פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 16.04.2024
"המערכה רק התחילה"
13/05/2015 20:03

תפוקת הנפט תמשיך לעלות למרות ירידת המחירים. כך מעריכה סוכנות האנרגיה הבינלאומית שמרכזה בפאריס IEA בסקירה שפרסמה. הסקירה מתארת את המאבק שהתפתח לאחרונה בשווקי הנפט בין מפיקות הנפט מארגון אופ"ק ומפיקי נפט אחרים, וטוענת ש"הקרב רק מתחיל".

 | חדשות האנרגיה |

 על פי הסקירה לא גרם עימות הנפט בין ערב הסעודית למפיקים החדשים בארצות הברית לירידה בתפוקה, למרות ירידת מספר מגדלי הקידוחים ארצות הברית. על פי הערכות בענף האנרגיה מלבה ערב הסעודית את עודפי ההיצע בשוק הנפט בניסיון לגרום לצמצום התפוקה במדינות אחרות, ובמיוחד בקרב מפיקי הנפט מפצלים בארצות הברית, שעלויות ההפקה שלהם גבוהות יחסית. המחירים הנמוכים גרמו אמנם לירידה בפעילות הקידוחים אבל לא השפיעו על ההיצע העולמי הכולל. "בהתייצבות לכאורה של מדינות אופק מול מפיקי הנפט מפצלים (LTO) נראה שהאמריקאים מצמצו" נאמר בסקירה שפרסמו כלכלני הארגון. ירידת הנפט גרמה לקיצוצים בתעשיית הפצלים והגידול בתפוקות שלה נעצר. להערכת הסוכנות הואט קצב הגידול של תעשיית הפצלים בארצות הברית ב-80 אלף חביות ביום. כתוצאה מכך קטן נתח השוק של ארצות הברית בתפוקה העולמית.

עם זאת טוענת סוכנות האנרגיה שאופק עדיין רחוק מלנצח במערכה, נוכח הגידול בתפוקה העולמית, הצפוי להמשיך גם בשנה הקרובה. לעומת ההאטה בארצות הברית נמשך הגידול בתפוקה של מדינות אחרות: רוסיה הגדילה את התפוקה ב-185000 חביות ביום, וכן נרדם גידול חד במדינות נוספות כמו ברזיל, סין, מלזיה וויאטנאם. סין צפויה להערכת הסוכנות, להגיע השנה לקצב הפקה של 4.3 מיליון חביות ביום. קצב התפוקה הכולל של המדינות שאינן חברות אופק צפוי לגדול השנה להערכת הסוכנות ב-200 אלף חביות ביום ל-830 אלף חביות ביום.

כזכור צפויים ראשי מדינות אופק להתכנס בוינה בחודש הבא ולהחליט על המשך מדיניות התפוקה. על פי ההערכות ימשיכו המדינות, בהנהגת סעודיה, במדיניות התפוקה המלאה במאמץ לשמור על נתח השוק. כל החלטה אחרת עשויה להיות הפתעה שתגרום לזינוק נוסף במחירי הנפט.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy