פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ ברוורמן: אגיש הצעת חוק שתחייב את הממשלה לפקח על מחיר הגז הטבעי – לא ניתן למונופול לפגוע בצרכנים ובתעשייה
16/06/2014 15:46

ח"כ ברוורמן אמר את הדברים בדיון שיזם בנושא הפיקוח על מחירי הגז הטבעי, הוא חשף כי באוצר תומכים בפיקוח וקרא גם לשר האנרגיה שלום להצטרף לעמדת הוועדה; יו"ר ועדת המחירים אטקין: ההחלטה תתקבל בקרוב; משרד האנרגיה: למשרד אין עמדה מגובשת – החשש הוא שפיקוח ירתיע חיפושים חדשים וינציח את המונופול

 

16/06/2014
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, קיימה היום דיון מיוחד בנושא הפיקוח על מחירי הגז הטבעי. בפתח הישיבה הזכיר היו"ר ברוורמן כי לפני 3 חודשים ביקש מיו"ר ועדת המחירים לחזור לוועדה עם החלטה לפקח על המחיר, והזכיר כי כל דולר עודף במחיר של יחידת חום יעלה לצרכנים ולמשק כמיליארד שקל בשנה. הוא אף חשף כי הפקידות באוצר תומכת בהטלת פיקוח על מחירי הגז, כאשר הוויכוח הוא על המחיר. כמו כן פנה ח"כ ברוורמן לשר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, סילבן שלום, להצטרף לעמדת הוועדה ולקבל את ההחלטה כבר בשבועות הקרובים. "לא ניתן למונופול עם כוח עודף לפגוע בצרכנים ובתעשייה", אמר.
יו"ר ועדת המחירים, הכלכלן אלון אטקין, אמר כי מאז פברואר האחרונים קיימה ועדת המחירים כ-4-5 ישיבות, אך עדיין לא הגיעה להחלטה סופית. לדבריו, נבחנות 3 עמדות מקצועיות, האחת היא פיקוח במחיר נמוך מהיום, השנייה היא פיקוח במחיר דומה למחיר היום כדי לאפשר כדאיות כלכלית למאגרים קטנים יותר, והאפשרות השלישית לא להטיל פיקוח כלל. לדבריו, החשש הוא שלפיקוח יהיו השלכות שליליות על חיפוש ופיתוח מאגרים חדשים. אטקין ציין כי הענף צריך ודאות ואמר כי ההחלטה בנושא תתקבל בקרוב.
ח"כ שלי יחימוביץ הוסיפה כי יש נטייה לטעון שהנושא מסובך ולא ברור, כי רוצים לטשטש את העובדות. לדבריה, היום כבר ברור שהתפתח מונופול ענקי ואין סיכוי לתחרות מולו בשנים הקרובות, שגובה רווח עודף של כ-400%, לכן צריך לפקח עליו. היא תהתה מה עמדת שר האוצר, שיוקר המחיה זה דגל מרכזי שהוא נושא, ומה עמדת שר האנרגיה. נציגת המשרד להגנת הסביבה, אור גולדפרב, הביעה תמיכה בפיקוח על מחירים, ואמרה כי הגז הוא חלק ניכר מעלויות ייצור האמוניה, וצריך להבטיח מחירים ברורים, ידועים מראש וללא רווח מונופוליסטי.
הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה והמים, אלכסנדר ורשבסקי, אמר כי הדיונים עדיין לא הסתיימו ולמשרד אין עמדה מגובשת. הוא הוסיף כי יש פוטנציאל לא מבוטל לתגליות חדשות, והחשש הוא שדווקא הפיקוח ירתיע חיפושים חדשים וינציח את המונופול. היו"ר ברוורמן העיר כי יש דרכים אחרות לעודד יזמים לפתח מאגרים קטנים כמו תנין וכריש, או לבצע חיפושים חדשים. סגן מנהל רשות הגז במשרד האנרגיה, קונסטנטין בלוז, טען כי לא מדובר ברווח עודף של 400%, אלא פחות מכך, מאחר שרוב ההכנסות מגיעות למדינה.
מנכ"ל פניציה, ערן חיימוביץ, טען כי יוקר המחייה שווה ליוקר האנרגיה, והדבר מתחיל ממחירי החשמל והגז. הוא הוסיף כי באירופה משלמים קצת יותר מאשר בישראל ליחידת חום, אך בארה"ב משלמים הרבה פחות, כ-2.7 דולר ליחידת חום. "אני אשלם בין 7.5 ל-8 דולר ליחידת חום כי אני צרכן גדול, בעוד ברוסיה משלמים כ-3.5 דולר. חייבים לפקח ולדחוף את המחיר כלפי מטה, לכיוון המחיר שקיבלה חברת החשמל", אמר. מנהל המחלקה הכלכלית בהתאחדות התעשיינים, נתנאל היימן, אמר כי פיקוח על מחיר זה אמצעי ולא מטרה, וכי צריך להבטיח מחיר סביר לאורך זמן. היו"ר ברוורמן מתח ביקורת על ההתאחדות וביקש להציג עמדה ברורה בנושא הפיקוח.
סמנכ"ל הרגולציה של דלק קידוחים, יהודה סבן, טען כי אם היה פיקוח על הגז מים תטיס אז מאגרי תמר ולוויתן לא היו מפותחים. לדבריו, בריטיש גז החליטה לנטוש את המאגרים כי חששה שהמחיר יהיה נמוך מידי. עוד ציין סבן כי במדינות בהן יש פיקוח על מחירים, בגלל הפיקוח צורכים בהן גז במחיר של 15-18 דולר ליחידת חום.
היו"ר ברוורמן סיכם את הדיון, ואמר כי "ועדת הכלכלה קוראת לשרי האוצר והאנרגיה לחייב את ועדת המחירים לסיים את עבודתה בדחיפות, ולהציג בהקדם מסקנות כדי לקבל החלטה על פיקוח מחירים. מאחר ועד היום הממשלה לא נקטה עמדה ברורה, כדי לזרז את עבודתה, בימים הקרובים בכוונתי להגיש, יחד עם חברי כנסת נוספים, הצעת חוק שתחייב אותה להטיל פיקוח על הגז הטבעי".


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy