פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
בעקבות מסקנות ועדת ששינסקי שממשיכות את ההטבות לכי"ל:
20/10/2014 13:26

'אדם טבע ודין' והתנועה לאיכות השלטון: ועדת ששינסקי חטאה לתפקידה פעמים – גם לא ביצעה עבודה יסודית וגם המשיכה את מגמת הענקת המתנות לכי"ל. יש להקים ועדת חקירה שתבחן באופן מקיף את כלל ההיבטים של סוגיית ניהול משאבי הטבע


'אדם טבע ודין' והתנועה לאיכות השלטון קראו הבוקר (ב) לחברי הכנסת להצטרף ליוזמה של ח"כ דב חנין להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לניהול כולל של השימוש במשאבי הטבע וגביית תקבולים לציבור.

בארגונים הביעו אכזבה עמוקה מהמסקנות הסופיות של ועדת ששינסקי אשר העניקו הקלות מופלגות לכי"ל. מנכ"ל 'אדם טבע ודין', עו"ד עמית ברכה אמר: "ועדת ששינסקי חטאה לתפקידה פעמיים. בפעם הראשונה כאשר התמקדה אך ורק בהיבט הפיסקאלי של משאבי הטבע מבלי לבחון את המדיניות הכוללת של ניהול המשאבים ובפעם השנייה – כאשר גם בתחום הצר הזה שוב נכנעה ללחצים של כי"ל שאחראית לחלק גדול מהנזקים האדירים שנגרמו בשנים האחרונות לים המלח".

לדברי עו"ד נילי אבן-חן, מנהלת המחלקה הכלכלית בתנועה לאיכות השלטון: "לא ניתן להידרש להיבטים פרטניים של משאבי הטבע  בישראל ללא מדיניות כוללת ומעמיקה לניהולם הכללי בפרט כאשר הציבור נדרש לשאת בעלויות הכלכליות של הנזקים הסביבתיים, החברתיים והבריאותיים ובעלויות נוספות הכרוכות בהפקת המשאבים".

בפנייה של הארגונים נכתב "ההתמקדות בהיבט הפיסקאלי בלבד חטאה ואף פגעה באינטרס הציבורי מכיוון שקבלת החלטות מושכלות, ענייניות ואפקטיביות בתחום הפיסקאלי יכולה להיעשות אך ורק מתוך הבנה שקביעת חלקי המדינה במשאבי הטבע נגזרת מהשאלה מי מנהל את משאבי הטבע וכיצד הם מנוהלים.

"ועדת חקירה פרלמנטרית תוכל לחקור ולהעמיק, בין היתר, בהיבטים שהועלו בדוח האמור ואשר לא באו לידי ביטוי במסקנות של ועדת ששינסקי 2 כגון: בחינה מקיפה של כלל ההיבטים של סוגיית ניהול משאבי הטבע בישראל, אי עדכון תמלוגי החצץ במחצבות הפטור והיעדר אמצעי בקרה של אמיתות הדיווחים של כמויות הפוספטים הנכרה והיעדר פיקוח על כמויות חומרי החציבה הנכרים ועוד ותיתן המלצות להסדרה מקיפה של ניהול משאבי הטבע.

ח"כ דב חנין בתגובה להמלצות ששינסקי2:

"לחצי כיל הצליחו לרכך עוד יותר את המלצות הועדה - אין מנוס מועדת חקירה פרלמנטרית על שערוריית הפקרת משאבי הטבע"
ח"כ דב חנין, (בתמונה) ,(חד"ש), יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת ומוביל המאבק הפרלמנטרי בנושא משאבי הטבע אמר היום בתגובה למסקנות ועדת ששינסקי 2: "היום הוכח פעם נוספת שאין מנוס אלא לבצע חקירה מעמיקה ורחבה של שערוריית ההפקרה של משאבי הטבע של ישראל לידי טייקונים.  לחצי כיל הצליחו לרכך עוד יותר את מסקנות ועדת ששינסקי 2, והתוצאה - במקום העלאה חדה של התמלוגים הנמוכים על משאבי הטבע שלנו - הפחתה של התמלוגים לשיעור ריאלי של פחות מ5% תוך ריכוך וצמצום של מס רווחי היתר שנועד להחליף את התמלוגים ומאפשר פתח לתכנוני מס. כמו כן, רווחי הפוספטים לא ימוסו בצורה ראויה, לא יוטלו תמלוגים על מים מינרלים (שהחברות רוכשות במחיר מוזל של מים לתעשייה.


עם כינוס הכנסת בכוונתי להביא להצבעה את הדרישה שהעליתי להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתבחן גם את השאלות הרבות שנותרו ללא מענה, כולל את שאלת עלויות הנזקים הסביבתיים, הבריאותיים והחברתיים מהפקת המשאבים המוסיפה להיות מוטלת על הציבור הרחב. אבל לשאלה אחת של שר האוצר כבר מסתמנת תשובה: איפה הכסף?". 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy