פרסם אצלנו
צור קשר
יום ראשון 05.05.2024
נתניהו נפגש אתמול(שני) ללא פרסום עם ביידן וקרי לדיון בתשתיות הגז והסכם השלום הפלסתינאי
01/10/2013 07:36

סגן הנשיא האמריקאי מטפל בניהול פיתוח תשתיות הגז באזורנו כמנוף להסדר ישראלי-פךסתינאי וטורקי-קפריסאי

 מאת יגאל לביב

בדיווחי התקשורת האמריקאית על נאומו של סגן-נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשדולת j-street הפרו ישראלית-שמאלית נמסר כי הוא איחר להגיע בשעה וחצי בגלל התארכות פגישה שקיים בבית הלבן עם בנימין נתניהו.פגישה זו היתה נפרדת מפגישת ראש ממשלת ישראל עם נשיא ארה"ב ברק אובמה בה השתתפו גם סגן הנשיא ביידן ושר החוץ קרי.קרי השתתף גם בפגישה הנפרדת של ביידן עם נתניהו.על פגישת נתניהו-ביידן-קרי לא נמסר עד כה כל דיווח מהביית הלבן וכן לא היה כל דיווח בתקשורת האמריקאית או הישראלית.אולם פגישה זו היתה חשובה לישראל יותר מפגישת נתניהו ואובמה.

סגן הנשיא ביידן יחד עם שר החוץ קרי מרכזים את האסטרטגיה האמריקאית לגבי הסיכסוך הישראלי-פלסתינאי ותשתיות הגז באגן ים התיכון המזרחי.ביידן נפגש בשבוע שעבר עם נשיא קפריסין ושר האנרגיה של קפריסין.לפני חודש הם נפגשו עם ראש ממשלת טורקיה ארדואן.התקשורת הקפריסאית דיווחה על הפגישה כי עסקה בהסדר הסיכסוך בין טורקיה לקפריסין  ובאפשרויות פיתות תשתיות הגז באזור.בתקשורת הישראלית דווחה הפגישה רק באתר זה.

האסטרטגיה האמריקאית נחשפה לפני חודש בפרסום מסמך מדיניות מומלצת לפיתוח תשתיות הגז וניהול הסיכסוכים במזרח התיכון. המסמך פורסם על ידי קרן מרשל האירופאית שהיא זרוע של המימשל האמריקאי ועל ידי מכון ושינגטון שאף הוא מבטא את מדיניות המימשל.המימסך ממליץ לנצל את גילויי תשתיות הגז להובלת פתרון הסיכסוך הטורקי-קפריסאי והישראלי-פלסתינאי.

לגבי הגז המימסך ממליץ על הנחת צינור גז לטורקיה שיוביל את הגז של ישראל,קפריסין ואולי לבנון כפתרון עדיף על הקמת מיתקן גז נוזלי בקפריסין. המסמך אינו פוסל הקמת מיתקן כזה לצרכי קפריסין אולם מתנער מהנחת צינור גז מקפריסין לאירופה. בכנס בנושאי גז טבעי שהתקיים לפני שבועיים בפאפוס בקפריסין השתתף גם מיכאל לוטן המרכז מטעם משרד החוץ הישראלי את נושאי תשתיות הגז.לוטן בדבריו הציג את המלצות המימסך ולא התנגד להן.

ישראל דחתה עד כה את החלטותיה לגבי מדיניות יצוא הגז הטבעי.סביר כי הפגישה עם ביידן בה כנראה הושגה הסכמה לגבי המדיניות הצפויה תאפשר החלטה ישראלית קרובה לגבי יצוא הגז.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy