פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 28.03.2024
הפסדים כבדים בתעשיית האנרגיה הגרעינית בצרפת
10/05/2015 09:28

ממשלת צרפת צפויה לערוך ארגון מחדש בתעשיית הגרעין שלה, על רקע שורת תקלות עסקיות וארגוניות. כך מעריך הניו יורק טיימס בכתבה הסוקרת שורת תקלות בפיתוח ושיווק הדור החדש של הכורים הגרעיניים שפיתחה צרפת. החל מ-2001 מנסה חברת ארבה (AREVA) הצרפתית לשווק כורים גרעיניים לחו"ל בעידוד נמרץ של הממשלה, הרואה ביצוא כורים מתקדמים (EPR) חלק ממדיניות החוץ שלה,

 | חדשות האנרגיה |

 צרפת היא המדינה המתקדמת בעולם בשיעור האנרגיה המופקת מכורים גרעיניים. כ-75% מהחשמל במדינה מופק באמצעות 59 הכורים הפעילים שלה והיא אף מייצאת חשמל המופק בכורים לגרמניה, שהכריזה על תכנית להדממת הכורים הגרעיניים שלה.

פרוייקט היצור המרכזי של ארבה, בשיתוף עם סימנס הגרמנית, היה הקמתם של שלושה כורים גרעיניים באולקילוטו שבפינלנד. העבודות להקמת הכור החלו ב-2005 והכורים היו אמורים להתחיל לפעול ב-2009. אולם המיזם הסתבך. על פי ההערכות הוא יושלם רק ב-2016 והעלויות צפויות להיות פי שלושה מהתכנון המקורי, שהיה 3 מיליארד יורו.

ארבה גם כשלה במכרז ענק בשווי 20 מיליארד דולר להקמה של 4 כורים גרעיניים בדובאי. המכרז נמסר לחברה בראשות חברת החשמל של קוריאה, שהציעה טכנולוגיה פשוטה וזולה יותר. המיזם יתחיל לספק חשמל כבר בשנת 2017.

בחלק מהפרוייקטים בהם זכתה ארבה נרשמו פיגורים משמעותיים בלוח הזמנים כמול למשל בכור בפלאמנוויל בו הושקעו 8.5 מיליארד יורו ואמור להתחיל לפעול ב-2016.

בשנת 2011 החליטה הממשלה שלא לחדש את חוזה העבודה של מנכ"לית ארבה, אן לוורגן, על רקע ביקורת חריפה עלך תפקודה. בין היתר נטען שארבה שילמה מחיר מופרז לספקית אורניום קנדית. העסקה הניבה לארבה הפסד של 1.9 מיליארד דולר והפרשה עדיין נתונה בחקירה.

לוורגן הוחלפה על ידי יו"ר ארבה לוק אורסל, שפרש על רקע בריאותי בסוף  2014 ומת מספר שבועות מאוחר יותר. היום עומדים בראש החברה היו"ר פיליפ קנוש והמנכ"ל פיליפ וארין.

 חילופי המנהלים טרם הביאו לשינוי המיוחל.  את 2014 סיימה ארבה בהפסד עתק של 4.8 מיליארד יורו. מקורביה של לוורגן טענו להגנתה שמחיר העסקה היה סביר לתנאים הכלכליים ששררו בעת שנחתמה, בשנת 2007. 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy