פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ ברוורמן: אדון עם ראש הממשלה בנושא הפיקוח על מחיר הגז
25/11/2014 19:33

היו"ר אמר את הדברים בדיון מיוחד של ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לאספקת גז טבעי לתעשייה והוסיף: "על השמנת המתוקה והסויה כן מפקחים – אבל על הגז הטבעי שמחירו הכי חשוב לציבור לא"; האוצר: המחיר לא תחרותי – שאלת הפיקוח נבחנת וההחלטה צפויה בקרוב; התאחדות התעשיינים: כל עוד אין תחרות צריך פיקוח בדרך שתבטיח שלא ימנע תחרות עתידית; דלק קידוחים: במדינות שהוטל פיקוח זה הוביל למחסור בגז

 

25/11/2014

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ ברוורמן: אדון עם ראש הממשלה בנושא הפיקוח על מחיר הגז
היו"ר אמר את הדברים בדיון מיוחד של ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לאספקת גז טבעי לתעשייה והוסיף: "על השמנת המתוקה והסויה כן מפקחים – אבל על הגז הטבעי שמחירו הכי חשוב לציבור לא"; האוצר: המחיר לא תחרותי – שאלת הפיקוח נבחנת וההחלטה צפויה בקרוב; התאחדות התעשיינים: כל עוד אין תחרות צריך פיקוח בדרך שתבטיח שלא ימנע תחרות עתידית; דלק קידוחים: במדינות שהוטל פיקוח זה הוביל למחסור בגז
ועדת המשנה של ועדת הכלכלה של הכנסת לאספקת גז לתעשייה, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, קיימה היום דיון מיוחד שעסק בחשש לפגיעה חמורה בתעשייה הישראלית כתוצאה ממונופול הגז הטבעי. בפתח הדיון אמר ח"כ ברוורמן כי אתמול נפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והעלה בפניו את הפגיעה בתעשייה, הן בשל הבירוקרטיה שמונעת הגעת גז במשאיות למפעלים כבר היום והן בשל החשש מכך שמונופול הגז יגבה מחירים גבוהים שיפגעו בתעשייה. היו"ר ברוורמן ציין כי מצא אוזן קשבת והבנה אצל ראש הממשלה לנושאים הללו, והוסיף כי בכוונת ראש הממשלה להיפגש אתו לדיון מעמיק בנושא הפיקוח על הגז, יחד עם מנכ"ל משרדו הראל לוקר וראש המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל. לכן הודיע ח"כ ברוורמן כי בכוונתו לדחות את המשך קידום הצעת החוק לפיקוח על מחיר הגז, עד לליבון הנושא עם ראש הממשלה.
עוד ציין היו"ר ברוורמן כי ראש הממשלה לא היה מודע למאבק הסמכויות בין הרגולטורים במשרד האנרגיה ומשרד התחבורה שמונע הובלת גז טבעי במשאיות. "כבר שנה שלמה שאנחנו מתעסקים באופרה קפקאית ואפילו הספרית, על משקל פולישוק, ואם יש רגולטור שלא מוכן לאשר הובלה במשאיות אז צריך לטפל בזה ולשחרר את הפקק. לא ייתכן שמדינה שמפתחת נשקים הכי מתקדמים וסטארט אפים הכי מתקדמים לא מצליחה להביא גז לתעשייה. ראש הממשלה לא היה מודע לנושא והבטיח לטפל בו באופן אישי", אמר ח"כ ברוורמן.
באשר לפיקוח אמר ח"כ ברוורמן כי יש קונצנזוס על כך שתמר ולווייתן הם מונופול. לדבריו, הדבר הכי טוב הוא תחרות, אבל כשיש מונופול ואין תחרות צריך לפקח על המחיר והשאלה היא רק מה המחיר. ח"כ ברוורמן אמר כי אפשר לתת ליזמים תשואה יפה מאוד אל 13% ואולי אפילו קצת יותר ולקבוע את המחיר על 3.5-4 דולר ליחידת חום, ובכך להזניק את התעשייה למנוע סגירת מפעלים כמו מגבות ערד והפסקת האיום בפיטורים במשק. "אני רוצה שדלק אנרגיה, יצחק תשובה ונובל אנרג'י יקבלו את המגיע להם ירוויחו בכבוד ויקבלו את התשואה המגיעה להם, וגם שאזרחי ישראל יקבלו את המגיע להם", אמר. ח"כ ברוורמן אף ציין כי הוא מקבל איומים מדלק ומנובל אנרג'י על רקע המאבק שהוא מוביל.
היו"ר ברוורמן פנה לנציגת האוצר בדיון וביקש לדעת מה עמדת המשרד. "על הסויה ועל השמנת המתוקה כן מפקחים, אבל על הגז שמחירו הוא הכי חשוב לציבור לא מפקחים", אמר וקרא לשר האוצר לעזוב את הסויה והמילקי ולהתמקד בדברים שחשובים למשק. רכזת אנרגיה במשרד האוצר, עדי חכמון, אמרה כי במשרד "עדיין עושים מודלים ובוחנים את הנושא ומקווים שנגיע להחלטה בקרוב", היא אף הודתה כי "המחיר היום הוא לא תחרותי". לדבריה, במשרד "בוחנים פיקוח וצעדים נוספים, בהם לאפשר לתעשיינים להתאגד ולרכוש את הגז במשותף". ח"כ שלי יחימוביץ אמרה בתגובה כי פורסמו כבר 3 דוחות בנושא שהעלו שהמחיר לא תחרותי ושיש מונופול שגובה מחיר מופקע, ובאוצר עדיין לא הבינו שהגיע הזמן לפקח. היו"ר ברוורמן הצטער על כל שבמקום שמנכ"לית המשרד או שר האוצר יגיעו לוועדה לתת תשובות לחברי הכנסת, הם שולחים רכזת שתהייה "בשר תותחים" ולא יכולה להשיב על שאלות שצריך להפנות אליהם. לדבריו, עמדת האוצר היא מביישת וההתנהלות מעידה על כך שבמשרד לא רוצים לקבל החלטה בנושא.
סמנכ"ל התאחדות התעשיינים, אלי אברמוב, אמר כי קרוב ל-2000 מפעלים צריכים את הגז והוא מגיע רק ל-11 מהם. הוא התייחס לחסמים שמקשים על הגעת הגז למפעלים והטיל את האחריות על רשות הגז ומשרדי הכלכלה והאנרגיה. באשר למחיר הגז הוא אמר כי צריך לעשות הכל כדי לעודד תחרות, אך הודה כי כל עוד לא קיימת תחרות צריך מנגנון פיקוח, שייעשה בדרך שתבטיח שהוא לא ימנע תחרות.
מנהל תחום כלכלה ותעריפים במשרד האנרגיה, קונסטנטין בלוז, אמר כי מחיר הגז הוא איזורי, והמחיר בישראל הוא נמוך ביחס למחיר באירופה שעומד על 9-10 דולר ליחידת חום וביפן 15 דולר. הוא הוסיף כי עלות פיתוח לוויתן לשוק המקומי תעמוד על מעל 6 מיליארד דולר והמחיר ליחידת חום יעמוד על יותר מ-3 דולר. באשר לתשתית הולכת הגז אמר בלוז כי הבעיות הכי גדולות הן עם חברות ממשלתיות כמו רכבת ישראל ונתיבי ישראל, שלא מאפשרות מעבר דרך התשתיות שלהן.
ח"כ דב חנין אמר כי מדינת ישראל הפקירה בידי גורמים פרטיים את השליטה במשק הגז, והדיבור על תחרות עושה צחוק מהדיון. "בתחום הזה ראש הממשלה והאידיאולוגיה שלו הם לא חלק מהפתרון הם חלק מהבעיה. ניהלנו בצורה כושלת את המשאב של הגז, ויצרנו מונופול של תשובה ונובל אנרג'י, והגז נמכר במחיר של גזל. ראש הממשלה נרדם ומשרדי האנרגיה והאוצר מפקירים משאב יקר וצריכים להתעורר – פיקוח הוא מתבקש ודחוף", אמר ח"כ חנין.
ח"כ שלי יחימוביץ כינתה את ההתנהגות של יצחק תשובה כ"התנהגות חזירית עקבית, גם בגבעת עמל ובשוק הדלק הקמעונאי וגם בגז הטבעי. לדבריה, "עלות ההפקה היא דולר אחד מהגז נמכר ב-6 דולר ליחידת חום, ומי שמתעשר זה תשובה על חשבון אזרחי ישראל שנשארים עניים. זה מחריד שראש הממשלה לא היה ער לסוגיה הזו. בימים האחרונים התפרסם הלוז של השרים, ולא מצאתי ישיבות על הגז הטבעי אצל נפתלי בנט ויאיר לפיד. לעומת זאת, בנט נפגש עם צ'אק דיווידסון, לפיד נפגש עם ביל קלינטון, שהוא לוביסט של נובל אנרג'י, וראש הממשלה נפגש עם יצחק תשובה", אמרה. ח"כ תמר זנדברג טענה כי עמדת הרגולטורים הנוכחיים, שמאפשרים את המצב הזה, היא בגידה של שומרי הסף באינטרס הציבורי. נציג משרד האנרגיה בלוז מחה על האמירה.
סמנכ"ל רגולציה בדלק קידוחים, יהודה סבן, מחה על הדברים של ח"כ יחימוביץ על תשובה, ואמר כי אלה הן "אמירות לא ענייניות מאוד קשות לגבי בעלי השליטה". הוא הוסיף כי בארצות הברית היה פיקוח על מחירים והדבר הוביל למחסור חמור בגז. "במדינות שקבעו מחירים לפי תשואה נוצר מחסור חמור בגז, כמו בארגנטינה ובמצרים", אמר.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy