פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
יד ביד: האם סין ורוסיה צועדות אל עבר ברית שתסכן את מעמדה הדומיננטי של ארה"ב בעולם?
17/10/2014 11:17

בזמן שבבית הלבן מתעסקים במאבק בדאע"ש, במשבר באוקראינה ובחשש ממשבר כלכלי נוסף, בבייג'ינג ובמוסקבה נרקמות תוכניות שישנו את המערך העולמי ואף עשויות להוריד את ארה"ב מכס מלכותה – על מערכת היחסים המתהדקת בין רוסיה וסין

 

13/10/2014 | קנט ראפוזה,פורבס מגזין,ישראל

הרוסים עובדים שעות נוספות במטרה לחזר אחרי הסינים, ונראה שהם צולחים את המשימה. ראש ממשלת סין, לי קה-צ'יאנג הגיע למוסקבה ביום ראשון אחר הצהריים לביקור בן שלושה ימים, לדון בעסקאות שיתוף הפעולה של רוסיה וסין במגזר הנפט והגז. לסוכנויות הידיעות אמר אתמול ראש ממשלת סין כי "בין רוסיה וסין יש שותפות אסטרטגית חדשה ומקיפה".

בהמשך הוא הוסיף "אני מצפה להעמקת הידידות המסורתית בין סין ורוסיה, ולהרחבת שיתוף הפעולה הפרגמטי ביננו, על מנת להשיג התקדמות משמעותית יותר בפיתוח הקשרים בין שתי המדינות".

ללא קשר לדקויות הפוליטיות ולהצהרות התקשורתיות, חלה התקרבות מוחשית בין רוסיה וסין. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין אמר כי אירופה מחפשת מקורות שונים לנפט וגז מלבד רוסיה, ולכן גם רוסיה פונה אל עבר שווקים אחרים והבחירה הטבעית היא סין. כ-50 הסכמים ותזכירים של הבנה בין המדינות צפויים להיחתם במהלך הביקור.

עבור רוסיה הסכמי המימון הצפויים להיחתם בין שתי המדינות חשובים לא פחות מאשר עסקאות האנרגיה. רוסיה יכולה להיעזר רבות במוסדות ההלוואות הסיניים מאחר וארה"ב ואירופה אינן מאפשרות לכלכלה הרוסית לקבל הלוואה של מעל 90 ימים. סנקציות הוטלו על הכלכלה הרוסית במרץ האחרון, לאחר סיפוחו של חצי האי קרים, פיסת נדל"ן אסטרטגית אוקראינית לרוסיה. רוסיה ואוקראינה מתנגחות מאז סוף השנה שעברה, אך האלימות בין הצבא האוקראיני והצבא הרוסי הגיעה לשיאה בחודש מרץ האחרון בחצי האי קרים והתפשטה עד מזרח אוקראינה. המערב מאשים את רוסיה בכך שלא דיכאה את מלחמת האזרחים שהתפשטה שם.
האינטרס הסיני מגיע מהצורך לגוון את מקורות האנרגיה הסיניים ורוסיה היא האפשרות הזולה ביותר בסביבה. עם זאת, יש צורך בהשקעת מיליארדים בצינורות גז ולוגיסטיקה על מנת לספק פחמימנים רוסים עד סין. שתי המדינות נמצאות עדיין בשלבים ההתחלתיים בשילוב מחזורי האנרגיה, אך מערכת היחסים המתהדקת בין השתיים חשובה במיוחד עבור רוסיה.

בעתיד הלא כל כך רחוק, לאירופה תהיה התשתית המתאימה ליבוא גז טבעי נוזלי אמריקאי, אך סין מעדיפה לקנות בזול, וכמה שיותר זול ולכן תעדיף שהאספקה שלה תגיע מרוסיה. שני השווקים יהיו מגוונים, אך רוסיה תמשיך להיות שחקן מפתח באירופה וספקית צומחת עבור סין.

במאי האחרון, חתמו רוסיה וסין על עסקה בשווי 400 מיליארד דולר למשך 30 שנים. לפי העסקה רוסיה וסין ייצרו במשותף כ-38 מיליארד מטרים מעוקבים של גז טבעי שיסופקו לסין בכל שנה. המסחר בין רוסיה וסין בשנה שעברה עמד על מחזור של 89.2 מיליארד דולר ולפי התוכניות של שתי המדינות המחזור יעלה ל-100 מיליארד דולר בשנת 2015 ול-200 מיליארד דולר עד שנת 2020, הכל הודות לנפט ולגז הרוסי.

"ישנן הזדמנויות רבות עבור הסינים ברוסיה, אך גם למשקיעים הרוסים יש אופציות בסין". אמר ליאנד קינג'ואן, מנכ"ל קבוצת Fosun, חברת השקעות משנגחאי. "שוקי הון יפתחו בסין וישנו את טבעו של עולם ההשקעות, לכן הרוסים צריכים לבוא לסין".

כל יום שעובר, וארה"ב מוסיפה להתמקד במשבר הבלתי פתיר באוקראינה ובמלחמה בלתי נגמרת בארגון טרור קיצוני, מדרדר את מעמדה מול המעצמות המתחזקות באסיה.

להרחבה


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy