פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
מנכ"ל חברת החשמל , אלי גליקמן, סיים ישיבת חתך עם כלל המנהלים בחברה וקיבל סקירה מקיפה על ההיערכות במחוזות החברה
19/02/2015 12:21

חברת החשמל העבירה כחמישים גנרטורים ורכבי שטח מהמרכז הלוגיסטי לאזורים מרוחקים ורגישים, עובדי החברה תוגברו באזור ירושלים והצפון והצוותים ערוכים להגיע לטיפול מידי בכל הנזקים אשר יגרמו לרשתות החשמל בשל פגעי מזג האוויר. מוקדי השירות 103 של חברת החשמל מאוישים וערוכים לספק מענה במקביל למידע שיעודכן בעמוד הפייסבוק , אתר האינטרנט והאפליקציה של החברה.

  

חברת החשמל סיימה את ההיערכות לסערה

19/2/2015מנכ"ל חברת החשמל , אלי גליקמן, סיים ישיבת חתך עם כלל המנהלים בחברה וקיבל סקירה מקיפה על ההיערכות במחוזות החברה



‏אלי גליקמן




במהלך הישיבה הציגו בהרחבה המנהלים את היערכות המחוזות והחטיבות בכלל החברה ובכך סיימה חברת החשמל את הכנותיה לקראת מזג האוויר הסוער .  מנכ"ל החברה, אלי גליקמן,  הפעיל את מצב הכוננות בחברה הכולל גם את פתיחת  מטה ההפעלה הארצי של החברה במרכז הארץ החל מהבוקר, זאת בנוסף לחדרי המצב שנפתחו במחוזות החברה הפרושים ברחבי הארץ. במטה ההפעלה הארצי  נמצאים גם נציגי גורמים נוספים ממשרדי הממשלה וגופי החירום להגברת התיאום ושיתוף הפעולה בין הגופים. 

חברת החשמל העבירה כחמישים גנרטורים ורכבי שטח מהמרכז הלוגיסטי לאזורים מרוחקים ורגישים, עובדי החברה תוגברו באזור ירושלים והצפון והצוותים ערוכים להגיע לטיפול מידי בכל הנזקים אשר יגרמו לרשתות החשמל בשל פגעי מזג האוויר.  מוקדי השירות 103 של חברת החשמל מאוישים וערוכים לספק מענה במקביל למידע שיעודכן בעמוד הפייסבוק , אתר האינטרנט והאפליקציה של החברה.
חברת החשמל יצרה קשר אישי עם נציגים ברשויות המקומיות ומוסדות הרווחה הרגישים ויצאה במהלך הסברה רחב לציבור להיערכות , בטיחות ושימוש מושכל בחשמל.
בשל הצפי לאלפי מטיילים ברחבי הארץ חברת החשמל שבה ומדגישה כי במקרה של חוטים קרועים או פגיעה במתקני חשמל,  יש להתרחק מהמקום ולדווח לחברת החשמל מיידית – להתקשר 103 – מרכזי השירות של חברת החשמל, או למוקד 100 של משטרת ישראל.
מצ"ב מסמך רקע על הסיבות לנזקים לרשתות החשמל:

חברת החשמל נערכת בכל חודשי השנה לאירועי מזג אוויר קיצון. יחד עם זאת , רשת החשמל רגישה לפגעי מזג האוויר מה שגורם לעיתים לפגיעה באספקת החשמל הסדירה. מספר משקי הבית מושפעים מפגעי מזג האוויר משתנה על בסיס של דקות. חלק מהנזקים מטופלים באמצעים טכנולוגים מתקדמים של שליטה מרחוק, וחלקם מצריכים יציאה ואיתור המפגע בשטח וביצוע התיקון הנדרש. כך שאם ברגע נתון חברת החשמל מדווחת על מספר משקי בית הסובלים מאספקת חשמל בלתי סבירה, נתון זה לא בהכרח מדויק בשעה לאחר מכן.  

הסיבות להפסקות חשמל בחורף מגוונות ואי לכך, משך הטיפול בכל תקלה שונה ותלוי במספר משתנים. אין דינו של חוט קרוע כדינו של ניסור עץ בן 100 שנה שקרס על חוטים. אחת הסיבות הנפוצות לנזקים ברשת החשמל היא קריעת חוטים . חוטי הרשת עשויים להיקרע בעקבות משבי רוח במהירות גבוהה, או עקב פגיעת חפצים מעופפים, או קריסת עצים, או כתוצאה מעומס שלג על החוטים שנערם למשך שעות. מדובר בפגעי טבע הגורמים לעיתים נזקים משמעותיים לרשת החשמל.

כשחוט נקרע, צוות חברת החשמל יוצא למקום מידית כדי לאתר את מקום הפגיעה ולאמוד את היקף הנזקים . לאחר האיתור, נדרש לבצע ניתוק של אספקת חשמל לחוטים הקרועים, בשל סכנה בטיחותית.  הניתוק מתבצע לעיתים בשליטה מרחוק ולעיתים  ע"י הגעה פיזית למקום.  רק לאחר וידוא ניתוק , ניתן להתחיל ולטפל בהחלפת החוט וחיבורו מחדש לרשת. זאת ההזדמנות להזכיר, כי יש להתרחק מחוטים קרועים, שכן מדובר בסכנה בטיחותית ממשית.

במקרה של קריסת עץ , מדובר בפעולה משולבת של חברת החשמל, משטרת ישראל, הרשות המקומית ולעיתים גם עם צה"ל (כפי שהיה בסופה בדצמבר 2013). במקרה שבו העץ חוסם את דרך הגישה למקום הפגיעה, לעובדי חברת החשמל אין דרך לפלס את הכביש ולהגיע לתיקון החוטים הקרועים.  החברה פועלת, כאמור, בשילוב כוחות ואמצעים עם רשויות נוספות כדי לפנות את דרכי הגישה, אולם התהליך עשוי להימשך זמן מה.

במקרה שבו העץ קרס דווקא על חוטים... בנוסף לפילוס דרכי גישה, יש צורך בניסור העץ כדי להגיע לחוט הקרוע שנמצא מתחתיו. גם במקרה כזה משך הטיפול בתקלה מתארך.

תופעה מוכרת נוספת היא שריפת נתיכים. נתיך הינו אביזר הגנה על המכשירים החשמליים.  שריפת נתיכים מתרחשת במקרה של העמסת צריכת יתר פתאומית, בבת אחת, על מערכת שמותאמת לצריכה שגרתית.  הכוונה, שיש עומס על מערכת החשמל מעבר למה שהיא מותאמת.

לעיתים , נראית לעין תופעה של ניצוצות המלווים ברעשי פיצוץ משנאים על עמודי חשמל, הדבר קורה כשמתרחש קצר עקב חדירת מים .

ההגנות של השנאי מפסיקות את פעילות השנאי עם התרחשות קצרים מסוג זה. אין סכנה לציבור מכך- אבל יש להתרחק מהמקום ולהתקשר למוקד 103 של חברת החשמל .

ככלל , להבדיל מתקופת טרום כניסת הגז ממאגר תמר במרץ 2014 , אין בעיית ייצור במשק החשמל , (אלא אם קיימת תקלה באספקת גז סדירה או בכמה יחידות ייצור במקביל). לצד חברת החשמל מייצרים חשמל גם יצרנים פרטיים. יכולת הייצור עומדת על 13,500 מגה וואט, צפי הצריכה להיום הוא כ- 12,000 מגה וואט, שיא הצריכה של כל הזמנים נרשם בינואר השנה ועמד על 11,934 מגה וואט.

היערכות חברת החשמל

מתחילת הסערה חברת החשמל פועלת במתכונת חירום בפרישה רחבה במקומות המועדים. קידמנו לאזורים הללו ציוד כבד לתיקון נזקים, גנרטורים ותגבור אנשי השטח לטיפול מהיר בפגיעות ברשת עם דגש על המקומות הרגישים. אנו מודעים לכך שגם דקה ללא חשמל היא דקה אחת יותר מדי לכל אחד מ-2.6 מיליון הלקוחות שלנו, לכן חשוב להסביר כי נזק כתוצאה מפגעי מזג אוויר כמו עצים נופלים על חוטי חשמל או רוח שקורעת חוטים - דורש טיפול בשטח שלעיתים יכול להסתיים תוך חצי שעה או 4 שעות, או יותר - תלוי במורכבות הפגיעה . החברה פועלת בתאום מלא עם פיקוד העורף, המשטרה, גורמי הצלה והרשויות המקומיות – נציגי חברת החשמל מאיישים את החמ"לים של גופים אלו. החברה נמצאת בקשר אישי עם מוסדות רווחה ריגישים וכל הרשויות המקומיות.

המוקד הארצי של חברת החשמל פתוח לכל כלי התקשורת והעיתונאים מוזמנים להיות איתנו ולהתרשם מקרוב . החברה תעדכן באופן רציף על היקף הנזקים.

הציבור יכול להתעדכן בכל רגע נתון במוקדי השירות של 103 , עמוד פייסבוק , אפליקציה ואתר אינטרנט.

מידע הסברתי נוסף לציבור :

איך ניתן לזהות אם מדובר בשריפת נתיך ?

הטיפול בשריפת נתיכים משתנה בהתאם לסוג הנתיך. כאשר מדובר בנתיך ביתי נדרש להזעיק עובד של חברת החשמל להחלפתו. כאשר נשרף נתיך על שנאי או ארגז על עמוד חשמל, בגלל קור עז והעמסת יתר, נדרש צוות של עובדים להחלפתו. לעיתים נשרף ארגז נתיכים המותקן על עמוד עקב קצר חשמלי, מה שדורש טיפול משולב של עובדים להחלפת הארגז, יחד עם כוחות משטרה ושילוט מתאים להרחקת תושבים מהמקום למניעת סכנות. כך גם במקרה של ארון חלוקה על הקרקע שרוף/שבור עקב קצר חשמלי או קריסת עצים עליו. במקרה זה נדרש שילוב כוחות של קבוצת עבודה, משטרה, קבלן שילוט, קבלן חפירות, צוות גיזום וכלים כבדים לסיוע בפעולות הנדרשות. במקרים של קריסת עמודים עם שנאים, נדרש לעיתים גם חיבור של גנרטור עד לסיום התקלה שיכולה להמשך גם בין יומיים לארבעה ימים. ככלל, בכל הנזקים הללו, יש לקחת בחשבון שאם אין דרכי גישה נוחים ופתוחים יש להיעזר במפלסות שלג של הרשויות . בנזקים של עמודים/חוטים שקרסו באזור רמת הגולן, נדרש גם תיאום עם צה"ל לגבי כניסת כלים ועובדים, מחשש לשדות מוקשים מתחת לשלג.

אז אתם יושבים בביתכם, ופתאום נפסק החשמל.  מה קרה? מה עושים?

ההפסקה יכולה להיות רק בבית , או הפסקה אזורית.  ההפסקה יכולה להיגרם בשל תקלה במיתקן הפרטי קרי, הדירה,  או בשל פגיעה ברשת  חברת החשמל. חשוב לדעת: כאשר יש פגיעה במתקני חברת החשמל, מתקבלת התרעה על כך בעזרת מכשור טכנולוגי מתקדם, וצוותים של חברת החשמל יוצאים מייד לתקנה. כאשר התקלה היא במיתקן הפרטי  , יש לפנות לחשמלאי מורשה לשם תיקונה.

איך תזהו מה גרם להפסקה, מי אחראי לה, ומה יש לעשות?  בידקו האם יש חשמל )האם האור דולק( בחדר המדרגות ואצל השכנים בבניין או ברחוב. אם יש חשמל בחדר המדרגות ואצל השכנים או ברחוב - התקלה היא בדירתכם בלבד.  אם גם אצל השכנים או ברחוב אין חשמל - כנראה שהתקלה היא במערכות חברת החשמל. לפני שאתם מחייגים  103, הקלידו את הכתובת שלכם באפליקציית חברת החשמל בטלפון החכם שלכם, או באתר האינטרנט של חברת החשמל, כדי לברר האם זו הפסקה יזומה, או תקלה שכבר דוּוַח עליה.  באפליקציה ובאתר תוכלו לקבל גם את הזמן המשוער לסיום התקלה, אם מידע זה כבר קיים. אם בדקתם והתקלה אינה ידועה, התקשרו לשירות103 

הנחיות לציבור

·       במקרה של חוטים קרועים או פגיעה במתקני חשמל, אנו מבקשים מהציבור להתרחק מהמקום ולדווח למרכזי השירות 103 במידי. מלבד מרכז השירות 103 של חברת החשמל, המאויש באופן מתוגבר ומשמש בסערה כמוקד חירום בלבד, ניתן לפנות לחברה באתר האינטרנט, בדף הפייסבוק ובאפליקציית חברת החשמל על מנת לדווח על הפסקות חשמל.

·       הסירו או חזקו אביזרים שעלולים להינתק ולהתעופף ברוח, דוגמת תריסים שאינם מחוברים כראוי, מכסי מיכלים, קולטים ודוודים המוצבים על הגג, אדניות ועציצים. הכינו סוללו, תאורת חרום וגיבוי למכשירים רגישים וודאו שהגיבוי למכשירים רפואיים תקין. כשמדובר באוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, ודאו שגורמי הבריאות והרווחה מודעים למצבכם.

·       לציבור שומרי השבת, במיוחד במרכזי אוכלוסיות דתיות וחרדיות, מומלץ לפזר את השימוש במוצרים זוללי חשמל לאורך יום שישי. לקראת כניסת שבת ,שילוב של שימוש רב במוצרים זוללי חשמל וקור רב עלול לפגוע בנתיכים וכך גם הפעלה בבת אחת עם צאת השבת.

 

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy