי מערכות ייצור חשמל או מכשירי תקשורת,  אלא רק בשינויים בתשתיות. זאת ועוד, בשיטה הזו, נדרשות פחות מתכות עבור קווי החשמל ועבור העמודים שמחזיקים אותם. כל קווי ההולכה יתפסו פחות מקום במרחב ובכך תהיה התרומה שלנו לשמירת הנוף. יהיה גם יותר קל ובוודאי זול להתקין אותם".
-והיכן כבר בחנתם את הפטנט?
"ב'מכון לב' בירושלים. מי שיגיע לשם יראה כיצד מחלון של בניין אחד יוצא חוט בודד, דק ובצבע כחול, אשר נכנס לחלון של בניין אחר. בקצה החוט יש נורה - והיא דולקת! פרטים נוספים אפשר למצוא באתר של פרופסור בנק www.ofdma-manfred.com .

 

  

 

 

 

 

 

 

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy