פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 18.04.2024
יוון תרוויח מצינור הגז 3 מיליארד יורו לשנה
29/04/2015 10:10

צינור הגז שמתכננת רוסיה להעביר ליוון עשוי להיות גם צינור החמצן הפיננסי שיציל את כלכלת יוון. ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפרס אמר בראיון טלוויזיה שיוון תקבל מקדמה של 3 מיליארד יורו על חשבון הפרוייקט. מדובר במקדמה נדיבה במיוחד, נוכח הערכתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שההכנסות השוטפות של יוון מהפרויקט נאמדות ב-100 מיליון יורו לשנה.

 | חדשות האנרגיה |

 הצינור ליוון אמור להיות חלק מרכזי מתכניתה של רוסיה לפתוח נתיב שיווק דרומי לגז. יוון תהיה צומת למערך החדש שממנו יופץ הגז למדינות דרום אירופה.

פרוייקט צינור הגז אמור לעבור דרך טורקיה ויוון, בהתאם לחוזה שחתם נשיא רוסיה פוטין עם נשיא טורקיה טאיפ ארדואן בסוף השנה שעברה. טורקיה צפויה גם היא להרוויח מיליארדי דולרים משיתוף הפעולה, בין היתר באמצעות התחייבות רוסית לספק לטורקיה גז בתעריף מוזל ב-6% לעומת מחירי השוק.

הנתיב החדש אמור להחליף את תכנית "הזרם הדרומי" ולאפשר לרוסיה לפתוח שווקים חדשים ליצוא הגז שלה, כתחליף למדינות האיחוד האירופי. התכנית מעוררת מורת רוח באיחוד האירופי. האירופים מוקנטים במיוחד נוכח העובדה שיוון היא חברה באיחוד האירופי, המשתפת פעולה עם התכנית המאיימת על מדינות אחרות באיחוד.

הצינור הרוסי –יווני עשוי לפגוע גם בתכניות שעלו בישראל, לשיווק גז למדינות דרום אירופה באמצעות צינור. הקו הטורקי יווני יהפוך את רוסיה לגורם דומיננטי בשוק האנרגיה באזור והסיכויים של ישראל להתחרות בהצלחה ברוסים נמוכים ביותר. ללא אפשרות ליצוא גז באמצעות צינור, יורדים הסיכויים לפיתוח שדה הגז לווייתן בשנים הקרובות.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy