פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
גילה: נסיתי למנוע פגיעה ברשות
26/05/2015 10:46

התפטרותו של הממונה על ההגבלים העיסקיים דיויד גילה צפויה להאיץ את הסדר שיווק הגז. גילה התפטר לאחר שהוועדה הממשלתית בראשות פרופ' יוג'ין קנדל לא קיבלה את עמדתו שיש לפרק את מונפול הגז ואישרה הסדר מרוכך על פי תשאר נובל בהחזקה משמעותית בשני המאגרים הגדולים, תמר ולווייתן.

| חדשות האנרגיה |

 הוועדה נאלצה להתפשר על מבנה לא תחרותי לאחר שחברות הגז טענו שאם תחולק הבעלות על המאגרים לא יפותח מאגר לווייתן בעתיד הנראה לעין.

דרישתו העיקרית של גילה היתה שנובל לא תחזיק במאגר תמר או שתחזיק פחות מ-25% , ושהיא לא תהיה מעורבת במו"מ המסחרי של מאגר תמר. על פי ההצעה שהתקבלה על דעת הוועדה וחברות הגז תרד נובל בהחסקתה בתמר אך תמשיך להחזיק החברה מהותית של 25%. לדעתו של גילה מנוהת ההחזקה הצולבת תחרות אמיתית בין שני המאגרים שכן לנובל יש אינטרס בשניהם. על פי ההסדר צפויה קבוצת דלק לוותרמעל כל החזקותיה בתמר ולהדאר בשותפות לווייתן בלבד. כמו כן יימכרו ההחזקות במאגרים הקטנים יותר תנין וכריש.

גילה שקל לפנות לבית הדין להגבלים עסקיים ולהכריז על הסדר הגז כהסדר כובל אולם בסופו של דבר החליט להוגיע ביום שני על התפטרותו. היום הופיע גילה בכנס הלאומי לאנרגיה והסביר את עמדתו: :הודעתי על עזיבתי לאחר שהשתכענתי שמשרדי הממשלה (גילה מתכוון למשרד ראש הממשלה, האוצר והאנרגיה) יעשו כל מה שביכולתם כדי לאשר את המתווה גם במחיר של פגיעה בעצמאותה של רשות הההגבלים העיסקיים" אמר גילה. גילה ציין שהוא לא ביקש להביא אתהדיון לבית המשפט ועשה את כל המאמצים להגיע לפתרון מחוץ לבית המשפט, באופן שיאפשר תחרות ובאותה עת יסיר את האיום שמאגר לווייתן לא יפותח אם יתקבל המתווה התחרותי רותה הציעה הרשות .

ראש הוועדה קנדל אמר בכנס שהוועדה נאלצה לבחור בין אפשרות שלא תאפשר את פיתוח מאגרי הגז לבין המתווה שנבחר, המאפשר פיתרון מהיר של הבעיה.

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy