פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
ביקורת חריפה של בג"ץ על היועמ"ש "אי אפשר לשתק מדינה"
26/01/2015 14:00

בדיון בעתירה של התנועה למשילות ודמוקרטיה נגד היועץ המשפטי לממשלה מתחה נשיאת בית המשפט ביקורת חריפה על היועץ המשפטי לממשלה. השופטים הבהירו כי קשה לתקוף את כלל ההנחיות והציעו להביא בפניהם מקרים מסויימים.

 אי אפשר לשתק מדינה

בדיון בעתירה של התנועה למשילות ודמוקרטיה נגד היועץ המשפטי לממשלה מתחה נשיאת בית המשפט ביקורת חריפה על היועץ המשפטי לממשלה. השופטים הבהירו כי קשה לתקוף את כלל ההנחיות והציעו להביא בפניהם מקרים מסויימים.

מסמכי העתירה ותשובת המשיבים: www.mat.co.il/8fA
שופטי בג"ץ בראשות נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור דנו הבוקר בעתירה שהגישה התנועה למשילות ודמוקרטיה נגד היועץ המשפטי לממשלה בבקשה לבטל את ההנחיות שנתן המגבילות את הממשלה והשירות הציבורי בתקופת בחירות. לטענת העותרת ויינשטיין גוזר שיתוק על הממשלה בלי כל מקור בחוק או בפסיקה.
בעתירה מנתה התנועה למשילות שורה של הגבלות שהטיל היועמ"ש על תפקודה הרגיל של הממשלה. התנועה עותרת נגד שורת החלטות כמו החלטת היועץ המשפטי לממשלה למנוע משרי הממשלה קבלת החלטות בעניין שכר המינימום, הקפאת הליכי מינוי מפכ"ל ונציב שב"ס, מינויים למועצות דתיות, והחלטות בעניין ערוץ 10.
בפתח הדיון אמרה הנשיאה נאור לגבי הנחיות היועץ: "הבעיה היא באופן הפעלתן. הרזולוציה צריכה להיות הרבה יותר קטנה. לא אכחד, לעיתים יש את הרושם שהכללים קצת נוקשים". נאור אמרה עוד כי הבעיה מתחדדת "כשמתרגשות בחירות בכל פרק זמן קצר". נאור הסבירה לעו"ד המייצג כי בית המשפט לא יוכל לתת סעד לעתירה שעוסקת במקרים רבים כל כך ולכן כדאי למחוק אותה, אבל הבהירה: "השערים שלנו פתוחים במקרה פרטני... אנו מכבדים את הקו הטיעון הזה" אמרה נאור. בהמשך דבריה הסבירה כי אמנם "יש צורך שלא יעשו מחטפים לקראת בחירות, אך קיים הצורך שהמדינה תתנהל ולא תקפא כל פעם מחדש". 
נאור תקפה את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה ואמרה "במצב בו יש כל שני וחמישי בחירות מתוך האיזון צריך להביא בחשבון איך משתקים מערכות, איך מדינה לא עוצרת את נשימתה. אי אפשר לשתק מערכות. אי אפשר לשתק מדינה. אנחנו מבקשים להעביר את ההערה". ע"פ המלצת השופטים הסכימה העותרת למשוך את העתירה ולשקול האם לעתור על מקרים מפורטים יותר מהעתירה הנוכחית.
עו"ד שמחה רוטמן מהתנועה למשילות ודמוקרטיה אמר לאחר הדיון "אני שמח שגם השופטים היו ערים לבעייתיות בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה. וכעת נשקול ע"פ המלצת הנשיאה נאור לעתור נגד הנחיות פרטניות של היועץ. אני מקווה שהמסר יעבור למשרד היועץ המשפטי לממשלה".
מנכ"ל התנועה למשילות ודמוקרטיה יהודה עמרני אומר כי "הפרשנות הקיצונית של היועמ"ש, גורמת לתוצאה עגומה מבחינה דמוקרטית, כאשר מדינת ישראל איננה מנוהלת על ידי נבחרי הציבור שלה, ולמעשה אינה מתפקדת כמדינה דמוקרטית במשך פרק זמן ממוצע של חודשיים בשנה. מלבד הבעיה הדמוקרטית, הנחיות היועץ פוגעות באופן ישיר בשירות הניתן לציבור. מצופה שגם נושא תפקיד בכיר לא יתיר לעצמו לקבוע אמות מידה שלא ע"פ חוק".


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy