פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 23.04.2024
גילה מתנגד לפשרה עם נובל
15/04/2015 12:21

הממשלה שוקלת להגדיל את היתר היצוא לגז, בתמורה להסכמת חברת נובל לפצל את שיווק הגז ממאגרי תמר ולווייתן. כך אישר מקור המקורב לשיחות עם נובל על פיצול מערך השיווק של הגז ומכירת הבעלות על מאגרי תנין וכריש.

 | חדשות האנרגיה |

ההצעה גובשה למרות התנגדותו של הממונה על ההגבלים העיסקיים, שהחליט בתגובה להפסיק את השתתפותו בשיחות עם נובל. גילה דורש שחברות הגז יקבלו את התנאים שהציב לאישור הסכמי השיווק: מכירת המאגרים הקטנים כריש ותנין למשקיע חדש, צמצום אחזקותיה של קבוצת דלק   למשקיע חדש שייכנס לענף, ותחרות של שני גורמים לפחות על שיווק הגז בישראל.

אם לא תתקבל המעדתו של הממונה הוא צפוי לפנות לבית הדין להגבלים עסקיים בבקשה להכריז על השליטה שח דלק ונובל במאגרי הגז כהסכם כובל. המשמעות היא שאם תרצה הממשלה לאכוף הסדר שאינו תואם את החלטות הממונה ובית הדין, היא תיאלץ לפנות להליך חקיקה מיוחד בכנסת, מהלך שעשוי לעכב את ההסדר לפרק זמן ארוך.

בעוד שקבוצת דלק, בשליטת יצחק תשובה, הודיעה כי היא מסכימה עקרונית לדרישות הממונה על ההגבלים, הודיעה השותפה הבכירה, חברת נובל האמריקאית, שהיא אינה מוכנה לוויתורים ועומדת על כל זכויותיה בבעלות על המאגרים ושיווק הגז. נובל אף איימה שאם המדינה תכפה עליה וויתור על זכויות או מכירה של חלק מאחזקותיה, היא תעתור נכד המדינה לבית הדין הבינלאומי על הפרת זכויות קנייניות. למרות העמדה הקשוחה שהציגה נובל, מבקשים במשרד האוצר ובמשרד התשתיות למצוא נוסחת פשרה שתאפשר להמשיך בפיתוח שדות הגז. במשרד האוצר הגו הצעה שעל פיה תפוצה נובל על הפגיעה זכויותיה באמצעות הגדלת זכויות יצוא הגז, על חשבון הקטנת חלקה של ישראל. השינוי צפוי להאיץ את קצב ניצול המאגר ולהגדיל בהתאם את הכנסות השותפים. הצדדים שומרים בסוד את פרטי ההצעה מחשש שפרסומה עלול לעורר  התנגדות ציבורית. לפני שנתיים החליטה הממשלה, לאחר מחלוקת ציבורית ממושכת וקשה, ששיעור הגז המותר ליצוא מהמאגרים יהיה 40% בלבד.  

למרות פרישתו של גילה מהדיונים נמשכים היום הדיונים בין הצדדים, בניסיון להגיע לפשרה. ביום שני הגיע לישראל סגן נשיא החברה קית' אליוט, ובמשרדי הממשלה טוענים שמדובר בהוכחה לכוונתה הרצינית של נובל להגיע לפשרה שתוציא את פיתוח המאגרים מהבוץ. בנובל, מנגד, מעודדים מהחלטת הממשלה לאשר עקרונית את התכנית לייצוא גז לירדן ולמצרים. 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy