פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
מכה אנושה לרוסיה: אירופה תייבא גז טבעי מאזרבייג'ן
19/03/2015 09:11

מכה לפוטין: החלה בניית צינור ה- TANAP שיוביל גז אזרי מהים הכספי דרך גרוזיה לטורקיה ולדרום אירופה דרך יוון

כלכליסט | מיכאל פרל | 18.03.15 | 21:31

השבוע החלה בניית צינור גז שיעבור דרך גיאורגיה וטורקיה ויחבר את אירופה לשדה הגז שאח דניז, המצוי לחופי הים הכספי באזרבייג'ן. הצעד, שיפחית במידה ניכרת את התלות האירופית בגז הרוסי, צפוי לפגוע פגיעה אנושה בכלכלתה של רוסיה, שרווחיה נסמכים על יצוא אנרגיה לאירופה.

בטקס מפואר שנערך השבוע בעיר קארס שבמזרחה של טורקיה, הכריזו נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא אזרבייג'ן אילהאם אלייב ונשיא גיאורגיה גיאורגי מרגבלשבילי, על התחלת עבודות סלילת הצינור הטרנס־אנאטולי (TANAP).

מדובר באחד הפרויקטים השאפתניים של השנים האחרונות, שתכנונו החל לפני כ־15 שנה, ועם סיומו ב־2018 צפוי לשנות את שוק האנרגיה האירופי מקצה לקצה - כך לפי דו"ח מיוחד של חברת ווד מקנזי, העוסקת במחקרים בתחום האנרגיה.

הצינור, שאורכו כ־1,800 ק"מ, יסתיים בחלקה האירופי של טורקיה, ובהמשך יתחבר למערכת הגז האירופית בגבול עם יוון. המערכת תספק בתחילה 16 מיליארד מ"'ק של גז, שמתוכם שישה ייועדו לצריכה טורקית ועשרה לטובת מדינות אירופה. בהמשך צפויה הכמות לגדול ל־31 מיליארד מ"ק של גז בשנה. הפרויקט נאמד ב־10–11 מיליארד דולר.

בדצמבר 2014 חתם ארדואן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על הסכם להקמת צינור להעברת גז מרוסיה לאירופה דרך טורקיה, לאחר שפרויקט הזרם הדרומי - צינור גז מרוסיה לאירופה דרך הים השחור - נגנז לאור התנגדות האיחוד האירופי.

ברוסיה זועמים על הכרזתו של ארדואן, ורואים בה פגיעה כפולה באינטרס הרוסי. זאת משום שסלילת צינור הגז האזרי תייתר את צינור הגז הרוסי, ותאפשר לאזרים להתחרות ברוסים על שוק הגז האירופי. גורמים בסביבתו של הנשיא פוטין אמרו לסוכנות הידיעות ריה נובוסטי כי "טורקיה משחקת משחק כפול ומהלכת על חבל דק".

 

ההערכה היא שהרוסים לא מתכוונים להקל על הטורקים והאזרים במשימתם, וצפויים להערים עליהם קשיים בדרכים מדיניות. "הפרויקט ייתקל בקשיים לאור העובדה כי חברת הנפט הרוסית הממשלתית גזפרום תעשה מאמצים לשמר את נתח השוק שלה באירופה", כתב סמואל לוסאק, אנליסט בכיר בווד מקנזי.

אירופה פועלת זה זמן רב להקטין את תלותה בגז הרוסי, שמהווה כ־27% מכלל הגז המיובא ליבשת, לאור העובדה שרוסיה משתמשת בכך כמנוף מדיני. ניסיונות אלה התעצמו בשנה האחרונה על רקע המתיחות הגוברת עם רוסיה בשל מעורבותה בלחימה באוקראינה. "לאירופה נמאס לחשוב בכל קיץ מחדש כיצד היא תחמם את עצמה בחורף. לכלכלה הגדולה בעולם לא צריכות להיות דאגות כאלה במאה ה־21", אמר סגן נשיא הנציבות האירופית מארוס ספקוביץ' לעיתון "פייננשל טיימס".

 

בתוך כך, תוואי הצינור יוכל לשמש בעתיד גם לשינוע גז מאיראן וטורקמניסטן למדינות אירופה, לאחר הסרת הסנקציות על איראן עם חתימת ההסכם עם המעצמות השנה.

 

לכתבה בכלכליסט

 

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy