פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
גובש הסדר חדש לתחרות בגז
10/05/2015 19:44

נציגי המדינה צפויים להציג השבוע לחברות הגז את מתווה הפשרה בעניין השליטה במאגרים ושיווק הגז. עד לסוף השבוע האחרון לא הושגה הסכמה מלאה על פירטי התכנית.

| חדשות האנרגיה |

נובל אנרג'י, המסרבת לפשרה בעניין הבעלות הצולבת על המאגרים הגדולים תמר ולווייתן, תמשיך גם על פי מתווה הפשרה להחזיק במאגרים ולהיות הגורם הדומיננטי בשניהם, בעוד שהשותפים הישראלים ימכרו, על פי הסכמה שכבר נתנו, את אחזקותיהם במאגרים הקטנים תנין וכריש. דלק אמורה לצאת בתוך שבע שנים גם מאחזקותיה במאגר תמר ולהישאר בשותפות נובל ורציו במאגר לווייתן.

על פי הנוסח הסופי מוותרת המדינה, לפחות לפי שעה, על הרעיון של שיווק נפרד של הגז. למרות שהנוסח אמור להיות מוצג לפני השותפים במאגרי הנפט ולהתקבל על ידם, נראה שההסדר יושלם רק לאחר שיושלם איוש התיקים המרכזיים בממשלה החדשה על מנת שיוכל לקבל גם את חתימת השרים. ההסכם נחש נוח במיוחד מבחינת השותפים שכן הוא יוצר תחרות מוגבלת בלבד על הענף ומאפשר טווח מחירים נוח מבחינת בעלי המאגרים.

ההסכם אינו מקובל על הממונה על ההגבלים העסקיים, שמקורביו טוענים שהוא אינו מבטיח תחרות בענף ולכן הממונה עשוי לבקש את הכרעתו של בית הדין להגבלים עסקיים בסוגיה. דרישתו של הממונה, דיויד גילה, להפרדה מלאה בין הבעלויות על המאגרים העיקריים נדחתה על ידי חברת נובל ששכנעה גם את אנשי משרד האוצר ומשרד האנרגיה כי אין הצדקה לדרישה זו.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy