פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
הסדר הגז הוצג לחברות
12/05/2015 20:39

הצוות הממשלתי למדיניות הגז הציג הבוקר למנהלי חברות הגז את המתווה שגובש להסדרי הבעלויות על המאגרים.

 | חדשות האנרגיה |

 בראש הצוות עומד ראש המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל וחברים בו המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט, ראש אגף התקציבים באוצר אמיר לוי, מנכ"לית משרד האנרגיה אורנה הוזמן בכור והממונה על ההגבלים דיויד גילה. גילה הפסיק את השתתפותו בישיבות הצוות לאחר שהתברר שהצוות עומד לגבש המלצות הנוגדות את עמדותיו העקרוניות

על פי ההסדר תמכור קבוצת דלק בראשות יצחק תשובה את כל אחזקותיה בתמר (31.25%) ובמאגרים הקטנים תנין וכריש ותישאר שותפה במאגר לווייתן בלבד. לרשות דלק יעמדו 6 שנים למכירת חלקה במאגרים. נובל תצמצם את החזקתה בתמר מ-36% ל-25% בלבד אבל תמשיך להיות שותפה במאגרים המרכזיים. ההסדר גובש בהסכמת חברות הגז ולכן נראה שהן לא יתנגדו למתכונת המוצעת וישתפו אתה פעולה. אולם הממונה על ההגבלים העסקיים עומד על דעתו שיש לדאוג לשיווק נפרד של הגז במטרה ליצור תחרות. אם לא ישונה ההסדר, צפוי גילה לפנות לבית הדין להגבלים עסקיים בבקשה להכריז על ההסדר כהסדר כובל. אם יקבל בית הדין את עמדתו ייחשבו מפיקות הגז לקרטל שפעולתו נתונה לפיקוח הרשות להגבלים עסקיים.

עם זאת רחוקה הדרך להשלמת ההסדר, שייכנס לתוקפו רק לאחר שתושבע הממשלה החדשה ויאושר על ידי השרים הכלכליים. שר האוצר המיועד, משה כחלון, צפוי להדיר את עצמו ממעורבות בהחלטה לאחר שאישר ידיעות על קשרי חברות עם קובי מימון, המעורב בשליטה במאגרי הגז דרך חברת ישראמקו שבשליטתו. כחלון אף מסר לאחרונה עדות בתביעה אזרחית בה היה מעורב מימון.

הטיפול בנושא הרגיש עשוי לעבור לידיו של המיועד לתפקיד סגן השר במשרד האוצר, יצחק כהן מש"ס.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy