פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
נתניהו פועל לזירוז הסדר הגז
03/06/2015 12:37

ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקש לזרז את הסדר שיווק הגז. וועדה ממשלתית בראשות יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, יוג'ין קנדל, גיבשה לאחרונה מתווה להסדר על פיו ייערכו שינויים במבנה הבעלות על הגז, ויוטל פיקוח חלקי על מחיר הגז. אולם הממונה על ההגבלים דיויד גילה התנגד להסדר בנימוק שהוא אינו ממצה את האפשרות ליצור תחרות בשיווק הגז.

 | חדשות האנרגיה |

 גילה אף הודיע על התפטרותו לאחר שהצוות דחה את דרישתו לכפות הסדר על פיו תשמר הבעלות הצולבת של נובל אנרג'י בשני המאגרים הגדולים אולם תתקיים תחרות בשיווק הגז לצרכנים בישראל.

  גם חברות הגז דורשות שינויים שיקלו על יצוא גז ודורשות להבטיח תמחור שיבטיח את רווחיות תפעול המאגרים. המתווה שהוצג על ידי הצוות טרם גובש סופית והוא מוצג כטיוטת הסדר לצרכים פנימיים, ולכן הוא טרם הוצג לציבור. לפגישה שהתקיימה שלשום במשרד ראש הממשלה קדמה פגישה שערך שר האנרגיה יובל שטייניץ עם חבר הצוות. בפגישה שנערכה אתמול נכחו חברי חברים בצוות הבין-משרדי, שר האנרגיה שטייניץ ושר הכלכלה אריה דרעי. דרעי הציג את עמדתו שעל פיה כל הסדר חייב להבטיח מחיר נמוך לתעשיה ואספקת גז למפעלים באזורי פריפריה. משרד האוצר יוצג בפגישה על ידי הממונה על התקציבים אמיר לוי, שכן שר האוצר משה כחלון הדיר עצמו מעיסוק בנושאי הגז, בשל יחסי החברות שלו עם קובי מימון, המעורב בחברת ישראמקו. לוי אמר בפגישה שנוכח הקושי הגדול ליצור תחרות בענף הגז, יש לקבוע מחיר מירבי לגז בתוספת מנגנון הצמדה למחיר הגז בשווקים הבינלאומיים.

בסיכום הדיון אמר ראש הממשלה כי יש לגבש הסדר שיבטיח את ניצול מאגרי הגז במחיר משתלם לצרכנים וגן את כדאיות הפיתוח של מאגר לווייתן והמשך ההפקה הסדירה. להערכת גורמים במשרד ראש הממשלה ניתן לגבש את ההסדר בתוך שלושה חודשים. המחלוקת העיקרית על ההסדר צפויה להתקיים בין אנשי משרד האוצר, הדורשים פיקוח הדוק על מחיר הגז, ואנשי חברות הגז, הטוענים שלא נדרשות מגבלות נוספות על השוק, נוכח העובדה שמחירי המכירה ללקוח העיקרי, חברת החשמל, ממילא נתונים לפיקוח. כמו כן דורשים מפיקי הגז הקלות ביצוא הגז, בעיקר למדינות שכנות, בנימוק שהיצוא יקדם את פיתוח שדה לווייתן. אתמול נודע שכתב ערוץ 10 בכנסת, נדב פרי, גוייס על ידי קבוצת דלק קידוחים לניהול התקשורת של החברה.  

ההסדרים המתגבשים יעסיקו בחודשים הקרובים גם את וועדות הכנסת. היו"ר החדש של וועדת הכספים, משה גפני, זימן את חברי הוועדה הבין משרדית לדיון בישיבה שתקיים הבוקר וועדת הכספים.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy