פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
החוק למיגור השקיות שמוביל השר פרץ אושר בקריאה ראשונה
28/10/2014 07:05

מליאת הכנסת אישרה את החוק שישנה את הרגלי הצרכנות של כולנו ● בשבוע הבא תדון ועדת הכלכלה בחוק על מנת להכינו לקריאה שנייה ושלישית ● על כל שקית יוטל היטל בסך 30 אגורות ● במקביל כל משפחה תקבל בחינם שבעה סלים רב פעמיים על חשבון רשתות השיווק ובמסגרת שיתוף פעולה נדיר בינם לבין המשרד ● הישראלים צורכים יותר מ-2.2 מיליארד שקיות בשנה השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ: "כבר תוך מספר חודשים לא יחלקו יותר שקיות בבזבזנות במכולות וברשתות השיווק. כל ח"כ שהצביע בעד החוק, הוא שותף איתי היום למאבק בהתמכרות שהפכה לתלות מסוכנת ומזהמת. אנו נאבקים בתופעה שהפכה לסמל לבזבזנות וגבתה מחירים סביבתיים קשים. אני רגיש לטענות יצרני השקיות בישראל, אבל אסור לעצור את קידום החוק שיטיב עם הציבור ועם הסביבה"

 


מליאת הכנסת אישרה היום ברוב של 39 ח"כים וללא מתנגדים  את החוק למיגור שקיות הגופייה, אותו מוביל השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ. החוק קובע כי תיפסק החלוקה הבזבזנית של השקיות וכבר בשבוע הבא הוא יידון בוועדת הכלכלה של הכנסתעל מנת להכינו לקריאה שנייה ושלישית. על פי החוק, על כל שקית יוטל היטל שיילך ויירד עם הזמן ובמקביל כל משק בית יקבל בחינם שבעה סלים רב פעמיים איכותיים מחומרים הניתנים למיחזור. קמפיין הקורא לציבור להפחית את השימוש בשקיות הגופייה המזהמות יעלה בטלוויזיה כבר בימים הקרובים. 
ההיטל אותו יידרשו הצרכנים לשלם על השקיות יעמוד על 30 אגורות ואחרי שנתיים יירד ל-20 אגורות. ארבע שנים מרגע כניסת החוק לתוקף יירד שוב ההיטל ויעמוד על 10 אגורות באופן קבוע. רשתות השיווק לא יוכלו למכור שקית גופייה בפחות מגובה ההיטל.
לפני כחודשיים חתם השר פרץ עם מנהלי רשתות השיווק על אמנה הקובעת כי הרשתות יחלקו לציבור על חשבונן סלים רב פעמיים בחינם. הסלים שיחולקו זכו לשם "רב-סל". כל משק בית יקבל תלושים המאפשרים לו לקבל בחינם שבעה סלים המסוגלים לשאת עד 20 ק"ג כל אחד ועשויים כולם מחומר מתמחזר. הסלים שיחולקו יהיו משני סוגים: רב-סל קשיח המיועד לקניות הגדולות ו"שיק-סל", סל מעוצב מתקפל שניתן להכניס לכיס לטובת קניות מזדמנות. עוד במסגרת החוק למיגור השקיות אותו מוביל השר פרץ הוחלט כי הכספים שייגבו בגין ההיטל ישמשו, בין היתר, למימון התוכנית ולהקמת מנגנון סיוע ליצרני שקיות הניילון החד פעמיות. כיום מוציאות רשתות השיווק יותר מ-88 מיליון שקלים בכל שנה על חלוקת שקיות הגופייה וסכום זה מגולגל אל הצרכן באמצעות מחירי המוצרים. המהלך שמקדם השר פרץ יאפשר להפסיק זאת.
עם כניסתו של השר פרץ לתפקיד, הודיע כי אחת מהמשימות המרכזיות שיעמדו בפניו הינה הטיפול בשקיות הפלסטיק המזהמות. לפי סקרים שערך המשרד, יותר מ-70% מהציבור תומכים בהפסקת חלוקת שקיות הניילון בחינם. ישראלי ממוצע צורך כ-275 שקיות ניילון בשנה וסך הכל נצרכות בישראל כ-2.2 מיליארד שקיות בשנה. חלק גדול מהשקיות מביאות לפגיעה בשטחים הפתוחים ולזיהום המרחב העירוני, שמורות טבע, חופי הים והים עצמו.


 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy