פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
האגודה לצדק חלוקתי למקבלי החלטות : אל תכשירו את חוות השקמים ותמנעו ממתן הטבות לחזקים בחברה
13/05/2014 13:40

היום 13.5.2014 צפויה מועצת מקרקעי ישראל להתכנס ולדון בשורה של הצעות החלטה וביניהן הצעת החלטה העוסקת ב "הקצאת קרקע למתקנים סולאריים" ותיקון הרפורמה בניהול מקרקעי ישראל.

היום 13.5.2014 צפויה מועצת מקרקעי ישראל להתכנס ולדון בשורה של הצעות החלטה וביניהן הצעת החלטה העוסקת ב "הקצאת קרקע למתקנים סולאריים" ותיקון הרפורמה בניהול מקרקעי ישראל.

האגודה לצדק חלוקתי קראה לחברי המועצה להתנגד להעברת ההחלטות. בנוסף, פנתה האגודה לשר האוצר וביקשה שינחה את נציגו להתנגד להחלטות ויסרב לחתום עליהן חתימת קיום נוכח הפגיעה הצפויה בקופה הציבורית

וזאת מהטעמים הבאים:

עולה חשש כבד כי ההחלטה בעניין הקצאת קרקע למתקנים סולאריים נועדה להכשיר את הפעלת המתקן הסולארי בחוות השקמים.

מידיעות באמצעי התקשורת וככל שהינן נכונות עולה כי מטרת ההחלטה היא להכשיר את הפעלת המתקן הסולארי שהוקם בחוות שקמים של משפחת שרון על קרקע שייעודה חקלאות.

נושא זה נדון בע"א 4547/13 מינהל מקרקעי ישראל נ' מפעלי צאן ישראליים בע"מ שם נקבע, בפסק דינה של כבוד השופטת דפנה ברק ארז, כי החלטה 1254 נועדה גם להציב גבולות נאותים באשר ל"זחילת" שימושים לא חקלאיים לקרקעות חקלאיות שהוחכרו בתנאים מיטיבים, מתוך הנחה שישמשו לחקלאות בלבד. בפסק הדין הודגש כי מקרקעי ישראל הם משאב במחסור ששוויון רב והטבה שלטונית, צריכה להתחלק באופן שוויוני ומידתי. בהמשך לכך נקבע כי יש לפרש את החלטה 1254 כך שלא תחול על חוות השקמים (או כל חוכר אחר שאינו עומד בתנאי ההחלטה).

אולם גם אם מדובר על נושא עקרוני שאינו מתייחס למתחם ספציפי, אין לקבל החלטה שכזאת.

בהחלטת מועצה 1272 (מיום 7/11/12) נקבע בסעיף 2.1 כי ..."לא תותר הקמת מתקן סולארי על מקרקעין אשר לגביהם נחתם חוזה למטרת מטעים או חוזה למטרת כל עיבוד חקלאי שלא בתנאי נחלה".

הצעת ההחלטה מבקשת לבטל איסור זה ולקבוע כי תותר הקמת מתקן סולארי גם בחוזים שאינם בתנאי נחלה באזור עוטף עזה או קו עימות (ראו סעיף 2.1 להצעת החלטה 482). בדברי ההסבר להצעת ההחלטה נאמר כי המגמה היא לסייע לחוכרים לדורות באזורים אלה.

בהקשר זה ראוי להזכיר כי הרציונאל שעמד בבסיס קבלת החלטות 1254 ו- 1272 היה לסייע לחקלאים למצוא מקורות תעסוקה חלופיים. רציונאל דומה אינו קיים ביחס לחוות סולאריות ואין כל הצדקה להתיר לאלו להקים מתקנים סולאריים.

לטענת האגודה התרת מתקן סולארי בגודל שכזה ללא עריכת מכרז משמעותו הפסד הכנסות אדיר למדינה ללא שום הצדקה וללא שקילת כלל השיקולים הרלבנטיים.

בנוסף, האגודה קראה לחברי המועצה ולשר האוצר לא לתת ידם בתיקון החלטה 1299 – רפורמה בניהול מקרקעי ישראל. לפי דברי ההסבר להצעת ההחלטה מטרת ההצעה הינה עידוד העברת הבעלות והרחבת אוכלוסיית הזכאים לבעלות באזורים שאינם בעדיפות לאומית. הדבר נעשה על ידי הגדלת הפטור לבעלות עד 540 מ"ר, תמורת תשלום ערך נוסף בשיעור של 6% בלבד מערך הקרקע.

לטענת האגודה הנספח שמתיימר לאמוד את אובדן ההכנסה השנתי בגין הרכבת אוכלוסיות להעברת בעלות ללא תמורה/ בתמורה מופחתת, אינו מבוסס, ואינו מהווה ערכה כלכלית הולמת וראויה.

ועל כן, האגודה לצדק חלוקתי ביקשה להשהות את קבלת ההחלטה בטרם תפורסם הערכה תקציבית מבוססת אודות גודל ההטבה שמוענקת בהחלטה זו.

להערכת האגודה מדובר בהטבה משמעותית ויקרת ערך של כחמישה וחצי מיליארד שקלים(!). מבוקש להעניק הטבה זו דווקא לאוכלוסיה אמידה ביותר אשר חוכרת שטח עירוני גדול. אין כל הצדקה למתן הטבה עצומה זו לאוכלוסיה חזקה.

לעמדת האגודה הצעות ההחלטה הנדונות אינן עולות בקנה אחד עם עקרונות של שוויון וצדק חלוקתי . אם המדינה בוחרת להעניק הטבות ראוי שתעניק אותן לאוכלוסיות החלשות בחברה, למחוסרי הדיור ולנזקקים ולא תטיב עם הקבוצות המבוססות בחברה הישראלית.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- האגודה לצדק חלוקתי.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy