פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 18.04.2024
שר האנרגיה יקבל זכות וטו על תעריפי החשמל
10/05/2015 10:03

רשות החשמל עשויה לאבד את עצמאותה בקביעת תעריפי החשמל. כך עולה מההסכם הקואליציוני שנחתם בין מפלגת "כולנו" בראשות משה כחלון והליכוד בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. ההסכם אינו מגדיר במדוייק את חלוקת הסמכויות בין הרשות והשר אולם מכפיף את קביעת התעריפים ל"מדיניות" שאותה ייקבע השר.

 | חדשות האנרגיה |

על פי ההערכות תקנה החקיקה החדשה, שתציע הממשלה לכנסת, סמכויות בקביעת תעריפי החשמל והגז עם זכות וטו לשר האנרגיה, במקרה שהתעריף שייקבע על ידי הרשות יהיה מנוגד לדעתו.

על פי סעיף 75 להסכם מתכוונת הממשלה החדשה לאחד את רשות החשמל והגז ולהכפיף אותה לשר האנרגיה, תוך חלוקת סמכויות. שר האנרגיה יהיה אחראי לקביעת מדיניות תעריפים וחלוקת רשיונות. הרשות גם היא תהיה אחראית לרגולציה ומתן רשיונות אבל תחוייב לפעול בהתאם למדיניות שיקבע השר. מעמד עצמאי מיוחד יהיה לממונה על ענייני הנפט שיקבל מעמד של רשות עצמאית בתוך רשות האנרגיה.

סעיף 75 בהסכם הקואליציוני בין שתי הסיעות נוסח על פי דרישת ראש הממשלה, בעקבות מחלוקות שהתעוררו בעבר בין רשות החשמל העצמאית לדרג הפוליטי, בעיקר על רקע העליה תלולה בתעריפי החשמל שנדרשה עקב ההפסקה באספקת הגז לחברת החשמל. רשות החשמל הוקמה במטרה לנתק את קביעת מחירי החשמל מהשפעות פוליטיות. הלחץ הפוליטי על תעריפי החשמל גרם לפיגור כרוני בעדכון התעריפים בתקופות בהן התייקרו תשומות החשמל ולצבירת הפסדים של חברת החשמל. רשות החשמל אמורה היתה לנתק את התעריפים משיקולים פוליטיים, אולם כאשר הופסק יבוא ההגז ממצריים דרשה רשות החשמל העלה קיצונית בתעריפים, שנגזרה מהמחיר הגבוה של הסולר שנדרש כדי להחליף את הגז בתדלוק תחנות הכוח. הדרגים הפוליטיים חששו שהעלאה בשיעורים  גבוהים כל כך , בעיצומה של המחאה נגד יורק המחיה, עלולה להוות חומר נפץ חברתי ופוליטי, והפעילו על הרשות לחץ למיתון העלאת המחירים. 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy