פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
שותפויות "תמר" יספקו גז למצרים בהיקף כ-5 מיליארד שקל
19/03/2015 11:44

במסגרת ההסכם תסופק לחברת דופינוס המצרית כמות של 5 מיליארד מטר מעוקב של גז (BCM) במהלך 3 שנים | הגז ממאגר "תמר" יובל דרך מערכת ההולכה של נתג"ז לאשקלון

 גלובס | הדי כהן | 18.03.15 | 09:44

נחתם החוזה ליצוא גז טבעי בין שותפות תמר לחברת דולפינוס (Dolphinus Holdings) המצרית. מדובר על הסכם בהיקף של כ-5 מיליארד שקל, ובמסגרתו תסופק למצריםכמות של 5 מיליארד מטר מעוקב של גז (BCM) במהלך 3 שנים.

אספקת הגז לדולפינוס תתבסס על כמויות הגז העודפות שיעמדו לרשות שותפות תמר, על בסיס מזדמן. כלומר, הסכם הגז בין שותפות תמר לחברות במצרים כולל סעיף המאפשר לספקיות הגז לקטוע את אספקת הגז בהתראה קצרה (interruptible). העובדה שהלקוחות במצרים הסכימו לחתום על סעיף זה מעידה על מצוקת הגז במצרים. במסגרת ההסכם קיימת גם אפשרות להגדיל את כמות הגז הנמכרת, בהתאם לרמת הביקושים בשוק המצרי.

מדובר בהסכם הראשון שנחתם עם מצרים, והסכם יצוא הגז הראשון ממאגר תמר. השותפות חתמה על מכתבי כוונות נוספים למכירת 70 BCM של גז למתקן ההנזלה של חברת יוניון פנוסה במצרים וכך גם לאספקת 1.8 BCM של גז לחברות עראב פוטאש וברומין הירדניות. ואולם, לאור חוסר הוודאות הרגולטורי במשק הגז בישראל, עסקאות אלה מוקפאות לעת עתה.                

הגז ממאגר תמר יובל דרך מערכת ההולכה של נתג"ז לאשקלון. חברת דולפינוס המצרית תהיה אחראית על הולכת הגז מאשקלון למצרים באמצעות צינור הגז הקיים המופעל על-ידי חברת EMG (East Mediterranean Gas). דרך צינור זה עבר הגז בעבר ממצרים לישראל. כרגע בנוי הצינור בצורה כזו שיכול להזרים גז רק מכיוון מצרים לישראל. עם זאת, לפי הערכה, על מנת שיוכל הגז לזרום לשני הכיוונים (Bi-directional pipeline) תידרש השקעה של כ-10 מיליון דולר נוספים.

יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר, גדעון תדמור: "החוזה עם דולפינוס הוא צעד היסטורי עבור מדינת ישראל והשותפויות, והוא מהווה סנונית ראשונה לתועלות הגיאו-פוליטיות והכלכליות למדינת ישראל מיצוא הגז, ומשיתופי-פעולה אזוריים דומים בתחום האנרגיה. מוכרחים להבטיח את הוודאות הרגולטורית במשק האנרגיה כדי לאפשר את פיתוח המאגרים במועד ואת מקסום הפוטנציאל האדיר שקיים בתחום זה ושממנו יוכלו כל אזרחי המדינה להנות".

מנכ"ל דלק קידוחים, יוסי אבו: "אנחנו גאים לקחת חלק בהפיכתה של ישראל לעוגן אנרגטי עבור מדינות באזור. ההסכם עם מצרים, יחד עם מזכרי ההבנות עם חברת החשמל הירדנית, והחברות 'בריטיש גז' ו'יוניון פנוסה' במצרים, עתידים לשנות מקצה לקצה את מעמדה הגיאו-פוליטי של ישראל באזור, ולייצר הכנסות של מאות מיליארדי שקלים לקופת המדינה. מונחת לפתחנו הזדמנות היסטורית, וחשוב שנדע לנצל ולמקסם אותה, לטובת מדינת ישראל".

לכתבה בגלובס

לקריאה נוספת בכלכליסט                  הודעת 'דלק קידוחים' - שותפות מוגבלת בבורסה


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy