פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
איכות השלטון לממונה על ההגבלים העסקיים: יש לקבוע כי ההתקשרויות של חברות דלק ונובל אנרג'י הנן הסדר כובל
19/02/2015 12:33

התנועה לאיכות השלטון פנתה לממונה על ההגבלים העסקיים והביעה עמדתה כי כל יש לקבוע באופן חד-משמעי שמדובר בהסדר כובל. קביעה זו הכרחית ומתבקשת מבחינה ציבורית ומבחינה משפטית, אף אם בסופו של יום תגיע הרשות להסדר מוסכם עם חברות הגז.

    ‏19.2.15

איכות השלטון לממונה על ההגבלים העסקיים:
יש לקבוע כי ההתקשרויות של חברות דלק ונובל אנרג'י הנן הסדר כובל

 

התנועה לאיכות השלטון פנתה לממונה על ההגבלים העסקיים והביעה עמדתה כי כל יש לקבוע באופן חד-משמעי שמדובר בהסדר כובל. קביעה זו הכרחית ומתבקשת מבחינה ציבורית ומבחינה משפטית, אף אם בסופו של יום תגיע הרשות להסדר מוסכם עם חברות הגז.

בעקבות הפרסום על התכנית הממשלתית לפירוק מונופול הגז, פנתה התנועה לאיכות השלטון לממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' גילה, בטענה כי אין מנוס מקביעה חד-משמעית כי ההתקשרויות של חברת דלק ונובל אנרג'י הינן בגדר הסדר כובל. במצב העניינים הנוכחי, פרסום קביעה מטעם הממונה על ההגבלים העסקיים שלפיה עסקינן בהסדר כובל הינה הכרחית ומתבקשת – הן מבחינה ציבורית הן מבחינה משפטית.
לעמדת התנועה, זכותו של הציבור לדעת כיצד התנהלו חברות הגז בשנים האחרונות. קביעה של הממונה, לפיה חברת דלק וחברת נובל אנרג'י קיימו הסדר כובל, תציג לראשונה בפני הציבור את תמונת המציאות האמיתית כאשר חברות הגז פעלו בניגוד לחוק, והגיעו מלכתחילה אל ההליך שלא בידיים נקיות. על כן רק קביעה של הממונה שלפיה מדובר בהסדר כובל, תתקן את תפיסת המציאות השגויה של הציבור, ותקבע את התרחשות האירועים האמיתית בדפי ההיסטוריה.
הליך השימוע שנערך לחברות הגז מתנהל על יסוד עמדת הרשות להגבלים עסקיים, שלפיה עסקינן בהסדר כובל. יש מקום שעמדה זו תוכרז סוף כל סוף באופן רשמי, ותועלה על הכתב בצורה סדורה ולעיני כל. קביעה חד-משמעית כי מדובר בהסדר כובל ופרסומה, חשובה גם על מנת לשמור על אמון הציבור ברשות להגבלים עסקיים ועל מעמדה כשומרת הסף של רמת התחרותיות במשק הישראלי. קביעה שכזו תוציא אל האור את טעמי העמדה בה מחזיקה הרשות מזה פרק זמן נכבד, ותעניק את הרוח הגבית הנדרשת בכדי לקדם את תיקון הליקויים באסדרת ענף הגז הטבעי.
הליך השימוע לחברות הגז מתנהל מזה תקופת זמן ארוכה ביותר, כשברקע עומד, כל אותה העת, ה"איום" הבלתי ממומש לקביעת הסדר כובל. דומה כי כיום, בחלוף שלוש וחצי שנים, כל שניתן היה לטעון – כבר נטען, והוצג לפרוטרוט בפני הרשות. כעת – הגיעה שעת ההכרעה.

לסיכום, המשק הישראלי, והציבור בכללותו, זקוקים לקביעה סדורה וחד-משמעית מטעם הממונה על ההגבלים העסקיים, שלפיה עסקינן בהסדר כובל. קביעה שכזו תבהיר את המצב המשפטי לאשורו, תוביל למשמעויות הפליליות והמנהליות הראויות, ותשים אחת ולתמיד קץ לאי-הוודאות השוררת במשק.
לצד האמור, מדגישה התנועה כי נקיטת אמצעים להגברת התחרות אינה סותרת פיקוח על המחירים. ההיפך הוא הנכון! במקביל למאמצים להגביר את רמת התחרותיות במשק הגז, מוטלת על מקבלי ההחלטות החובה לבחון את האפשרות להטיל פיקוח על מחירי הגז, ככל שמחיריו לא ירדו לרמה תחרותית בתוך פרק זמן מוגדר.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy