פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
פורום מנהלי הסביבה של AVIV AMCG:
21/07/2014 16:25

המשרד להגנת הסביבה ישיק בספטמבר את מדד הסיכון הסביבתי המשולב.מדד אשר מנסה לתת הערכה של עצם הסיכון הסביבתי, ולא רק משקף את העמידה של החברות באיכות הסביבה. המדד מבוסס על מדד ה-Opera הסביבתי הבריטי, שהוא כלי להערכת סיכונים של מפעלים.

  21 ליולי 2014

בפורום מנהלי איכות הסביבה ה- 14 של AVIV AMCG שהתקיים היום בכפר הירוק דנו בכירי ענף הסביבה בארץ במרשם הפליטות וההעברות (PRTR), ובמפגש בין חובות הדיווח החדשות ובין הדיווח הוולונטרי.
 

גלי גלט-שמחי


מנכ"ל AVIV AMCG תשתיות וסביבה, גלי גלט שמחי, הנחתה פאנל מומחים בנושא חובות הדיווח ואמרה כי "לאחרונה עולה החשיבות שבחשיפת מידע סביבתי לציבור באמצעות דיווחים. כיום, אחד החסמים המרכזיים עבור החברות זו דעת הקהל. הקהל הישראלי באופן כללי נמצא בפער יחסית גדול מאירופה וארה"ב במובן המעורבות בנושא הזה. בקרוב, עם השינויים והתקנות החדשות, הציבור הישראלי הולך להיחשף להרבה מאוד מידע, וצריך לגרום לכך שהוא יוכל להבין ולהפיק ידע משלל הנתונים והמידע המקצועי אשר מתפרסמים.

 

 

ד"ר אוהד קרני, המשרד להגנת הסביבה: "חוק מרשם הפליטות והעברות לסביבה הוא ציון דרך חשוב בנוגע להנגשת המידע לציבור. חובת הדיווח מתייחסת לכל אתר ומתקן שיש לו השפעה משמעותית על הסביבה מבחינת הפליטות ההעברות וההזרמות שלו. דירוג הציות הסביבתי הוא אמצעי נוסף בו אנו משתמשים כדי להנגיש לציבור מידע שכבר קיים במשרד להגנת הסביבה, בנוגע להפרות של תקני איכות סביבה על ידי חברות ציבוריות וממשלתיות. אנו עושים זאת על ידי מדד שמדרג את החברות האחת מול השנייה. מחקרים מהעולם הראו שיפור של 30% בביצועים של חברות שדורגו במדדים מסוג זה רק בעקבות פרסום המדד. אנחנו בחרנו לשים דגש על מניות נסחרות, זאת על מנת לתת מידע לציבור המשקיעים ובכך להשפיע על החברות דרך בעלי המניות והדירקטורים.
בספטמבר הקרוב המשרד להגנת הסביבה מתכוון להשיק את מדד הסיכון הסביבתי המשולב -  מדד אשר מנסה לתת הערכה של עצם הסיכון הסביבתי, ולא רק משקף את העמידה של החברות באיכות הסביבה. המדד מבוסס על מדד ה-Opera הסביבתי הבריטי, שהוא כלי להערכת סיכונים של מפעלים.
המדד מורכב ממכפלה של שני מרכיבים: רכיב ההשפעה הסביבתית ורכיב דירוג הציות. רכיב ההשפעה הסביבתית בעצם כולל בתוכו את הפליטות לסביבה, החומרים המסוכנים שהמפעל מנהל והרגישות המיקום הפיזי של המתקן.  רכיב דירוג הציות כולל היבטים של ניהול סביבתי אקטיבי ודיווח סביבתי של החברה.
החברות שנכללות במדד זה מדורגות האחת מול השנייה, והמשרד להגנת הסביבה יפרסם את הנתונים וכן דירוג של החברות הציבוריות והממשלתיות. המדד בעצם מהווה תמריץ נוסף עבור החברות להשתפר ולהפחית את הנטל הרגולטורי אשר מוטל עליהן, ומאפשר גם לנו בתור רגולטור להשתפר - מכיוון שהוא יאפשר לנו לתעדף את משאבינו ואת אמצעי הרישוי, האכיפה והבקרה שלנו. תדירות חובת הדיווח של כל מתקן עתידה להיקבע על פי מדד זה, ואולי בהמשך גם האגרות שייגבו מהמתקן יקבעו על בסיס מדד מסוג זה".

מיכל גרוסמן, מנהלת תחום מדיניות סביבתית ב-AVIV AMCG: "אנו נמצאים כיום בעידן חדש מבחינת דיווחים סביבתיים. היום, חוק אויר נקי מחייב כ- 150 מפעלים להגיש בקשות להיתרי פליטה, שתוקפן הוא 7 שנים. בנוסף, 430 מפעלי תעשייה וחקלאות מדווחים למנהל הפליטות וההעברות לסביבה, 100 חברות ממשלתיות נדרשות להגיש תכניות פיתוח בר קיימא לרשם החברות, ו-61 החברות התעשייתיות הגדולות הנסחרות בבורסה מחויבות למדד הציות הסביבתי.
הציבור הפך לשחקן מאוד משמעותי אשר דורש התייחסות מיוחדת מצד החברות. מטרת הדיווחים השונים כיום היא לא רק לספק את המידע עבור הרגולטור, אלא גם להנגיש אותו עבור הציבור. מרשם הפליטות וההעברות היא מערכת לעיון הציבור, וכל הזמן עובדים על שיפור שלה והנגשתה לכלל הציבור.
אורית נבו, יועצת תקשורת אסטרטגיה וסביבה: "החששות העיקריים של החברות כאשר מרשם הפליטות וההעברות (PRTR) נכנס לתוקף היו מדיון ציבורי וביקורת ציבורית, וכן מתחרות. כיום שלושה ארגונים סביבתיים בלבד מתייחסים לנושא מרשם הפליטות וההעברות לסביבה, וביניהם אדם טבע ודין. רוב האחרים לא מבינים את הפוטנציאל הטמון בכך, ולחלק אשר כן מבין את הפוטנציאל אין משאבים להתמודד עם זה. אזרחים כלל לא עושים בו שימוש, בעיקר בשל חוסר כלים מתאימים ועודף מידע".

ד"ר ורד בלאס, הפקולטה לניהול ע"ש רקנאטי, אוניברסיטת ת"א: "לחברות היום יש הרבה אופציות בנוגע לכמה לדווח, מה לדווח ובאיזה רמה. דיווחים וולונטריים הם חשובים, מכיוון שהם מאפשרים לחברות להראות לציבור נתונים חיוביים אודותיהם ולזכות ביתרון על פני המתחרים.  בחירת קהל היעד המתאים לדיווח זה החלק החשוב ביותר, מכיוון שהוא מכתיב את סוג, מבנה ותוכן הדיווח. ההמלצה שלי היא להתחיל מדיווח על נתונים קיימים, ובהמשך לבנות תכנית עבודה שתכלול גם הרחבת מאגר הנתונים על מנת שיתאפשר לדווח על דברים נוספים".

ד"ר יהודה היימליך, מנהל פיתוח עסקי ואיכות סביבה, חברת נמל אשדוד: "לאיכות הסביבה יש שני עמודי בסיס: עמוד מדעי ועמוד משפטי.  כאשר אין מספיק בסיס מדעי, שיקולי איכות הסביבה לא תמיד נקבעים לפי סיבות הגיוניות ולעתים מתקבלות הנחיות והוראות שהן יותר כיפופי ידיים מאשר פתרונות אמיתיים לאיכות הסביבה. המשרד להגנת הסביבה צריך לבסס עצמו יותר מבחינה מדעית ולהתמקצע בכך".


פורום מנהלי איכות הסביבה מאורגן על ידי קבוצת הייעוץ  AVIV AMCG, "אורית נבו אסטרטגיה תקשורתית וסביבתית" והמכון לעסקים סביבה וחברה באוניברסיטת תל אביב. הפורום מאגד את מנהלי איכות הסביבה ומקבלי החלטות מובילים בתחום מהמגזרים התעשייתי, הפיננסי, קמעונאות, שלטון מקומי, חברות ממשלתיות ועוד. הפורום מתכנס אחת לרבעון ומהווה את הבמה העכשווית לדיון מקצועי ומשמעותי בהתפתחויות האחרונות בתחום הקיימות, בדגש על יישום במגזר העסקי
 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy