פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
המטה לשמירה על הגז הישראלי לנתניהו: "השהה ההחלטה על ייצוא הגז - פתח מיידית את לוויתן"
19/06/2013 13:01

אנו מבקשים ממך כי תממש איזון נכון הנוגע לכמות הגז שיש להפנות באופן מיידי לתעשייה המקומית לבין שמירה על הבטחון האנרגטי של מדינת ישראל בשנים הבאות.

 

19.6.2013

לכבוד  ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו
            משרד ראש הממשלה, ירושלים
בפקס: 02-5605000


הנדון: פיתוח שדה הגז לוויתן


נכבדי,

ביכולתך, ראש הממשלה, להוביל החלטה היסטורית על גורלו של משאב הטבע שנמצא מול חופי ישראל, הגז הטבעי. החלטה אשר תשפיע על הורדת יוקר המחיה בישראל, על פיתוח התעשיה הישראלית בעזרת הסבת מפעלים קיימים לשימוש בגז וכן פיתוח דלקים נקיים, על הגדלת אפשרויות התעסוקה, על הורדה משמעותית בהוצאות הבריאות של אזרחי המדינה, וכמובן – הגברת הבטחון האסטרטגי של ישראל.
תוכל לעשות זאת אם תנתק את קבלת ההחלטה על  יצוא הגז הטבעי, שמאחוריה עומדים תאגידי הגז, מהכרעה הדחופה והקריטית והיא מילוי חובתן של חברות הגז לקיים את חוק הנפט (גז) סעיף 29 ג ולהפיק את הגז למען המשק הישראלי. אם יישארו עודפי גז לאחר אספקת הביקושים המקומיים, ולאחר תהליך של מספר שנים שבו תטמיע התעשייה הישראלית את השימוש בגז– רק אז יש לדון בשאלת יצוא הגז. אם יש צורך בפתרון מימון, הסרת חסמי ביקוש או אפילו ייצוא בכמות זעירה למדינות שכונות על המדינה לסייע בכך, אולם החלטה על יצוא ממאגר שאינו מפותח ומפיק גז באופן פעיל היא טעות חמורה. כל החלטה המבוססת על מאגרים וירטואלים הינה פגיעה בבטחון האנרגטי של מדינת ישראל ותכליתה היא הקצאת כמות המינימום הדרושה כדי להצדיק מכירת שליש מ"לוויתן" לתאגיד זר המעוניין בהנזלת רוב הגז של שדה לוויתן.
אנו, תנועות המשקפות ספקטרום רחב של אזרחי ישראל, רוצים להאמין כי תקבל את ההחלטה הנבונה המשרתת קודם כל וראשית כל את אזרחי המדינה. האינטרס של אזרחי ישראל ושל התעשייה הישראלית הוא זהה: פיתוח שדה "לוויתן".

המילה "יצוא" תופסת מקום של כבוד בשפה הכלכלית הישראלית אולם יש יצוא של ערך מוסף ויש יצוא של חומר גלם המנצל את המשאבים המתכלים וגוזל את היתרונות, הן מאזרחי הדור הנוכחי והן מהדורות הבאים, וכרוך בייבוא דלק חלופי במחיר גבוה פי שלוש עד ארבע. ישראל אינה מדינת עולם שלישי:  יצוא נבון הוא יצוא של חומרי ערך מוסף המבוססים על ידע ו/או תעסוקה ישראלים. בתעשיית חיפושי הגז והפקת הגז עובדים רק כמאתיים עובדים (מספר הישראלים בינהם ניתן למנייה על כף יד אחת). היחידים שיש להם אינטרס ביצוא מסיבי של הגז הם תאגידי הגז, חלקם זרים, והישראלי הבולט שבהם עשה לאחרונה תספורת לפנסיות של אזרחי ישראל בעלי האג"חים של החברה. מאחר ובדבריך השבוע דיברת על "איזון", אנו מבקשים ממך כי תממש איזון נכון הנוגע לכמות הגז שיש להפנות באופן מיידי לתעשייה המקומית לבין שמירה על הבטחון האנרגטי של מדינת ישראל בשנים הבאות.

תאגידי הגז כבר הוכיחו כי הם בלתי ראויים להיות מופקדים על משאב זה שהמדינה נתנה בידיהם: חלפו שלוש שנים תמימות מאז התגלה שדה "לוויתן" אבל הם גררו רגליהם בהגשת תכנית הפיתוח. הם עשו זאת במטרה ללחוץ על המדינה לאשר להן קודם כל את יצוא הגז, שהוא משאב הטבע שלנו, אזרחי המדינה. מסע לחצים זה ממשיך כעת כאשר אישור היצוא דרוש כדי שבעלי הזכיון יוכלו לממש "אקזיט" מהיר ע"י מכירת שליש השדה לתאגיד זר המעוניין בהנזלת הגז. אנו מבקשים כי לא תכנע למסע הלחצים והסחטנות הזה, תייצג נאמנה את האינטרס הציבורי ותוביל להחלטה היסטורית וחשובה מאין כמותה לעתידנו.


בכבוד רב,


יעל כהן פארן, מנכ"ל, הפורום הישראלי לאנרגיה
מור גלבוע, מנכ"ל, מגמה ירוקה
אייל עופר, חבר הנהלה, ישראל יקרה לנו
דרור רשף, חבר הנהלה, העמותה לכלכלה בת קיימה
יעל ישראל, מנכ"ל, ירוק עכשיו
נחום גוטנטג, ראש תחום כלכלה, הפורום המשפטי למען א"י
רונן רגב-כביר, משנה למנכ"ל, אמון הציבור


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy