פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 02.05.2024
דברי ראש הממשלה בפתח ישיבת הממשלה 23.06.13
23/06/2013 14:46

בלי שיהיה ייצוא גז - לא יהיה גז בשוק המקומי. אלה הכללים הבסיסיים, ההבנה הבסיסית ביותר איך אנחנו מפיקים גז מהמים. בלי שיהיה ייצוא גז - לא יהיה שוק מקומי. את הטעות הזאת, הכניעה לפופוליזם, 'בוא נשמור על הגז אצלנו', עשו כמה וכמה מדינות והן שמרו את הגז אצלן. הוא קבור באדמה או במים, מתחת לשכבות של פופוליזם ובירוקרטיה. את זה אסור לעשות. אנחנו צריכים להוציא את הגז החוצה. השילוב הנכון בין שוק מקומי וייצוא - זה מה שאנחנו עושים היום.

23.06.13

אני מביא היום לממשלה החלטה שקיבלתי יחד עם שר האנרגיה סילבן שלום, שר האוצר יאיר לפיד, ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר. אנחנו קיימנו דיונים רציניים, מעמיקים, תרתי משמע, כי אנחנו הולכים לעומקם של דברים בתוך הים, וקיבלנו החלטה על משק הגז בישראל.

ישראל התברכה בברכה גדולה - בגז בים התיכון. הגז הזה יכול לתת מענה לשני צרכים יסודיים שלנו: האחד, להניע את המשק המקומי בתצרוכת אנרגיה זולה יותר, את אותו חלק שניתן להזין בגז. הדבר השני הוא למלא את קופת המדינה בעשרות מיליארדים של שקלים כתוצאה מייצוא הגז והמיסוי שאנחנו מטילים עליו. האיזון הנכון בין שני הדברים האלו הוא לא דבר של מה בכך. דנו בזה, דנו והחלטנו. אני חושב שמצאנו את האיזון הנכון, לא נסחפנו בגלי הפופוליזם ששוטפים את המדינה, את העולם, ועשינו את הדבר הנכון למדינת ישראל.

הדבר החשוב עכשיו הוא לזוז מהר. אנחנו בוודאי מבינים שמשקיעים יכולים לאבד תקווה, הם יכולים לחשוב שאנחנו ניכנע ללחצי הפופוליזם או לבירוקרטיה אינסופית. אנחנו רוצים לזוז מהר. אני רוצה להגיד לכם דבר אחד יסודי: בלי שיהיה ייצוא גז - לא יהיה גז בשוק המקומי. אלה הכללים הבסיסיים, ההבנה הבסיסית ביותר איך אנחנו מפיקים גז מהמים. בלי שיהיה ייצוא גז - לא יהיה שוק מקומי. את הטעות הזאת, הכניעה לפופוליזם, 'בוא נשמור על הגז אצלנו', עשו כמה וכמה מדינות והן שמרו את הגז אצלן. הוא קבור באדמה או במים, מתחת לשכבות של פופוליזם ובירוקרטיה. את זה אסור לעשות. אנחנו צריכים להוציא את הגז החוצה. השילוב הנכון בין שוק מקומי וייצוא - זה מה שאנחנו עושים היום.

אני חושב שהיכולת לעמוד מול הגל הפופוליסטי, מול אנשים שלא מבינים איך לנהל כלכלות, שיכולים להרוס בקלות כלכלות, היכולת הזאת, נמצאת בממשלה הזאת. אנחנו מאוחדים בה ויש לנו כוח רב, נחישות רבה ושכנוע רב כדי לעשות את המהלך החשוב.

אני רוצה להגיד מלה נוספת שצריך להגיד כאן. במשך עשרות שנים, עשרות שנים, מדינת ישראל, ממשלת ישראל על אגפיה השונים, הלכה לחפש גז והיא לא צלחה. מי שהצליח היו אלה מהסקטור הפרטי, יזמים שהלכו והסתכנו ויזמו ומצאו - וצריך להגיד את זה היום. בשיטפון הפופוליסטי ששוטף גם את מדינת ישראל צריך להגיד גם את הדבר הזה ולא צריך לנשל אותם, בוודאי שלא צריך גם לבטל את תרומתם, אבל גם צריך לקחת למדינה את אשר מגיע למדינה, וזה מה שאנחנו עושים.

האיזון הנכון זו ההחלטה שאנחנו מקבלים כאן, ואני חושב שהיא נכונה. היא מבטיחה את הצרכים של אזרחי מדינת ישראל, גם על ידי מילוי קופות המדינה בכסף רב מייצוא וגם על ידי הזנת המשק המקומי באנרגיה זולה.

אנחנו מחליטים היום החלטה נוספת שלא התקבלה במשך שישים וחמש שנים -  הארכת שעון הקיץ. שר הפנים מביא החלטה שהיא חשובה, היא תוסיף, בעצם, שעה נוספת של אור יום עד סוף אוקטובר. כלומר, אנחנו מביאים בשורה לאזרחי ישראל. עכשיו יש לנו ארץ זבת חלב, גז ושמש. זה טוב, זה שינוי מאוד מאוד מבורך.

שר האוצר, יאיר לפיד בדיון בנושא הגז בישיבת הממשלה: "זהו יום גדול למדינת ישראל, החלטה שקיבלנו, ראש הממשלה, שר האנרגיה, נגיד בנק ישראל ואנוכי היא החלטה שקולה ונכונה וכל אזרח ירוויח מפירותיה לכיסו האישי. הגדלנו את היקף הגז לצריכה המקומית ב-20%, אבל במקביל גם אפשרנו ייצוא שיביא הנה משקיעים נוספים, יכניס למדינה 60 מיליארד דולר בשני העשורים הקרובים, יוריד את יוקר המחיה ויביא לצמיחה למשק הישראלי. הממשלה הזו היא ממשלה שיודעת לפעול ולקבל החלטות".

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy