פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
נתניהו מתנגד לפיקוח על מחירי הגז
04/06/2015 10:43

ראש הממשלה בנימין נתניהו נוטה לדחות את דרישת אגף התקציבים באוצר להטיל פיקוח על מחירי הגז. ראש אגף התקציבים אמיר לוי טוען כי נוכח היעדר התחרות הצפוי בענף, יש למנוע מהשותפות ב"תמור" ו"לווייתן" אפשרות לנצל את שליטתן בשוק ולקבוע מחירים גבוהים שיפגעו בצרכנים ובכושר התחרות של התעשיה.

 | חדשות האנרגיה |

מנגד מתנגדות חברות הגז וטוענות שפיקוח על המחירים צפוי להקטין את כדאיות ההפקה ולפגוע בסיכויים לפתח את מאגר הגז לוויתן. בשיחות בין הצדדים אמרו השותפים כי מחירי הגז שנקבעו בהסכמים שנחתמו עד כה מורים שהמחירים כ-5.4 דולר ליחידת חום, אינם שונים ואף נמוכים ממחירי הגז הממוצעים בעולם. "מה שיקבע את מחירי הגז בשוק החופשי יהיה  המחירים האלטרנטיביים שייקבעו בחוזי היצוא, ואין ספק שהמחירים לשוק המקומי יהיו נמוכים ובוודאי לא גבוהים מהמחירים הבינלאומיים, גם ללא פיקוח".

בחברות הגז מזהירים שפיקוח על המחירים עשוי במקרים מסויימים לגרום אף למחירי גז גבוהים בישראל לעומת חו"ל, וייגרמו ל"יישור קו" כלפי המחיר המרבי שייקבע בתקנות.

בחברות הגז מזהירים גם שהגבלת מחירי הגז עשויה לפגוע בסיכויים למכור את מאגרי "תנין" וכריש" למשקיעים נוספים, בהתאם להמלצות הוועדה הבין משרדית. מכתב ברוח זו נשלח למשרד האנרגיה על ידי חברת אדיסון, אחת המועמדות לרכוש את המאגרים.

בדיון על הסדר הגז שהתקיים אתמול בוועדת הכספים אמר יו"ר הוועדה משה גפני כי מחירי הגז בישראל גבוהים ויש להטיל עליהם פיקוח ממשלתי. הממונה על ההגבלים דיויד גילה שהופיע בפני הוועדה אמר שחברות הגז הזהירו את הוועדה הבין משרדית שאם לא יתקבלו דרישותיהם להקל על יצוא הגז ולהימנע מפיקוח על המחירים, הן לא יפתחו את מאגר "לווייתן".

הוועדה הבין משרדית, שהמלצותיה טרם פורסמו, צפויה להגיש את המלצותיה לראש הממשלה במהלך החודש הקרוב


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy