פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 23.04.2024
מי אשם במחיר הנפט
05/05/2015 13:42

"ירידת מחירי הנפט בחצי השנה האחרונה מוגזמת ונובעת גם מהשפעות ספקולטיביות" – כך טוען ארגון מפיקות הנפט אופ"ק בפרסום החודשי שלו. הבוליטין המידע של אופ"ק נאמר שירידת המחירים נובעת בעיקר מעליית התפוקה של מדינות מחוץ לארגון (הכוונה היא בעיקר לחברות אמריקאיות המפיקות נפט מפצלים – חדשות האנרגיה) מול ביקוש חלש. אולם בנוסף למצב שנוצר בשוק נוצרו ספקולציות.

 | חדשות האנרגיה |

"ירידת מחירי הנפט בחצי השנה האחרונה מוגזמת ונובעת גם מהשפעות ספקולטיביות" – כך טוען ארגון מפיקות הנפט אופ"ק בפרסום החודשי שלו. הבוליטין המידע של אופ"ק נאמר שירידת המחירים נובעת בעיקר מעליית התפוקה של מדינות מחוץ לארגון (הכוונה היא בעיקר לחברות אמריקאיות המפיקות נפט מפצלים – חדשות האנרגיה) מול ביקוש חלש. אולם בנוסף למצב שנוצר בשוק נוצרו ספקולציות. להערכת כלכלני אופק תרמו הספקולציות לתנודתיות במחירי הנפט בין 10 דולר לחבית ל-30 דולר.

הכלכלנים מציינים שלאחר שמחירי הנפט צנחו ב-60% בין החודשים יוני 2014 לינואר 2015 עלה מחיר חבית מסוג ברנט (נפט המופק מהים הצפוני ומהווה כמחצית הצריכה העולמית) מ 45 דולר ל-66 דולר – עליה שקשה להסביר אותה בתנודות ביחסים בין הביקוש וההיצע. אופק מאשימה את סוחרי בורסות הנפט בעידוד התנודתיות החריפה, מפני שהתנודתיות היא מקור רווח עבורם, בעוד שמדיניות אופק לשמירת יציבות המחירים מנוגדת לאינטרס העסקי שלהם.

למרות ירידות המחירים ממשיך אופ"ק לשמר את תפוקת השיא שלו המגיעה קצב של 31.25 חביות ביום, כ-10 מיליון מתוכן מפיקה ערב הסעודית, המצהירה בגלוי על מדיניות של תפוקת שיא מתוך כניין לשמר מחירי נפט נמוכים. בענף האנרגיה מעריכים שמטרתה של סעודיה היא לפגוע בשיעורי הרווח של מפיקי הנפט האמריקאים, על מנת שאלה יצמצמו את פעילותן. המחירים הנמוכים כבר גורמים לפיטורים של אלפי עובדים בתעשיית הנפט וצמצום פעילות החיפושים בארצות הברית.

בחודש הבא יתכנסו נציגי מדינות אופ"ק בוינה במטרה לדון בהמשך מדיניות ההפקה שלהם נוכח השינויים במחירי הנפט.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy